GreenYoda
Min erfarenhet hittills i rör-väg sträcker sig till att rensa vattenlås och byta enstaka gummipackningar.

Pga extrem otur med hantverkare drar jag mig för att anlita någon.
Nu ska ett nytt tvättställ upp på väggen, men befintlig kran är trevlig så den tänkte jag behålla. Så här ser befintlig koppling ut.

Då nya tvättstället ska sitta högre måste kopplingen förlängas.
Ser på blandarskissen att den gängan från "mjuka" slangen är G3/4 (10mm?) och det hårda anslutande röret lyckas jag mäta till 1/2 eller ca 11mm med skjutmått. Men rören jag hittar är antingen 10 eller 12:
https://www.bauhaus.se/kopparror-trio-perfekta-hh-fkr-10x1000-mm
https://www.bauhaus.se/kopparror-trio-perfekta-hh-fkr-o12x1000-mm

Jag känner mig osäker på vilka delar jag behöver. Min tanke just nu är enbart ett nytt rör i rätt dimension och kunna behålla alla övriga delar. Badrummet är renoverat 2014.
Tyvärr saknas ballofix så gör jag fel blir det...lagom kul. Ska dessutom lista ut var vattnet stängs av :D

Med denna totala brist på kunskap - vågar jag göra detta själv? Vad behöver jag isåfall?
 
  • Teknisk ritning av en kran med dimensioner och detaljer, svartvit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar och flexibel slang nära kakelvägg, badrum eller kök, ledningar för vatten eller avlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenledningar och avloppsrör under handfat i badrum, kakelvägg, metall och plastdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta denna beskrivningen och dess bilder med dig till en VVS-firma och berätta exakt samma saker för dem som för oss. Att du haft otur osv och att du vill ha hjälp så ska du nog se att det går bättre denna gången.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
GreenYoda
Manganbangan Manganbangan skrev:
Ta denna beskrivningen och dess bilder med dig till en VVS-firma och berätta exakt samma saker för dem som för oss. Att du haft otur osv och att du vill ha hjälp så ska du nog se att det går bättre denna gången.
Jag tolkar dig som att du inte tycker det verkar vara något jag ska försöka mig på själv, mao. Är det svårare än att byta de båda vertikala rören till längre?
Jag vill hellre lära mig än anlita hantverkare oavsett...
 
Jag vet att det är frestande att göra jobbet själv och visst är det bra att kunna för framtiden. Jobbar inte med VVS utan med försäkringsbiten... Själv tar jag alltid in hantverkare vid minsta tveksamhet. Det går snabbast, blir säkrast och skiter det sig kan man "skylla" på någon
 
GreenYoda
Manganbangan Manganbangan skrev:
Jag vet att det är frestande att göra jobbet själv och visst är det bra att kunna för framtiden. Jobbar inte med VVS utan med försäkringsbiten... Själv tar jag alltid in hantverkare vid minsta tveksamhet. Det går snabbast, blir säkrast och skiter det sig kan man "skylla" på någon
Av den biten har jag gedigen erfarenhet, jobbade tidigare med handläggning av försäkringsskador och har nyligen vunnit en större utdragen tvist i ARN gentemot en hantverkare.

Så riskmässigt ser jag nog nyktert på det hela, det är de andra detaljerna jag söker svar på :)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Läs instruktioner och skaffa information på tex. YouTube om hur gå till väga.
Tillverkare av klämringskopplingar har information om åtdragningsmoment,
Använd Locherpasta på koniska tätytor. Om det är gängan som tätar, använd lockerpasta tillsammans med lin. Använd inte lin på gängor där en konisk yta tätar inte heller om det är en packning som tätar.
Var noggrann.
Med hjälp av tex Rinkabykatalogen (finns på nätet) kan du identifiera de olika gängorna som är aktuella, finns tabell i början av katalogen längst ner.
 
Redigerat:
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Berätta gärna hur du löste det när det är klart!
 
GreenYoda
L L A Axelsson skrev:
Läs instruktioner och skaffa information på tex. YouTube om hur gå till väga.
Tillverkare av klämringskopplingar har information om åtdragningsmoment,
Använd Locherpasta på koniska tätytor. Om det är gängan som tätar, använd lockerpasta tillsammans med lin. Använd inte lin på gängor där en konisk yta tätar inte heller om det är en packning som tätar.
Var noggrann.
Med hjälp av tex Rinkabykatalogen (finns på nätet) kan du identifiera de olika gängorna som är aktuella, finns tabell i början av katalogen längst ner.
Tack! Jag kollade lite YT och läste lite innan jag skrev, men fastnade på rördimensioner. Du gav mig glosor som jag kommer ha stor nytta av. Nästa gång. Efter att jag har suttit och intensivt studerat när rörmokaren jag ringde imorse sätter in ballofixer och byter rör till mig. Ibland får man vara duktig vuxen och stå ut med att inte få saker gjorda NU. :D

Meen drar det ut på tiden lär jag bli otålig och ge mig fasen på't ska försöka distrahera mig och avsluta något annat av de 245477 projekt som finns att tillgå.

P ptk skrev:
Berätta gärna hur du löste det när det är klart!
Jag återkommer med rapport från min rörläggarspaning!
 
  • Gilla
erikmartinsson01
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.