Hej!

Jag är helt ny inom skogsfastigheter men är väldigt sugen på att bygga en enklare stuga som skulle kunna användas som sommarstuga utan övernattning, med ett litet land för odling också. Jag tänkte då väldigt enkelt, utan el vatten eller liknande och på exempelvis 30 kvm. Vad krävs för att få bygga något sådant på en skogsfastighet som jag då äger och vad kan ansökningar som krävs tänkas kosta?

Plats, Västerbotten.
 
OM stugan är till för att driva skogsbruket får du bygga men ska du ha den som fritidshus ska du ha bygglov. Så en liten stuga med en odlingslott kräver bygglov.
Det är bara byggnader för att aktivt driva jord/skogsbruk som är befriade från bygglov.
 
  • Gilla
Tänka och 3 till
  • Laddar…
Det var så jag förstått det också. Så bygglov krävs i så fall och det är nära bebyggelse så att bara bygga och hoppas på det bästa är inte aktuellt.

Kan det vara möjligt att få bygglov och vad kan det tänkas kosta? Området är på 15 ha mark, med jakträtt också.
 
Kanske du kan köra ut en husvagn eller något hus på hjul som är lätt att flytta? Några lådor att odla i eller att plöja upp några trädgårdsland kräver inte bygglov.
 
Kan det fungera att bygga något litet på 30 kmv på plats, men på hjul? Så att det i teorin går att flytta på.
 
Ja, så länge du inte har några tjuriga grannar som anmäler till kommunen kan den ju stå året runt med lite tur ;=)
 
Jag har läst en del i den tråden nu och det ser ut som att bygglov i normala fall krävs i mitt läge. Sen går det förstås bygga på hjul så att man kan frakta bort vid behov. Även tält uppsatta på en trä platå krävde bygglov för en där i tråden.

Vad kan det tänkas kosta? Om lantmäteriet ska blandas in blir det ofrt pengar.
 
Men i stället för att gissa och gå på mer eller mindre bra råd så ring till kommunen och fråga, då får du veta.
Och lantmäteriet ska inte behöva bli inblandad för det blir ju ingen fastighetsförändring.
 
  • Gilla
perlundstrom
  • Laddar…
Bygglov kan tänkas kosta 15-30tkr för enkel byggnad men frågan är om du får bygglov. Finns någon huvudbyggnad i närheten? Bedrivs något jordbruk eller skogsbruk ?
 
  • Gilla
perlundstrom
  • Laddar…
Random glesbygdskommun blir med all största säkerhet överlycklig för att någon vill bygga något, överhuvudtaget. Tror inte TS har problem med att få bygglov för ett litet fritidshus (om det inte är strandskydd).
 
  • Gilla
perlundstrom
  • Laddar…
Tack, jag ska ringa kommunen sen och kolla också vad de säger. Men kostar det 15-30 tkr för en enkel byggnad låter det helt okej. Jag har hört att det kan vara väldigt dyrt ibland, men då är lantmäteriet inblandade.

Random glesbyggdskommun är kanske inte riktigt sant, men jag hoppas på att få bygga. Det skulle i så fall vara nära Umeå och inte så långt ut från staden, som har runt 130 000 invånare. Litet, men inte så litet.

Det finns ingen huvudbyggnad och det är skogsmark.
 
Nu var det ju ett tag sedan någon skrev på den här tråden om att bygga något på en skogsfastighet. Vad jag förstår så är det enda som man får bygga då utan bygglov är en "ekonomibyggnad". Alltså en byggnad så som förår, lada eller liknande. Men så for man gör sådant i den byggnaden att det går att övernatta och använda till annat än just förråd. Ja då krävs det bygglov och kan bli riktigt dyrt ifall man struntar i bygglovet och kör igång att bygga. Tråkigt, jo det är det ju för man tycker ju att man borde få uppföra en enklare byggnad, typ en friggebod på fastigheten där man kan vila eller sova över då man är och sköter skogen sin. det är ju inte alla som har nästgårds från hem till skogsfastighet.
 
B Byggda skrev:
Nu var det ju ett tag sedan någon skrev på den här tråden om att bygga något på en skogsfastighet. Vad jag förstår så är det enda som man får bygga då utan bygglov är en "ekonomibyggnad". Alltså en byggnad så som förår, lada eller liknande. Men så for man gör sådant i den byggnaden att det går att övernatta och använda till annat än just förråd. Ja då krävs det bygglov och kan bli riktigt dyrt ifall man struntar i bygglovet och kör igång att bygga. Tråkigt, jo det är det ju för man tycker ju att man borde få uppföra en enklare byggnad, typ en friggebod på fastigheten där man kan vila eller sova över då man är och sköter skogen sin. det är ju inte alla som har nästgårds från hem till skogsfastighet.
Jag kan delvis hålla med dig. Problemet är väl att denna stuga sedan byggs ut, byggs om och så småningom blir ett bostadshus med en tomt som någon flyttar in i i. Sedan blir det problem med sophämtning, utryckningsfordon som inte tar sig fram, osv. Det behöver ju såklart inte alltid bli så, men förhållandevis ofta i min erfarenhet.
 
Och det är inga problem med en "vilkoja" på sin skogsmark MEN den ska vara för skogsbruket och inte som fritidsbostad. Det innebär bla. att man måste vara aktiv och sköta sin skog själv och så stora skogsmarker att en "permanent" vilkoja behövs är ytterst sällsynt. Däremot en mobil som kan flyttas när man "vårdat" klart är det inga problem med. Min svåger har några st som man kan övernatta om/när man är riktigt ute i obygden och dagliga resor blir lite för tidskrävande.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.