Hej! Har en total rookie-fråga ang en ekskiva (IKEA) som vi har som köksbordsskiva. Lat som man var efter inköp så är den nu efter ett år fortfarande obehandlad (slå mig inte!!!), och av naturliga skäl har den blivit, inte direkt fläckig, men lite flammig om man säger. Vi sitter inte precis vid köksbordet och äter särskilt mycket, just av rädsla att spilla och så..

Till frågan: Förstår ju att skivstackarn måste oljas in, men jag antar att man även måste slipa innan, för att inte fixera det som nu har blivit lite flammigt? Hur rekommenderar Ni att man slipar, med vad och hur många gånger? Och finns risk att det spricker om det är för torrt, så att man kanske borde köra olja-slipa-olja-slipa ett par gånger? Vilken olja rekommenderas till massiv stavlimmad ekskiva som ska användas som köksbord?

Anar många himlande ögon, men har precis insett att även detta visst är kvinnans arbete i mitt hem, efter ett års idogt väntande på att mannen i huset skulle spotta i nävarna...
 
Börja med att åka till närmsta snicker eller välsorterad möbelhandlare och skaffa olja och linoljebaserat hartzvax och en slipkloss med typ 200korn eller så. Det skall bara matta.

Sedan börjar du slipa ytan åt samma håll hela tiden. Inga cirkelrörelser eller byta utan fram och tillbaka i bordets längdriktning lämpligtvis. När du fått bordet så slätt och så oflammit så du är nöjd så tar du ett gamalt lakarn och river lagoma bitar av och duttar i oljan och sedan verkligen arbetar in den i trät och stryker ut den så mycket som möjligt. Det går åt max ett par-tre matskedar till ett matbord. När oljandet är klart stryker du på hartzvaxet och samma visa här. Ju mer du stryker ut det desto bättre blir det och sedan skall du polera polera polera tills du får den glans och släthet du önskar.

Nu skall vaxet härda i 24h utan något på bordet och sedan är det klart att användas.

Lycka till
 
Taack så mycket! :D

Upprepas? (Inte svaret alltså, utan behandlingen..)
 
Skall upprepas iaf. någon gång per år om det är en möbel som inte används så mycket. Matbord skulle jag säga typ 3-4ggr år om du vill hålla det fritt från ringar och liknande.

Det blir väldigt fint när det är klart.
 
Ett tips är att fukta ekskivan något med vatten innan du oljar in den första gången, eftersom träfibrerna reser sig vid fuktighet. När fukten torkat, så kan du slipa igen. På så sätt slipper man slipa/polera så många gånger innan det blir perfekt.
 
Jag skulle väl iofs säga fläska på ordentligt med oljan, det ska vara flödigt, sedan låter du skivan dra åt sig oljan i en timme ungefär innan du torkar av överflödet.
Jag vet iofs inte om hartzvaxet har någon magisk egenskap som gör att träet inte behöver så mycket olja...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.