Hej,

Har på några ställen tänkt behålla timmerväggen som synlig innervägg.
Funderar dock på lite olika ytbehandlingar, nån som har några tips på hur ni har gjort?

Tycker nedanstående bild är snygg,vad tror ni dem har använt, olja, bets?

trappa%2010,1.jpg

Tacksam för lite tips!
 
Varför ytbehandla? En bra huggen vägg är blank och vacker ändå!
 
javisst är det ett alternativ och kanske blir det så på någon vägg.

tycker dock att detta var väldigt snyggt, speciellt i en övergång mellan lite nyare inredning och stocken, tex en ny trappa som här.

vill ha lite inspiration och tips.
 
Knappast bets men kanske vax. Jag tycker dock att det ser rätt mycket ut som "vanligt" obehandlat timmer... Hur ser era väggar ut, är de gråare?
 
våra väggar är något ljusare mer "mellanbruna" och inte alls så blanka och fina.
 
Obehandlade väggar är jättefina (som på bilden). Om man tycker att de är för mörka så rekommenerar jag varm (och alltid) LIMFÄRG! Inte så tålig men passar timmerväggar fint. Lite toning behövs om man inte skall få ladugårdskänsla, kanske en grutta gulockra, kimrök eller grön umbra.
 
Hej!
jag har hjälpt far min med hans hussbyggnad i timmer och vi har använt ett märke som heter Norsk Trepleie. Det har gett ett fantasktiskt resultat som bevarat timmrets naturliga utseende och som är lättarbetat. Vi har använt lut och olja på väggar, golv och tak och kan varmt rekomendera detta märke.

Ska sätta in bilder inom kort.

www.norsk-trepleie.se

Jörgen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.