Trots att det bor en liten ingenjör i mig, så går jag bet på denna blandningsventil till min varmattensberedare!
Jag skulle öka värmeinblandningen och råkade skruva ur hela shunten så vattnet sprutande.
Men jag lyckades hitta alla delar, så nu ska jag montera den.
Hur? Har försökt googla på en sprängskiss men hittar ingen.

Och när man fattar hur delarna ska sitta ihop: hur justerar man? Beskrivningen är ju obegriplig:
"Öka maxtemperaturen: Vrid ratten motsols till (+). Lossa skruven och för ut ratten åt sidan. Vrid sedan ratten i 'luften' medsols mot (-). För tillbaka ratten och känn efter att den griper i 'kuggarna'”.
Det där fattar man ju bara när man VET hur det funkar!
OK, dessa delar har jag och jag TROR att de ska monteras enligt bild.

Och när jag har satt delarna i rätt ordning och skruvat i den, hur justerar jag?
 
  • Uppdelad kameraknapp, svart, på ett blåmönstrat underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur hårt tog du i?
Gick ratten att vrida åt minus eller var det "stummt"?

Du får börja med att skruva bort skruven i ratten och sen dra ratten rakt bakåt från axeln.

Ta nytt kort på delen som döljs av ratten.
 
Om du lossar ratten så kommer du nog att klura ut hur det fungerar. Annars återkommer du.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur hårt tog du i?
Gick ratten att vrida åt minus eller var det "stummt"?

Du får börja med att skruva bort skruven i ratten och sen dra ratten rakt bakåt från axeln.

Ta nytt kort på delen som döljs av ratten.
Jag vred (ganska lätt) mot PLUS och då skruvades hela skiten ur och vattnet sprutade.
Nu har jag sex delar.
- saknas det nåt?
- är det rätt ordning?
Det räcker så. Jag vill ju få i den rätt.
Sen kan vi ta frågan om hur man justerar.
 
  • Demoleras köksutrustning på en blå textilduk: två knoppar, en skruv och ett handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1: detta är ingen shunt utan en blandninsgventil.
Det finns tydliga manualer på LK’s hemsida om hur du ska gå tillväga. Någonstans i bakhuvudet säger svag röst att denna heter LK 545
 
D Dr.L skrev:
1: detta är ingen shunt utan en blandninsgventil.
Det finns tydliga manualer på LK’s hemsida om hur du ska gå tillväga. Någonstans i bakhuvudet säger svag röst att denna heter LK 545
Jag kopierade in vad det står. Obegripligt.
 
10s googlande på texten LK 545 ;)
 
  • Illustration av en exploderad visning av ett stötdämparelement för fordon, med fjäder och dämparkomponenter isärmonterade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan Söderlund
  • Laddar…
Nu har jag monterat enligt bild och det funkar.
Justeringen är inget problem och jag antar att "klacken" i ratten respektive metallgodset ska förhindra att man skruvar av den helt, vilket jag gjorde.
Tack!
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.