Nu har jag bestämt mig för att byta alla ojordade uttag till jordade.
Huset som vi köpte har idag lite blandat jordat/ojordat, även blandat i samma rum. Huset byggdes av en elektriker. :confused:
Nu när man är påläst (på byggahusforumet förståss) med riskerna med ojordat. Än värre med riskerna med blandning i samma rum så har jag bestämt mig för att starta projektet med att byta uttagen till jordat. Jag har ju familjen att tänka på. 1-åringen tycker ju att det är lajbans att leka med elsladdar.:eek:

Ni som har gjort detta arbete. Hur går man tillväga? Vart börjar man? Hur är arbetsgången?

Hur brukar elen vara dragen...finns det någon standard hur elrören är dragna från proppskåp ut till rummen.

Det enda jag kan konstatera i dag är:
Efter att jag öppnad väggen bakom proppskåpet (vid en renovering av ett annat rum) så ser jag att i princip alla rör går ner under golvet.
Alla rummen har en eller flera väggsdosor proppade med kablar som fördelar ut till uttag och belysning.
Jordfelsbrytare installerades när vi fixade golvärme i badrummet( 1 för golvärmen & 1 för resterande centralen)
En och samma propp kan försörja tex. tre sovrum.
Huset är i mexitegel, enplan, golvreglar ovan platta på mark. Annerbergshus -77

Tänkte göra detta jobbet själv med hjälp av svärfar som är behörig dock ej elektriker (fläkt/kyl installatör)
Han har varnat mig att det kan vara ruskigt knepigt, ledare som sitter som berget, trånga rör osv. De har ju alltid haft ojordat utan problem.
Känner dock att detta är nåt som jag verkligen vill göra med tanke på säkerheten och de konstiga eldragningarna jag sett på vissa håll.

Många frågor i detta långa inlägget men jag hoppas att någon kunnig kan bidra med lite tips och råd.
 
Detta är ett stort jobb som man inte gör på en handvändning som "amatör". jag har svårt att se att din svärfar är behörig men inte kan svara på dessa frågorna. Det är inte så att han sitter inne med en BB2?

Att vara rädd om sin familj, men samtidigt inte vilja betala så att detta blir riktigt gjort är en ekvation jag inte får ihop.

Men lycka till, hur du än gör.
 
Jag bytte nyligen ut all elledningar som var original från huset byggdes 1953. Det tog mig + en kompis lördagen + söndagen att fixa allt + nya uttag och strömbrytare och lite nydragningar till fler uttag då förr i tiden hade man bara 1 uttag/rum.

Det är ganska enkelt faktiskt. Ta bort alla doslock som du kan se. Börja med från en proppställe där du drar i fas + nolla och nån anna titta runt tills han se det rör sig i en kopplingsdosa. Sen använder man "tråd" som man kan köpa för 40 kr. Den sätter man i röret och trycker in tills den förhoppningsvis kommer ut till kopplingsdosan om rören är hela. Om det blir stopp så får man lossna gamla elledning från fas + nolla och svira den ORDENTLIGT med tråden och sen dra ut gamla elledningen hela vägen och tråden följer med. Sen swirar du fast FAS NOLLA JORDAD och drar i tråden tillbaka till proppskåpet. Nu har du dragit färdig ett rör. Sen fortsätter du utifrån den apparatdosa med samma färger och sånt där. Till strömbrytare ska man endast leda med FAS IN och FAS UT som sen vid lampan både FAS UT och NOLLA inkopplad. När strömbrytaren slås på kopplas FAS IN och FAS UT = det blir ström i lampan med NOLLA = Lyser.
Sen när du gjort färdig allt så kopplar du in FAS i nån propp och NOLLA i skena + Jordad i annan skena. Klart testa med mätare både Ampere och volt. Ser allt bra ut är det korrekt gjort. Då fortsätter du med nästa propp.

De som bodde i huset tyckte doslock var skitful så de hade på några ställen murat över dessa. Så det var ingen barnlek att hitta.

