Hej forumet!

Vi har i dagarna satt en idegranshäck på dryga 9 meter. Plantorna är ca 150 cm höga och de sattes med ett avstånd på ca 45 cm-ish då vi var tvngna att orientera oss runt stenar. Företaget vi köpte av vart vänliga nog att skicka med en droppslang. Nu till min fråga:

Hur ska man veta hur mycket vatten man bör ge plantorna nu i det första skedet och den första tiden? Har försökt googla men det verkar vara lite av en djungel av information som florerar så nu sätter jag mitt hopp till forumet :)
 
BirgitS
Det går ju inte ge någon exakt siffra utan det beror på om jorden torkar upp fort eller håller fukten bra och hur mycket vatten som avdunstar från plantorna, vilket i sin tur beror på hur mycket solen skiner, hur mycket det blåser och temperaturen. Du måste känna efter hur torr, fuktig eller blöt som jorden är ung. 20 cm ner i närheten av rotsystemen, liknande som man brukar göra med krukväxterna inne. När det endast är lite fuktigt så är det dags att vattna och då vattnar du tills det blir blött. Sen väntar du med att vattna tills det igen bara är lite fuktigt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det går ju inte ge någon exakt siffra utan det beror på om jorden torkar upp fort eller håller fukten bra och hur mycket vatten som avdunstar från plantorna, vilket i sin tur beror på hur mycket solen skiner, hur mycket det blåser och temperaturen. Du måste känna efter hur torr, fuktig eller blöt som jorden är ung. 20 cm ner i närheten av rotsystemen, liknande som man brukar göra med krukväxterna inne. När det endast är lite fuktigt så är det dags att vattna och då vattnar du tills det blir blött. Sen väntar du med att vattna tills det igen bara är lite fuktigt.
Tack för svar! Du har helt rätt i att jag kanske borde gett lite mer information :) Häcken står i söderläge och det är lerjord.
 
BirgitS
Det går ändå inte att ge någon exakt siffra eftersom det beror på vädret också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.