God kväll alla!

Jag gör om tvättstugan och drar då nytt avlopp i golvet. Har nu ett öppet dike med makadam i botten. Nya rör ska snart ner och packas sedan med mer makadam.

Fråga: Vilken betong passar bra att gjuta ovanpå? Det är alltså bara diket med rören som ska fyllas upp till övrig golvnivå. Fin eller grov? Behöver man kompakta makadamet noga? Behövs armering? Hur tjock betongkaka är lagom? Man primar väl inte?

Tack på förhand!
 
Makadam under röret inte bra, ska vara sand. Säkert det är plaströr du lägger och plaströr rör sig vid olika temperaturer. Då kan det skava från makadamen. Du måste prima kanterna ordentligt, så den nya fäster. Sen fyller du med sand ovanför rören, ca 2 cm räcker, lägg lite plastpåsar över och gjut med vad du vill. Grov- eller finbetong
 
  • Gilla
cood
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Makadam under röret inte bra, ska vara sand. Säkert det är plaströr du lägger och plaströr rör sig vid olika temperaturer. Då kan det skava från makadamen. Du måste prima kanterna ordentligt, så den nya fäster. Sen fyller du med sand ovanför rören, ca 2 cm räcker, lägg lite plastpåsar över och gjut med vad du vill. Grov- eller finbetong
Aha tack, rörisen sa att grus funkar??
Det är ingjutningsbara plaströr, de är väl lite tjockare och tåligare mot skav. Är väl godkänt med makadam ute i tomtmark iaf, så det borde duga även inomhus?
Bara vatten från tvättmaskin som kommer rinna där så inga stora tempväxlingar
Hur tunn får en betongkaka vara och ändå vara hållbar?
Behövs ingen armering?
Det ska vara klinker sedan så småsprickor spelar ingen roll
 
Redigerat:
Går bra ned grus, du kan stampa ner det med en regel så det bär bättre, hur brett är spåret, upp till 30 cm behövs inget järn. Om du vill kan du lägga 2 järn längs med rännan om du känner för det. sen det med ingjutbara , OK då kan dom inte röra på sig-
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Går bra ned grus, du kan stampa ner det med en regel så det bär bättre, hur brett är spåret, upp till 30 cm behövs inget järn. Om du vill kan du lägga 2 järn längs med rännan om du känner för det. sen det med ingjutbara , OK då kan dom inte röra på sig-
Tack för all input!

Kan man packa rören färdigt med grus och även ovanpå? Det vill säga ingen sand?

Lägger man plast ovanpå gruset och sedan häller betong ovanpå? Funkar det med tunna svarta sopsäckar?

Rännan är cirka 20 cm bred utom i bortre änden där den är ca 30 cm. Just det att det är grus som inte är paddat gör kanske att man borde atmera för att det inte ska säcka ihop.
 
Redigerat:
Ingen armering på så lite bredd. Packa till det lite i botten, lägg dit rören, fyll med grus ovanpå , packa lite på sidorna om röret. 5 cm ovan röret lir bra. Sen om det är djup grav, så kan du fylla med mer grus. Betongkakan behöver inte vara mer är ca 5 - 7 cm Spelar ingen roll vad för plast du använder, det är bara för att betongen inte ska rinna ner i gruset och försvinna. Blir då bara mer betong. Se bara till att prima ett par ggr på gamla kanterna, gärna blanda lite prime och cement och stryka på. Blir lite mer att fästa i för den nya.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ingen armering på så lite bredd. Packa till det lite i botten, lägg dit rören, fyll med grus ovanpå , packa lite på sidorna om röret. 5 cm ovan röret lir bra. Sen om det är djup grav, så kan du fylla med mer grus. Betongkakan behöver inte vara mer är ca 5 - 7 cm Spelar ingen roll vad för plast du använder, det är bara för att betongen inte ska rinna ner i gruset och försvinna. Blir då bara mer betong. Se bara till att prima ett par ggr på gamla kanterna, gärna blanda lite prime och cement och stryka på. Blir lite mer att fästa i för den nya.
Tack för all info!

Dum följdfråga - om man lägger ut plastpåsar på gruset så räcker det ju även kanterna, och då hjälper inte priming? Eller ska jag skära och passa till plasten noga så det bara precis täcker gruset men inte kanten?
 
S Sir Duke skrev:
Tack för all info!

Dum följdfråga - om man lägger ut plastpåsar på gruset så räcker det ju även kanterna, och då hjälper inte priming? Eller ska jag skära och passa till plasten noga så det bara precis täcker gruset men inte kanten?
Jag skulle strunta i plast. Om man vill förhindra att betongen rinner ner i gruset på röret. Så blanda lite tjockare/torrare betong och lägg första lagret lite "försiktigt".
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag skulle strunta i plast. Om man vill förhindra att betongen rinner ner i gruset på röret. Så blanda lite tjockare/torrare betong och lägg första lagret lite "försiktigt".
Tack
Undrar också om man verkligen behöver prima kanterna?
Betongytan kommer inte synas efteråt så den behöver inte vara tipptopp-fin och sprickfri.
Utan jag kommer både flytspackla hela betonggolvet och sedan lägga fix och klinker.
 
B
Jag prima inte när jag gjorde samma sak. Inga problem för mig i alla fall. Var noga med att ta bort löst material i gamla betongen, och förvattna ordentligt så inte gamla betongen suger ut vattnet ur den nya betongen innan det härdat.
 
B BSOD skrev:
Jag prima inte när jag gjorde samma sak. Inga problem för mig i alla fall. Var noga med att ta bort löst material i gamla betongen, och förvattna ordentligt så inte gamla betongen suger ut vattnet ur den nya betongen innan det härdat.
Tack för svaret!

Ska man även vattna makadamen som nya betongen ska ligga ovanpå?

Om man kör utan plast alltså
 
B
Man ska aldrig gjuta på torra/sugande material har jag fått lära mig. Jag hade vattnat även där.
 
Karrock
S Sir Duke skrev:
Tack för svaret!

Ska man även vattna makadamen som nya betongen ska ligga ovanpå?

Om man kör utan plast alltså
Jag hade inte klarat att vattna kanterna av en sådan ränna utan att vattna makadamen. Och varit nöjd med det :)
 
Karrock Karrock skrev:
Jag hade inte klarat att vattna kanterna av en sådan ränna utan att vattna makadamen. Och varit nöjd med det :)
Hehe hur menar du

Om du var i min situation.

Skulle du vattna allt. Eller inget

Det är 20-30 cm bred ränna så går ju att sikta mest på kanterna på gamla betongen, men låta makadamen förbli torr
 
B BSOD skrev:
Man ska aldrig gjuta på torra/sugande material har jag fått lära mig. Jag hade vattnat även där.
Orsaken till det är att betongen inte fäster, om det är torrt ich sugande. Men i det här fallet vill man ju inte att betongen fäster i gruset. Därför är det bättre att bara blöta/prima betongen, och låta gruset vara torrt.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.