Man använde apparatdosor och rören i metall förr i tiden. Om du kan kan du ta ut apparatdosa i metall och få dit en ROT-dosa istället. Då blir det åtminstonne ett "avbrott" av ledbart....

Jag fick hem en elektriker i måndags som bytte till ny modern proppskåp. Jag sa aldrig att jag hade dragit om utan frågade "Jag köpte huset i våras och undrar om du kan se/kolla allt ser ok ut?". Han gjorde nåt som han sa Isoleringstest eller vad det nu hette. Kunde ej hitta nåt fel = Korrekt utförd.

gnistjagare överlåter nog allt till fackmän. Finns det nåt som man kan göra själv i enlighet med föreskrifter och har hjälp av en som kan någorlunda om el eller grundläggande samtidigt kan man spara 40.000 kr på det så KÖR PÅ!

Man kan alltid få hem en elektriker för "test" av isolering (?) och nåt annat...

Så är det jag och kompis har gjort. 2 veckor gått. Inget som gått sönder eller konstigheter med blink eller sånt.
Sen elektriker kolla och inga fel hittades så lättsparade 40.000 kr. De går till fönsterbyte ist. Synlig renovering :)
 
Jag har också gjort att från Proppskåp till första kopplingsdosa använde rjag 2.5mm2... Resten 1,5mm2.

Jem&FIX säljer 1,5mm2 100 meter för endast 148 kr.. Woody ville ha 354 kr... 450 istället för 1100 kr ;)

Apparatdosor rekommenderar jag köpa bra typ Eljo då deras "petskydd" är lätt få in nåt stickkontakt. På de billiga kan de krångla när man ska stoppa i nåt.

Kostnaden för detta exkl proppskåp blev troligen 2.000 kr inkl allt. Har ej räknat men känns att man har lagt ut 2.000 kr på sakerna. Sen 2 personer x 12 timmar x 2 dagar + lite annat före/efter 10 tim = 60 timmar free... Elektriker tar 540 kr så 33.000 kr och överpriser på material så kanske 8.000 kr.. = 41.000 kr. :)
 
ja det var ju hjälpsamt ?

Vad gäller min svärfars behörighet så vet jag ej av vilken typ. Han installerar industrifläktar, virkestorkar, kylrum på bårhuset osv. Behörig att dra el - JA. Vilken typ av behörighet - INGEN ANING

Han bor 15 mil bort och kan förstås inte bistå med hjälp dygnet runt. Jag vill ju även själv bilda mig en egen uppfattning om processen varav jag ställer frågan här. (så att jag också kan ifrågasätta det han säger)

Han är heller inte av typen som skulle riskera sin dotters liv genom att utföra installationer som han inte har full koll på, bara för att visa sig duktig. (PUNKT)


Nån som har några givande tips och trix?
 
Coolman skrev:
Till strömbrytare ska man endast leda med NOLLA IN och UT som sen vid lampan både NOLLA UT och FAS inkopplad. När strömbrytaren slås på kopplas NOLAL IN och NOLLA UT = det blir ström i lampan med FAS = Lyser. Vice versa.
Fel. Strömbrytaren ska bryta fasen, annars kan nisse få ström i fingret när han byter lampa om han råkar komma åt sockeln.

Jag är inte behörig, trots detta pular jag en del själv, men jag skulle aldrig ge mig in på att "utbilda" någon i elinstallation genom ett ensidigt foruminlägg. Det behövs mycket läsning och en hel del praktik med hjälp av någon som har lite erfarenhet för att lyckas göra en sånhär installation korrekt.
 
Åh tack för tipsen coolman. (så det finns en vits med ett elforum ändå:))

150 spänn för 100 m var verkligen billigt. De biligaste jag sett är Clas Ohllson där 100 m kostar 199:-

Är det kvalitetsskillnad?
 
Coolman skrev:
Jag har också gjort att från Proppskåp till första kopplingsdosa använde rjag 2.5mm2... Resten 1,5mm2.
Det ska vara samma ledararea längs hela ledningen på en grupp!

Dels är det meningslöst och slöseri med koppar att ha grövre en bit, dels finns risken att någon i framtiden säkrar upp när dom kollar i proppskåpet och ser den grova arean. Får man fråga vad du har för säkring till dina 2.5mm2 ledare?
 
