Hej!
Har köpt ett gammalt hus som behöver målas och fasad åtgärdas på söder och öster väggar. Vissa brädor behöver bytas ut helt, vissa behöver skarvas nertill pg a röta. Bakom en av de ruttna brädorna där pappen också hade hål kände jag att det också var träsmulor bakom, alltså i stocken bakom. Nedanför fasaden finns husgrunden som nog består av stenbumlingar mer någon typ av murbruk på (ursäkta min brist på korrekta termer här). Husgrunden skjuter ibland lite utanför eller ligger kant i kant med träfasadens nederkant i stället för tvärtom som det borde vara. Det finns sprickor i muren och på något ställe en glipa mellan nederdelen på träfasader och husgrunden. Egentligen borde jag väll tilläggsisolera (och därmed inte bara få det varmare inne utan också få träfasader att skjuta ut över husgrunden) och fixa husgrunden (samt skador bakom fasaden) men kan man i så fall göra det på bara en vägg på huset till att börja med? Budgeten håller dåligt för att byta fasad och tilläggsisolera hela huset.
Att byta ut rötskadade brädor samt måla är vad jag egentligen hade velat nöja mig med detta år.
Hur bör jag prioritera?
Och ska jag täcka där det är hål i både bräda och papp tills snickarhjälp kan komma med tejp och plast helt enkelt om det blir dåligt väder eller hur man? Spikar på tillfällig skiva?
Tacksam för hjälp från erfarna här!
 
Om du lägger upp bilder blir det lättare att ge råd!
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om du lägger upp bilder blir det lättare att ge råd!
Tack det ska jag göra! (Är rädd för ”du får riva hela skiten!” då.. :))
 
Det tror jag inte, den senaste medlemmen som var bekymrad över sin fasad och visade bilder fick höra "det där lilla är väl ingen större fara".
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det tror jag inte, den senaste medlemmen som var bekymrad över sin fasad och visade bilder fick höra "det där lilla är väl ingen större fara".
Ja den läste och såg jag bilder på men här är det betydligt sämre..
 
Microkatten
En bild underlättar, men det låter som ett gammalt timmerhus från 1800-talet eller tidigare, med endast tjärpapp och panel utanpå (de liggande) timmerstockarna?

Om så är fallet så bör i första hand skicket på stockarna bakom panelen undersökas. Panel och papp bör tas ner på lämpliga ställen så att du kan se hur skicket på timret är, och kanske räkna med att behöva byta ut (delar av) de nedersta stockarna. Du skall inte använda plast för att täcka ev hål i pappen, det kan förvärra istället för hjälpa.

Du måste per automatik varken tilläggsisolera eller flytta ut panelen utanför grundmuren. Exakt vad du skall göra beror på vad du vill åstadkomma. Fundera igenom i lugn och ro innan du gör något, och bo i huset först för att lära känna det. Akuta saker som att det regnar in måste du så klart åtgärda.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
En bild underlättar, men det låter som ett gammalt timmerhus från 1800-talet eller tidigare, med endast tjärpapp och panel utanpå (de liggande) timmerstockarna?

Om så är fallet så bör i första hand skicket på stockarna bakom panelen undersökas. Panel och papp bör tas ner på lämpliga ställen så att du kan se hur skicket på timret är, och kanske räkna med att behöva byta ut (delar av) de nedersta stockarna. Du skall inte använda plast för att täcka ev hål i pappen, det kan förvärra istället för hjälpa.

Du måste per automatik varken tilläggsisolera eller flytta ut panelen utanför grundmuren. Exakt vad du skall göra beror på vad du vill åstadkomma. Fundera igenom i lugn och ro innan du gör något, och bo i huset först för att lära känna det. Akuta saker som att det regnar in måste du så klart åtgärda.
Tack för svar och råd, ska komplettera med bilder under dagen.
Jag tror du har ganska rätt i ditt antagande. Äldsta delen av huset är nog i den ålder du gissar på och det låter troligt med stockar, papp och träpanel och inget mer.
Till att börja med vill jag mest bo här utan att något förvärras eller skadas, det behöver ju åtgärdas. (Att måla fasad som jag kanske ändå behöver tas ner, lägga isolering på inom ett par år känns ju inte så ekonomiskt egentligen..)
 
Gul sliten trävägg med flagande färg och skuggor, nedre delen täcks delvis av snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedbruten gul vägg med en stor hålighet, skadad av fukt, åldring, och röta. Farligt tillstånd med synliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solskadad yttervägg med flagande gul färg och sprucken vit grund med grus under på solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En sprucken vitmålad vägg vid gult plank, med småsten och rosa objekt nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucken och vitmålad yttervägg nära marken med gulnande trä och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här syns bilder på fasad, sprickor i husgrund, glipa mellan fasad och husgrund samt den ruttna brädan som har träsmulor även bakom papp.
 
