Hej!
Vi skaffade nya fönster samt la om taket + solceller förra året.
i samband med detta så så revs även den gamla skorstenen som hade 2 frånluftskanaler.

Även om det är klickbara luftventiler i fönstren (SP) så behöver vi göra nått med luftkvaliten.
Har en offert på att få material/beräkningar på FTX (ej montering) då jag läste mig till att det bör gå att göra sjålv.

Han som var ute och tittade och tog lite mått sa att vi ypperlig kallvind för FTX.

FTX är åt det dyrare och komplicerade hållet är jag med på men ev. bäst? (kylning vore ju trevligt med, sneglar på frikyla med)

Vad mer för alternativ finns?
Sätta några tilluftsventiler, byta den gamle spisfläkten och den gamle paxfläxten i badrummet?
luftvärmepump ?

1½ plan tegel på 90 kvm boyta och 90 kvm källare.

Mvh
RuneB
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Misstänker att ni har sovrum samt mindre badrum på övervåningen, kök & stora badrummet på markplanet samt tvättstuga och förråd i källaren.

För att då kunna få in friskluft/uteluft i "bra" rummen (tex sovrummen) samt frånluft/avluft från "dåliga" rummen (tex förråd, tvättstuga) så är det (nästan) ett måste med fläktstyrd ventilation FT(X).


Med en luftvärmepump så blir det inget luftombyte utan bara värme/kyla.

Frikyla har egentligen ingenting med ventilationen att göra, men om det monteras frikyla på tilluftskanalen så måste efterföljande ventilationskanaler (samt tilluftsdon) kondensisoleras.
Frikyla passar oftast bäst i separat(a) aggregat.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Misstänker att ni har sovrum samt mindre badrum på övervåningen, kök & stora badrummet på markplanet samt tvättstuga och förråd i källaren.

För att då kunna få in friskluft/uteluft i "bra" rummen (tex sovrummen) samt frånluft/avluft från "dåliga" rummen (tex förråd, tvättstuga) så är det (nästan) ett måste med fläktstyrd ventilation FT(X).


Med en luftvärmepump så blir det inget luftombyte utan bara värme/kyla.

Frikyla har egentligen ingenting med ventilationen att göra, men om det monteras frikyla på tilluftskanalen så måste efterföljande ventilationskanaler (samt tilluftsdon) kondensisoleras.
Frikyla passar oftast bäst i separat(a) aggregat.


Det är 3 sovrum, kök, badrum,vardagsrum.
"Öppen planlösning"
Källare

rött kryss vid kamin/gamla murstucken som ej finns kvar.
Kök/sovrum/badrum har en egen plåtkåpa

Arkitektonisk ritning av en lägenhet med kök, vardagsrum, badrum och sovrum markerat med rött kryss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Värmen är rätt tuff just nu.
Lvp för kyla går tankar starkt i just nu.

Marginellt bättre luftkvalite?
Den har ju filter samt cirkulerar ju luften.
Ftx är den långsiktiga men lite väl saftigt just nu.
Ev. Addera ett tilluftsdon med.
Tänker jag fel?
 
Filtret i en LLVP tar bara de lite större dammpartiklarna (typ ludd) så att inte innerdelen sätter igensig

Med en LLVP så kan eventuellt luftkvaliten kännas lite bättre tack vare att luften kan bli svalare och mindre kvalmig.
 
Vad har huset för Frånluft idag?
Du nämner själv paxfläktar och ny köksfläkt. Genom att skap undertryck så skulle flödet i dina fönsterventiler att öka.
 
Luftvärmepump ventilerar inte huset, visst lite mindre damm och det finns de som enligt tillverkaren "renar" luften från pollen och liknande men det är ju fortfarande samma luft.

Om paxfläkten inte är av sådan typ som går konstant kan du ju börja med att ha den på dygnet runt och se om det hjälper. Sätta in fler tilluftsventiler är också en ganska billig åtgärd för att förbättra luften. Spaltventiler i fönstren räcker inte alltid
 
Pax calima installeras av elektriker imorgon till badrummet.
spisfläkt är nästa steg.


2 försvann iom. nedtagning av skortsten.
men hålen finns kvar att återanvända.
skulle jag ev. kunna dra rör och leda bort dem till sovrummet som min fina bild.

Det gröna strecket är såfall tanken.


Planritning av en bostad med överkritade flödesvägar i blått och grönt samt en gul markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
I sov- och vardagsrum ska du bara ha tilluft. Frånluft ska vara i kök, badrum och tvättstuga så att de fläktarna tar luften från sov- och vardagsrum så att det blir drag genom dem.
 
Har fått en offert på en bosch 6100i 6.5kwh för 25.000 klart och installerat.
De är ju lite lull-lull som filter,jonbaseras rening osv. men det kanske funkar?
ihop med det kunde de fixa ett par tilluftsdon med.

FTX är för dyrt att investera som det ser ut nu.
Frikyla blir för komplext och dyrt att dra upp isoleraderör.

Vet att det är olika saker jag nämner ovan.
Tänker att jag får en bättre cirkulation på luften i kombination med tilluftsdonen.
Känns som en rimlig investering för en ökad livskvalitet.

Tänker även att det blir ev. som en backup med och ev. ett komplement kalla dagar.
Ska kanske även nämnas att jag har solceller som ger dessa dagar ca 8kwh
 
R RuneB2 skrev:
Har fått en offert på en bosch 6100i 6.5kwh för 25.000 klart och installerat.
Det låter väl lite dyrt?
Pumpen kostar 15900 hos Polarpumpen, installation, vilket tar 4h kan inte kosta 9000:-.

Jag har beställt en Midea AC av min lokala Elonbutik för 10000:- installerad och klar.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det låter väl lite dyrt?
Pumpen kostar 15900 hos Polarpumpen, installation, vilket tar 4h kan inte kosta 9000:-.

Jag har beställt en Midea AC av min lokala Elonbutik för 10000:- installerad och klar.
hmm det kan jag nog hålla med om.
det är markstativ, håltagning,rördragning under altanen samt inkoppling av el.
 
BirgitS
R RuneB2 skrev:
Tänker att jag får en bättre cirkulation på luften i kombination med tilluftsdonen.
Men tillräckligt bra frånluftsfläktar och normala tilluftsventiler ger bra ventilation av huset utan luft/luftvärmepump. Frånluftsfläktarna ska optimalt ge ett sammanlagt luftflöde på 0,35 l/s och kvm.
 
Badrum och kök är de fläktar jag har.
Men de är ju tex. Inte igång hela tiden.
Utöver det är det ju självdrag jag har.
 
BirgitS
Då får du ju mycket bättre luft inne bara genom att ha en modern badrumsfläkt som går hela tiden. Att ha en luft/luftvärmepump som cirkulerar dålig luft förbättrar ju inte och ökar inte heller något självdrag. Så här års behöver man öppna fönstren när man bara har självdrag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.