Coolman skrev:
Jag har också gjort att från Proppskåp till första kopplingsdosa använde rjag 2.5mm2... Resten 1,5mm2.

Jem&FIX säljer 1,5mm2 100 meter för endast 148 kr.. Woody ville ha 354 kr... 450 istället för 1100 kr ;)

Apparatdosor rekommenderar jag köpa bra typ Eljo då deras "petskydd" är lätt få in nåt stickkontakt. På de billiga kan de krångla när man ska stoppa i nåt.

Kostnaden för detta exkl proppskåp blev troligen 2.000 kr inkl allt. Har ej räknat men känns att man har lagt ut 2.000 kr på sakerna. Sen 2 personer x 12 timmar x 2 dagar + lite annat före/efter 10 tim = 60 timmar free... Elektriker tar 540 kr så 33.000 kr och överpriser på material så kanske 8.000 kr.. = 41.000 kr. :)
Allt är inte pengar... Din tidigare beskrivning av hur du dragit elen är inte en i närheten av hur det ska göras och knappast att klassificera som säker. Om man ska pula själv måste man se till att vara påläst innan man drar igång.
 
Coolmans kopplingar kan resultera i att han blir kall.

Jag hoppas att det var hans kompis som visste vad man gjorde, men det praktiska tillvägagångssättet var det väl inget fel på.
Beroende på ålder på ledningarna kanske man ska dra i ny tråd, och inte bara komplettera med skyddsjord.

Det har installerats JFB och det är bra, men vad kommer att anslutas i de nya uttagen? De flesta bruksföremål vi använder är dubbelisolerade och vad har vi skyddsjorden till?

Det enda jag kommer på är våra kära datorer, dock den jag skriver på nu är dubbelisolerad. Din installation var och är fortfarande godkännd, men jag ska absolut inte hindra dig från att installera skyddsjord men kommer den att användas??

Prototypen
 
Coolman skrev:
gnistjagare överlåter nog allt till fackmän. Finns det nåt som man kan göra själv i enlighet med föreskrifter och har hjälp av en som kan någorlunda om el eller grundläggande samtidigt kan man spara 40.000 kr på det så KÖR PÅ!

Man kan alltid få hem en elektriker för "test" av isolering (?) och nåt annat...
Då jag har allmän behörighet så gör jag alla installationer både hos kund och hemmavid själv. Genom att bara läsa din "vägledning" så blir jag än mer stärkt i min övertygelse.

Vissa människor lider av hybris på detta forum.
Men det är en fråga ingen orkar gå in i igen.
 
Farligt det där med att blanda ihop färger. Självklart FAS till strömbrytaren. Kompisen som kunde det där. Jag var också helt grön på detta ;)

Har man 10A räcker det egentligen med 1,5mm2. Vilken idiot säkrar upp utan att se resten av anläggningen?

Det har pratats i en tidigare tråd om elkabel från Biltema skulle komma från samma fabrik som de dyra. Dock följde jag ej med hur diskussionen avslutades men de uppfyller väl CE-märkning som är ett krav idag?

Naturligtvis finns det folk som skulle gjort på annat sätt men detta i befintlig installation byttes gamla ut mot nya + extra kabel (jordad) följde med.
 
Varför jag vill ha jordat är ju dels pga den tidigare installationen med blandat jordat/ojordat i samma rum.
Precis som protoypen har jag också dator som nu är elförsörjd genom ett ojordat uttag....skulle kännas bättre med jordad anslutning.

Att det numera är lag på jordat vid nybyggen har väl trots allt en orsak.
Att veta att man har ett "modernt" elsystem i huset skulle ju ge ett visst välbefinnande.

Att det är ett omfattande arbete är jag nog medveten om. Jag har ju på egen hand renoverat två badrum med kakel/klinker så jag är inte rädd för arbetsinsatsen.

