Hej,

Har funderingar på att bygga ut mitt hus litegrann och har en platta på mark med vattenburen golvvärme.
Är det någon som har erfarenhet att koppla ihop de nya delarna av grunden med den gamla?
Kommer inte åt kopplingsplinten eller värmepump tyvärr utan jag hade funderingar på om man kan bila upp plattan från sidan för att sedan koppla ihop golvvärmen?

Tack för all möjlig feedback

Fredrik
 
Hej,
Jag tycker det låter dumt att bila upp plattan från sidan. Risken är stor att du sabbar rören och då har du ingen värme istället. Dessutom kanske du kommer åt en slinga eller två, hur styr du upp regleringen på dessa då de förmodligen blir feldimensionerade.

Vad menar du att du inte kommer åt värmepumpen/kopplingsplinten???

Om du inte kommer åt din ditt upvärmningssystem (vilket låter konstigt) så frår du helt enkelt välja ett separat i den nybyggda delen, dvs liten elpanna speciellt anpassad för golvvärme, fördelare samt nya slingor. Ett annat alternativ är elgolvvärme men då bör du isolera rejält för att hålla driftkostnaden nere.
 
Min kopplingsplint står centralt "mitt i" huset vilket gör att jag inte kommer åt att dra nya ledningar dit utan att bila upp golv.
Jag hade tänkt att man "förlänger" de slingor som ligger närmast de nya grundplattor som ska gjutas, då räcker det att komma åt ett rör för varje ny grund (2st). Man får självklart tömma dessa två slingor på vatten innan.
Är det jag som drömmer eller tror ni detta är realistiskt?

Alt. är att jag lägger elektrisk golvvärme men inte lika ekonmiskt på sikt (fast billigare att installera i mitt fall?)

Fredrik
 
Det är nog inte helt realistiskt att skarva befintliga slingor av tre skäl:

1: Knepigt att bila fram befintliga slangar utan att förstöra dom.
2: En golvvärmeslinga får inte vara hur lång som helst.. Tex är ofta ett normalt vardagsrum uppdelat på minst två separata slingor.
3: Vill du verkligen gjuta in en skarv i plattan??. Känns som en nödlösning.

Jag tycker att du ska undersöka hur du kan dra golvvärmeslangen från befintlig fördelare till de nya slingorna. Tex gömma den i/ bakom golvsockel eller liknande.

Mvh Ulf
 
Hej igen, jag tycker som Ulf försök att leda slangen på något smart sätt till utbyggnaden, tex i sockel, vägg, t.o.m. tak?

Man skall inte skarva golvslingor, risken är att du får bila upp det igen. Om du mot våra råd ändå bilar upp, sätt skarven synligt ovan golv så du kan åtgärda läckage.

Hur stor är tillbyggnaden? Ett separatsystem är kanske att föredra om det är en stor tillbyggnad, det finns ju små elpannor speciellt framtagna för golvvärme.
 
Som sagt kan du inte förlänga slingorna.

Som du beskriver det verkar det vettigaste att dra rör från "kopplingsplinten" (var har du pannan egentligen?). Ett alternativ till att bila upp golven är att dra i sockelrörssytem, finns från bl.a Wirsbo och Uponor.

Det låter framförallt som om du behöver ha dit en bra röris att kolla på det hela först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.