Snailman
Någon som har någon prisjämförelse med valmade takstolar gentemot vanliga takstolar för sadeltak?
 
Ett valmat tak blir minst 2 till 2,5 ggr dyrare än ett vanligt sadeltak. På ett sadeltak har du en takstolstyp och på ett valmat kommer du att få 7 till 8 olika typer och det kostar i inställningstid för pressning.:cool:
 
Snailman
tack för svaret, nu har jag iofs 3 olika typer ändå:)

men jag har konstaterat att jag nog vill ha en kamin, och då får jag problem med att ha valmat...
 
Vad skulle problemet vara att ha en kamin om man har valmat tak? Jag kan inte se något problem i det men det skulle vara bra att få reda på, eftersom vi vill ha valmat tak och kamin.

Mvh/ anders
 
Snailman
det är bara det att den ju ska sticka upp någon meter över den högsta delen på taket, och jag har både en och två våningar, men måste ha kaminen i envåningsdelen, så om jag ska ha valmat på 2 våningsdelen så kommer ju skorstenen att få sticka upp lång bit alldeles själv, jag har räknat med att den ska följa utsidan av väggen på 2 våningdelen.

blir visst inte så tydligt det här...

kontentan är väl, att man gärna vill ha kaminen/skorstenen nära den högsta delen av taket, och den delen blir ju mindre/kortare när man har valmat.
 
Snailman skrev:
kontentan är väl, att man gärna vill ha kaminen/skorstenen nära den högsta delen av taket, och den delen blir ju mindre/kortare när man har valmat.
... om man sätter den på en kortsida menar du?

Annars kan ju det bli precis lika långt :)

/K
 
Ett litet tillägg bara, numera så behöver inte skorstenen dras 1meter över NOCK, utan 1meter över TAK, men den måste nå UPP TILL nock.
 
Snailman
Ok, får se vad det kan innebära...

men känns som om jag ska vänta med valmat till hus nr 2, när man är lite mer varm i kläderna, och då såpass varm, att man kan göra de valmade stolarna själv ( då slipper man ju ställkostnaderna):D

men då detta är åt mig själv, så priorietar jag insidan av huset mest:rolleyes:
 
Är det själva takstols priset som blir mer än dubbelt så dyrt med valmat tak jämfört med sadeltak? Om man gör jobbet själv menar jag med att bygga ihop det sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.