Vad är smartast: Börja närmast proppskåpet eller uttaget längst bort i rummet längst bort om ni förstår frågan.

hmm såg nu att coolman började närmast proppskåpet och arbetade sig utåt. och prototypen verkade hålla med om tillvägagångssättet "men det praktiska tillvägagångssättet var det väl inget fel på." (rätta mig prototypen om jag missförstod dig)
 
prototypen skrev:
Coolmans kopplingar kan resultera i att han blir kall.

Jag hoppas att det var hans kompis som visste vad man gjorde, men det praktiska tillvägagångssättet var det väl inget fel på.
Beroende på ålder på ledningarna kanske man ska dra i ny tråd, och inte bara komplettera med skyddsjord.

Det har installerats JFB och det är bra, men vad kommer att anslutas i de nya uttagen? De flesta bruksföremål vi använder är dubbelisolerade och vad har vi skyddsjorden till?

Det enda jag kommer på är våra kära datorer, dock den jag skriver på nu är dubbelisolerad. Din installation var och är fortfarande godkännd, men jag ska absolut inte hindra dig från att installera skyddsjord men kommer den att användas??

Prototypen
Beslutet att byta proppskåpet med JFB gjorde jag strax efter all byte. Samtidigt ville jag få det "bekräftat" liksom även kompisen gjort antal gånger tidigare på sitt eget hus och hos andra.
Jag tyckte det var lika bra köra på så allt var nytt och fräscht. Hade egentligen ej behövts och jag väntat nån år men...
Sen känns det ju extremt säkert ha både skyddsjord och JFB tillsammans...
 
Mikael_L
2,5 kvmm som sen övergår till 1,5 kvmm känns även för mig väldigt fel.
En elanläggning skall vara logiskt uppbyggd. Och att byta kabelarea plötsligt faller inte under det kriteriet.

Självklart ska fasen brytas, inte nollan, i strömbrytare.

Men för dig tripod spelar nog dessa saker mindre roll. Du ska bara lägga till en skyddsjordledare.
Du ska antagligen använda 1,5 kvmm gulgrön skyddsjord överallt (nu antar jag nämligen att alla dina större belastningar redan är jordade, men detta är inte helt säkert). Vi kan väl säga att du ska dra samma area...

Sen ska du dra skyddsjorden parallellt med nollan överallt ut till alla vägguttag. I dosor där skyddsjorden inte används eller inte grenas kan den gå okapad (t.ex. apparatdosor med strömbrytare). Skyddsjorden ska inte gå någon annan väg än den som nollan tar, men detta förutsätter iofs att anläggningen inte redan har andra fel som tidigare klåpare ställt till med.

Glöm inte att även uttag i taket ska ha skyddsjord + byte av uttag (+ byte av kontakter på många av era armaturer)

Nu har du jord till alla uttag, då börjar det mest läskiga jobbet, att pillra i elcentralen.
Här finns det spänning på vissa ställen även om du slagit av huvudbrytaren och/eller tagit ur alla säkringar.
Här måste du koppla in skyddsjorden på PE-skenan, inte N skenan.

Det finns nog lite otrevliga fallgropar med, vad gör du om antalet inkopplingspunkter på PE inte räcker till, exempelvis?

Jag kan inte alla fel /misstag som går att göra här, jag vet bara att det är tillräckligt trixigt för att jag själv inte skulle vilja hålla på med detta utan att ha tillgång att fråga någon som verkligen vet.

Vill du öka personsäkerheten i din anläggning så är nog installation av JFB det bästa bidraget.
Skulle du inte kunna leja en elektriker för detta, samt försöka komma överens om att du drar alla jordtrådar innan och elektrikern kopplar in dessa samtidigt som han monterar JFBn...?

I vilket fall som helst, tänk på att du har spänning kvar i elcentralen även om du slagit av huvudbrytaren, dina barn mår nog bra av att ha sin pappa kvar, också ...

edit:
Nu läste jag ditt första inlägg igen, du har tydligen redan JFB.
Vad det gäller skydd för din 1-åring så räcker detta långt, tillräckligt långt... Skyddsvärdet ökar mycket marginellt med installation av jordat överallt. (skrik, äh skriv, till om jag har fel i detta...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.