Jag har varit ute hela dagen och grävt begränsningskabel till robotgräsklippare. Kabeln tog slut så jag åkte in och köpte en rulle till. I affären började jag snacka med en säljare där som sa att kabeln ska ligga 30 cm får alla kanter annars kommer den antingen inte nå ut till kanten eller krocka med allting om kabeln ligger för nära och att det skulle skada gräsklipparen i längden.

Jag slängde i kabeln så nära tomtgränsen som möjligt. Har staket runt hela trädgårn så den kommer inte köra ut och fastna.
Men stämmer det verkligen att den skulle ta skada om den krockar med tex husvägg och staket istället för att vända en bit över kabeln?
 
Slitdelarna/upphängningen mellan kaross & resten av klipparen kan mattas ut i förstid.
Karossen kommer att få massor med korta & långa repor när den kör emot saker. Ibland kan klipparen gå nästan parallellt med hindret tex väggen, och då kan det bli emotkörning en bit innan karossen flyttat sig tillräckligt i förhållande till resten av klipparen.

Ja, som standard så går de flesta klippare 25-30 cm över begränsningkabeln innan den vänder.
På vissa iaf så går det att ställa hur mycket den ska gå över.
 
Jag har min robot installerad så att den krockar med huset (som ligger helt omgivet av gräsmatta), men vänder mot slingan i övrigt. Har haft det så i fem–sex år.

Roboten, i alla fall en Husqvarna, tål rätt mycket.

Med det sagt har du gjort fel. Det är som @Demmpa skriver bättre att låta roboten vända mot kabeln än via krock, även om den tål en ansenlig mängd krockar. Och om du inte har marksten mot staketet kommer du ändå behöva gå efter med trimmer ibland, då bladen av säkerhetsskäl är indragna 10–15 cm från robotens kant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.