Hej
Vet inte om det är rätt forum, admin får flytta om det är så

Jag undrar om någon som har information om dessa beslag? De satt fast i syllen med gängtapp och sedan spikade i golvstockarna. Hur gamla kan de vara? När användes dessa?

Gammalt rostigt verktyg bredvid måttband på träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En rostig järnföremål hålls bredvid ett måttband på träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När är huset byggt? Det där är någonting som någon bysmed har klappat till efter behov för just det där huset.
Sådär fin gänga kombinerat med smidd spik tyder på andra hälften av av 1800-talet. Ändre tiders hemgjorda gängtyg hade betydligt grövre stigning på gängorna så jag tror det är gängat med en fabriksgjord gängbacka. Kring 1900 tog maskingjord spik över slutgiltigt så där har vi en tidsgräns framåt..

Om du mäter diametern på gängan och räknar antalet gängor per tum kan du jämföra med en gängtabell och få det bekräftat men jag tror att det är Whitworth gänga. Whitworth gängstandarden togs i bruk i England 1841 och småningom spred standarden sig över nästan hela Europa. Om det är Whitworth gängor kan du nästan säkert bevisa att beslagen inte är äldre än 1841.

Av någon orsak har byggarna varit rädda att syllarna skal glida ut. Står ena sidan av huset på plintar?
 
  • Gilla
PatrikJo och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
När är huset byggt? Det där är någonting som någon bysmed har klappat till efter behov för just det där huset.
Sådär fin gänga kombinerat med smidd spik tyder på andra hälften av av 1800-talet. Ändre tiders hemgjorda gängtyg hade betydligt grövre stigning på gängorna så jag tror det är gängat med en fabriksgjord gängbacka. Kring 1900 tog maskingjord spik över slutgiltigt så där har vi en tidsgräns framåt..

Om du mäter diametern på gängan och räknar antalet gängor per tum kan du jämföra med en gängtabell och få det bekräftat men jag tror att det är Whitworth gänga. Whitworth gängstandarden togs i bruk i England 1841 och småningom spred standarden sig över nästan hela Europa. Om det är Whitworth gängor kan du nästan säkert bevisa att beslagen inte är äldre än 1841.

Av någon orsak har byggarna varit rädda att syllarna skal glida ut. Står ena sidan av huset på plintar?
Stort tack för ett väldigt intressant och informativt svar!
Huset står på (vad jag tror är) en kallmur av sten. Under golvet finns en mullbänk.
Enligt uppgift ska huset vara byggt 1890 men då det är ett gammalt soldattorp antar jag att det stått hus på den platsen sedan indelningsverket infördes...så det verkar stämma mycket väl det du skriver. Jag trodde de satt där för att fixera golvstockarna...
 
Golvvasorna skall ligga löst när man har mullbänkar. De är förbrukningsvara och skall bytas emellanåt. Min gissning är att de var rädda att timran skulle bulna ut men de kunde inte heller laxa in golvvasorna i timran eftersom de måste vara utbytbara. Då fick någon en ide......

I Finland och påen del håll i Sverige låg golvplankorna löst på golvvasorna så det skulle vara enkelt att ta upp golvet och göra nödvändigt underhåll
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.