Hej alla glada.


Jag har ett huset som är 100 gamalt som jag bott i 3 år nu med min familj.

Och jag har jag äntligen tagit mig ner i krypgrunden. Och grunden är fri från svamp och synlig mögel!:) Tyvärr har någon typ av trä gnagre trädgnagare gått lös på bjälklagret en del. Min bedömning är det är en ganska ytlig attack och att bärigheten i bärlagret är tillräcklig (jag har hackat med ett stäm-järn på många ställen och en centimeter in har trät varit friskt).


Nu till min fråga:

Räcker det med instalera en avfuktare och täcka grunden med plast för att angreppet ska upphöra oavsett vilken trägnagre det är? Eller måste jag behandla trät eller billa bort allt angripet.


MVh Erik
 
De flesta trägnagare trivs i utomhusvirke iom att fukthalten är högre. Har för mig att det finns ngn enstaka som vill ha rötskadat trä för att börja gnaga, men de flesta trivs bara träet inte finns inomhus där det är för torrt.
Det kommer alltså förmodligen inte att räcka med avfuktare då det inte blir lika knastertorrt som inomhus.

Om tätningen av grunden blir perfekt, dvs inga springor där små insekter kan komma in eller ut så borde angreppet dö ut på några år. Det är ju insekter (skalbaggar) som lägger sina ägg i träet. Äggen blir till larver som äter upp sig på trävirket för att sedan via flyghålen ta sig ut i naturen och bli vanliga harmlösa skalbaggar. Tror inte skalbaggarna kan överleva i en mörk husgrund, även om jag inte vet exakt vad de livnär sig på.

Att behandla är väl egentligen bara nödvändigt om det är husbock, hästmyra, eller hussvamp. De övriga tar lååång tid på sig, och ibland går de aldrig in i kärnveden. Ända sedan vi/människor började bygga hus av trä har vi vetat att träet tar skada av fukt med tiden. Man tog höjd för det genom att använda det mest motståndskraftiga virke man kunde få tag på/ha råd med, samt att ta till så grova dimensioner som möjligt. Ju grövre virke, desto längre livslängd innan det måste bytas.

Med grovt och mer eller mindre kvadratiskt virke så brukar man få förvarning (år) om att det börjar ge sig (svikt).
 
Tack oldboy! Samma sak sa antisimex som var på besök häromdagen. En avfuktare och plast på backen så borde det vara lungt.

mvh ejrew
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
E ejrew skrev:
Tack oldboy! Samma sak sa antisimex som var på besök häromdagen. En avfuktare och plast på backen så borde det vara lungt.

mvh ejrew
Onödigt arbete. Och onödiga pengar (även om Anticimex blir glada, eftersom de lever gott på att skrämma folk som har krypgrund).
Är bärlinor och resten av trossbotten frisk och torr och håller för en attack med stämjärn, kan du med gott mod fortsätta som man har gjort i 100 år tidigare i ditt hus - utan plast och avfuktare.
Det krävs rätt extrema angrepp av skadeinsekter för att huset ska få problem, och i de flesta fall ger de sig bara på sånt som redan är skadat av fukt eller röta. Nu har du inga såna bekymmer, så då behöver du inte heller oroa dig för några små maskhål, de kommer inte påverka bärigheten på golvet.
 
  • Gilla
ejrew
  • Laddar…
E ejrew skrev:
Tack oldboy! Samma sak sa antisimex som var på besök häromdagen. En avfuktare och plast på backen så borde det vara lungt.

mvh ejrew
Innan du beslutar dig för att gå på Anticimex råd kan du för någon tusen köpa en klimatlogger, tex från Ljungby fuktkontroll och sanering. Läs på om fukt och hur det skall vara för att vara i riskzonen för att träet skall bli fuktigt som sedan kan leda till angrepp av skadedjur eller ruttna. Jag hade koll på min grund halvårsvis där jag genom klimatloggern kunde se temperatur, fuktnivå mm. Köpte även en fuktmätare och följde fuktnivåer i trä. Valde efter nått års kontroll ändå att installera en avfuktare, utan Anticimex. Men funderar ibland på om jag inte egentligen hade mer koll på grunden innan än nu. Nu står den där och går hela tiden och förbrukar ström. Vissa perioder är den nog bra men inte säkert 12 månad per år. Slutar min avfuktare att fungera så vet jag inte om jag köper en ny.

Hoppas det skänkte dig någon tanke att fundera på alternativ. Ett av skälen till att jag köpte en var för att slippa oroa mig så mkt då det vart en del problem med grunden när jag köpte huset. Det finns många andra saker man kan göra, mildra iallafall från att det är fuktigt i grunden.
 
Redigerat:
Jo tack, jag har redan fixat avfuktare och plast.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.