Jobbar inom branchen och tycker det här låter lite väl lång tid. Kan förstå om företaget i sig inte är partner med grossisten, och därför inte hamnar "först i kön", men det borde inte ta mer än 3 månader ändå. Vi som partner kan i princip garantera leverans och montage inom 4 veckor.

Jag skulle titta på andra förslag
 
Till er som är drabbade. Ta in offerter från andra installatörer och skapa er en bild över pris och installationstid innan ni tar beslut om hur gå vidare och om ni ska avbryta bef. beställning.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
M Micke 2000 skrev:
Jag gjorde en beställning av solpaneler av ppam i oktober 2022
Vilket företag handlar det om?
 
Mats-S Mats-S skrev:
Vilket företag handlar det om?
Står i inledningen och det du svarade på också: PPAM Solkraft (www.ppam.se)
 
K
De som får förtur är väl dom som de gör mest förtjänst på, mao. de som har fått betala mest/ kW har förtur.
 
K K. L skrev:
De som får förtur är väl dom som de gör mest förtjänst på, mao. de som har fått betala mest/ kW har förtur.
I detta fallet vet jag att det inte stämmer

Detta företaget har "egna" paneler som de köper direkt från tillverkaren. Växelriktare köper de också direkt från tillverkare. Elmaterial i övrigt köper de från Ahlsell. Montagematerial vet jag inte vart de köper.

De har ett pris /kwp under 7kwp, ett annat 7-20/25kwp och sedan ett däröver
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K
M mortimer skrev:
I detta fallet vet jag att det inte stämmer

Detta företaget har "egna" paneler som de köper direkt från tillverkaren. Växelriktare köper de också direkt från tillverkare. Elmaterial i övrigt köper de från Ahlsell. Montagematerial vet jag inte vart de köper.

De har ett pris /kwp under 7kwp, ett annat 7-20/25kwp och sedan ett däröver
Ok, visste inte att de hade samma pris i år jämfört med förra hösten då ts. beställde sina paneler.
 
K K. L skrev:
Ok, visste inte att de hade samma pris i år jämfört med förra hösten då ts. beställde sina paneler.
Jag och TS beställde med några dagar mellan varandra och högst sannolikt ändrae inte priserna så fort, iallafall inte nedåt vid den tidpunkten.
 
  • Gilla
Geografica
  • Laddar…
@Micke 2000: hur har det gått här för dig ? Och andra i samma situation med samma företag.
 
Det som bidragit till denna situation är troligen även att deras CEO slutade och startade eget bolag i branschen, deras planeringsledare slutade(mars 2023 om jag minns rätt) och började på samma företag som CEO, deras elektrikerchef slutade nyligen också(april om jag minns rätt) och började på något mjukvaruutvecjlingsföretag om jag minns rätt.

Sen precis som för många andra bolag i branschen så har de sålt in fler anläggningar än de haft möjlighet att montera, troligen har säljarna inte fått veta hur installationstakten förändrats helt sista 6-10mån.
 
Simonalmen Simonalmen skrev:
Jobbar inom branchen och tycker det här låter lite väl lång tid. Kan förstå om företaget i sig inte är partner med grossisten, och därför inte hamnar "först i kön", men det borde inte ta mer än 3 månader ändå. Vi som partner kan i princip garantera leverans och montage inom 4 veckor.

Jag skulle titta på andra förslag
Vilket företag representerar du då?
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
M mortimer skrev:
@Micke 2000: hur har det gått här för dig ? Och andra i samma situation med samma företag.
Jag av avbrutit beställningen från dem, fick för många olika svar om när de skulle kunna montera solcellspanelerna.
Är mycket besviken på ett så stort företag som lovar en sak men ändrar sig hela tiden.
Mikael
M mortimer skrev:
@Micke 2000: hur har det gått här för dig ? Och andra i samma situation med samma företag.[/QUOTE
 
M Micke 2000 skrev:
Jag av avbrutit beställningen från dem, fick för många olika svar om när de skulle kunna montera solcellspanelerna.
Är mycket besviken på ett så stort företag som lovar en sak men ändrar sig hela tiden.
Mikael
Vågar inte riktigt svära på hur jag hade gjort men troligen detsamma.
Det såg mörkt ut för mig också ett tag att få installerat, men det som troligen avgjorde det i mitt fall var att jag var lagom gåpåig och tog plats och alla inblandades tid utan att vara otrevlig. Det man ska komma ihåg också är att det hela går ju inte ut på att skapa nya kompisar eller vänner för livet

Vart i landet bor du ?
 
M mortimer skrev:
Vågar inte riktigt svära på hur jag hade gjort men troligen detsamma.
Det såg mörkt ut för mig också ett tag att få installerat, men det som troligen avgjorde det i mitt fall var att jag var lagom gåpåig och tog plats och alla inblandades tid utan att vara otrevlig. Det man ska komma ihåg också är att det hela går ju inte ut på att skapa nya kompisar eller vänner för livet

Vart i landet bor du ?
På gränsen till Skåne,Blekinge,
 
M Micke 2000 skrev:
På gränsen till Skåne,Blekinge,
Så var det ja. Har du gått vidare med någon annan eller hur är planerna ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.