Microkatten
Man får gå och peta på panelen med en kniv för att få en uppfattning om hur mycket som är ruttet och behöver bytas. Ofta ser det värre ut än det är. Eller inte. ;)

Grunden ser ut att vara putsad med cement-aktigt bruk. Den är styvare än rent kalkbruk och spricker gärna om bakomliggande stomme rör på sig eller om det kommer in vatten bakom som resulterar i frostsprängningar.

Det ser även ut som om grundens övre del vid panelens slut inte alltid lutar bort från huset, vilket innebär att fukt leds in mot timmerstommen, vilket inte är bra. En enkel/billig temporär åtgärd för att stoppa mer fukt att ta sig in i stommen kan vara att horisontellt såga av de nedersta centimetrarna av panelen och sätta in en vattbräda som leder ut vattnet från stommen:

Röd trästaket nära mark, betongfundament, grus, litet skräp, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytterst viktigt är att hitta en snickare med god kännedom om gamla timmerhus, lämpligtvis en timmerman, för att diskutera lämpliga åtgärder. Många skador på gamla hus uppkommer p.g.a. att fel åtgärder, som är baserade på modernt byggande, görs vid renoveringar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Det ser ut som om fasaden är målad med någon slags plastfärg. Om du trycker med en knivspets i träet och den går rakt igenom är panelbrädan i fråga rutten och behöver bytas. Den nya panelen målas lämpligtvis med slamfärg (typ Falu rödfärg) eller linoljefärg.
Ett rätt stort jobb, ja, men det går det med om du äter upp elefanten en tugga i taget! En vägg i taget, förslagsvis.
Syllen som ser ut att vara rötskadad bakom tjärpappen bör undersökas närmare, bryt bort några brädor till. Förslagsvis prio 1 att göra iordning den ytterväggen!

På mitt timmerhus, som också har putsad stengrund, går fasaden innanför grunden också. Där har man, vid senaste fasadbytet, satt zinkplåt under eternitplattorna som lutar ner över grundens utstick. Har sett liknande lösning även på hus med träfasad. (Som vattbrädan i inlägget ovan, fast med plåt.)

Sprickorna i putsen på grunden är förmodligen mest kosmetiska. Är det fråga om ett timmerhus är det mesta av grunden mera ett vindskydd mot golvdrag, huvuddelen av husets vikt vilar på de kraftigare stenarna som ligger under knutarna.
 
Microkatten Microkatten skrev:
Man får gå och peta på panelen med en kniv för att få en uppfattning om hur mycket som är ruttet och behöver bytas. Ofta ser det värre ut än det är. Eller inte. ;)

Grunden ser ut att vara putsad med cement-aktigt bruk. Den är styvare än rent kalkbruk och spricker gärna om bakomliggande stomme rör på sig eller om det kommer in vatten bakom som resulterar i frostsprängningar.

Det ser även ut som om grundens övre del vid panelens slut inte alltid lutar bort från huset, vilket innebär att fukt leds in mot timmerstommen, vilket inte är bra. En enkel/billig temporär åtgärd för att stoppa mer fukt att ta sig in i stommen kan vara att horisontellt såga av de nedersta centimetrarna av panelen och sätta in en vattbräda som leder ut vattnet från stommen:

[bild]

Ytterst viktigt är att hitta en snickare med god kännedom om gamla timmerhus, lämpligtvis en timmerman, för att diskutera lämpliga åtgärder. Många skador på gamla hus uppkommer p.g.a. att fel åtgärder, som är baserade på modernt byggande, görs vid renoveringar.
Tusen tack för råd och tankar! Min pappa och jag gick över fasaden på de utsatta väggarna och stack skruvmejsel i brädorna. Blev glatt överraskad över att det var mycket mindre ruttet än vi befarade. Men det jag nu upptäckte under rutten bräda oroar ju desto mera, så kan det vara på flera ställen så klart.

En bräda eller plåt längst ner för att leda bort vatten låter klokt.

Det är ett jätteproblem att veta vem som kan ha rätt både kunskap och möjlighet att hjälpa! Finns det ”timmermän” som kan både gammalt (byta stockar) och nytt (sätta plåt längst ner)..?Söker man på ”timmerman”? Värst är ju om man letar och hittar någon som tror sig kunna men inte kan.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det ser ut som om fasaden är målad med någon slags plastfärg. Om du trycker med en knivspets i träet och den går rakt igenom är panelbrädan i fråga rutten och behöver bytas. Den nya panelen målas lämpligtvis med slamfärg (typ Falu rödfärg) eller linoljefärg.
Ett rätt stort jobb, ja, men det går det med om du äter upp elefanten en tugga i taget! En vägg i taget, förslagsvis.
Syllen som ser ut att vara rötskadad bakom tjärpappen bör undersökas närmare, bryt bort några brädor till. Förslagsvis prio 1 att göra iordning den ytterväggen!

