Jag har ett putshus från tidigt 50-tal. Jag tror aldrig putsen bytts.
På östsidan har jag sprickor, som går dels från grunden och upp, men även från hörnen på fönstren. Jag har haft huset i 9 år, och antalet sprickor verkar öka. I grunden är det också flera sprickor. En ganska bred (1cm) och sen löper de runt huset, både horisontellt och vertikalt. En spricka går runt hela betongtrappan till entren. Det har varit så sedan vi köpte huset, men jag funderar på om det är en spricka i grunden som även då löper genom trappan.
Besiktningsman från Anticimex säger inte så mkt om sprickorna. Vad gäller grunden så har både byggmästare och besiktningsmän sagt att det bara är så på äldre hus.
Men jag som inte kan något kring detta ligger ändå vaken på nätterna och oroar mig och jag tycker det känns som att sprickorna sakta växer? Det verkar också ha blivit värre när det varit massa byggsprängningar i närheten senaste åren. Det skallrar ju i porslinet när de spränger, så det är ju lite rörelse i marken. Vad gör man åt det? Ny dränering? Behöver man byta hela fasaden på östsidan? Gör man inget, utan bara fyller i sprickorna i samband med ommålning? Håller hela östsidan av huset på att sväljas av ett slukhål?
 
MultiMan
Bilder behövs.
 
Vit fönsterkant skapar skarp skugga på en grå texturerad vägg under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå vägg med struktur och en vit ventilationsgrill i övre högra hörnet. Skarpa skuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa till husentré bakom järnstaket, cykel, slitna väggar, stenplattor, utomhus dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av ett grått trappsteg vid en benvit husvägg, minimalistisk arkitektur, detaljer i sten och betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cykeldel vid mur, gult hus, fönster med galler och trädetaljer, sten ovanpå mur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med fönsterkarm, spillror, reflektion av person, potentiella fuktskador nära marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gult hus, stegar, fönster, blå himmel, synliga reparationsspår på fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gråmålad vägg, sprucken grund, ogräs i förgrunden, kontrasterande strukturer, tecken på åldring och försummelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med spricka ovanför ett rör, grov struktur, ute, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägghörn med skuggbild, skador och spillning som kan antyda ohyra eller insektsproblem inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hörn av ett rum med fönster, spricka i väggen, kablar fasthållna med gröna klämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhus, fönstervägg, spricka, sladd, skruvhål, strukturell skada, underhållsbehov, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn i ett rum med ett elektriskt skåp, kabel, spruckna väggar och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit hörna med en list, sprucken vägg, ljusblå takkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktskador och mögel i ett hörn av ett rum över ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägger in bilderna.
I bilden som visar fasaden på östsidan är det svårt att se sprickorna i direkt solljus. En målare fixade till en del av sprickorna för några år sedan upp till andra våningen. Sedan dess har det kommit någon ny vertikal spricka som går från grunden upp till taket, samt spricka mellan hörnen på två olika fönster samt att de övriga sprickorna blivit lägre.
Det är bara på östsidan som det finns sprickor i fasaden. Sprickorna i grunden går vertikalt till mitten på huset ungefär, med horisontella sprickor lite här och där.
 
Redigerat:
N
Man gör ingenting, är bara estetiskt.
Du kan ju ta dit någon som hugger upp alla sprickor, och sen lagar.
Men kommer ju se mycket värre ut efter.
 
N neo11 skrev:
Man gör ingenting, är bara estetiskt.
Du kan ju ta dit någon som hugger upp alla sprickor, och sen lagar.
Men kommer ju se mycket värre ut efter.
Ok det lät ju ändå skönt. Jag oroade mig över att hela huset sakta höll på att sjunka eller nåt.
 
N
Allt rör sig, leder till små sprickor.
Du behöver inte oroa dig för dina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.