På mitt timmerhus, som också har putsad stengrund, går fasaden innanför grunden också. Där har man, vid senaste fasadbytet, satt zinkplåt under eternitplattorna som lutar ner över grundens utstick. Har sett liknande lösning även på hus med träfasad. (Som vattbrädan i inlägget ovan, fast med plåt.)

Sprickorna i putsen på grunden är förmodligen mest kosmetiska. Är det fråga om ett timmerhus är det mesta av grunden mera ett vindskydd mot golvdrag, huvuddelen av husets vikt vilar på de kraftigare stenarna som ligger under knutarna.
Tack så mycket för tankar och råd!
Det verkar som att syllen/stocken behöver tas mest på allvar först, att se hur illa det är på ev fler ställen då. Och med det följer fasaden också så klart.
Det kosmetiska i muren kanske kan vänta då.
Här trodde man att byta några brädor och måla kunde räcka som nybliven husägare men det blir mer än så, helt tydligt. Och så brukar det väl vara. (Får hoppas det inte kostar enorma summor att åtgärda bara!:-/)
 
Microkatten
H Helen111 skrev:
Det är ett jätteproblem att veta vem som kan ha rätt både kunskap och möjlighet att hjälpa! Finns det ”timmermän” som kan både gammalt (byta stockar) och nytt (sätta plåt längst ner)..?Söker man på ”timmerman”? Värst är ju om man letar och hittar någon som tror sig kunna men inte kan.
Ja, du har helt rätt i att det kan vara svårt att hitta rätt hantverkare! Det kräver en del "beställarkompetens", dvs att själv ha tillräcklig kunskap om byggnadsvård, för att undvika dyra misstag. Som ägare av ett gammalt hus tjänar man mångfalt igen på att lägga en del tid på att läsa böcker...

Röd stuga med vita knutar omgiven av grönska, titel om byggnadsvård, svensk text, bokomslag.

...och byggnadsvårdsforum, kolla med de lokala länsmuseerna, gå med i byggnadsvårdsföreningen eller andra lokala byggnadsvårdsföreningar, gå kurser, t.ex. på Nääs byggnadsvårdscentrum (finns också gratis rådgivning), kolla i byggnadsvårdsbutiker, gå på byggnadsvårdsmässor, etc etc :D.

Beroende var i landet du finns kan det finnas lokala hantverkarföreningar med fokus på byggnadsvård. Googla "hantverkare byggnadsvård" kanske?
 
Microkatten Microkatten skrev:
Ja, du har helt rätt i att det kan vara svårt att hitta rätt hantverkare! Det kräver en del "beställarkompetens", dvs att själv ha tillräcklig kunskap om byggnadsvård, för att undvika dyra misstag. Som ägare av ett gammalt hus tjänar man mångfalt igen på att lägga en del tid på att läsa böcker...

[bild]

...och byggnadsvårdsforum, kolla med de lokala länsmuseerna, gå med i byggnadsvårdsföreningen eller andra lokala byggnadsvårdsföreningar, gå kurser, t.ex. på Nääs byggnadsvårdscentrum (finns också gratis rådgivning), kolla i byggnadsvårdsbutiker, gå på byggnadsvårdsmässor, etc etc :D.

Beroende var i landet du finns kan det finnas lokala hantverkarföreningar med fokus på byggnadsvård. Googla "hantverkare byggnadsvård" kanske?
Tack!
För min del var målet att äntligen få bo i ett eget hus och ha en egen trädgård, hade inte räknat med att behöva bli insatt i byggnadsvård på direkten. Känns nästan övermäktigt just i denna stund. :-/
Jag ska försöka googla mig fram, tack för tips!
 
Microkatten
Det fina med byggnadsvård är att man - bortsett från akuta saker förstås - inte behöver ha bråttom. Det är snarare en fördel att ta det lugnt och känna in läget ordentligt. Gamla hus brukar vara ganska robusta. Gör hellre för lite än för mycket.

Försök hitta bra hantverkare inom byggnadsvården, och andra likasinnade, att bolla idèer med. Se till att inte göra saker i fel ordning. Se till att stomme och tak är i skick först. Använd traditionella material som trä, ren kalk, lertegel, järn, lera, lin, slam- och linoljefärg. Undvik cement, diffusionstät plast, plastfärg, lacker, plastgolv och andra moderna diffusionstäta material.

Och fortsätt njut av eget hus och trädgård. :D
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.