Hej! Jag har sökt lite på forumet men inte riktigt hittat svaret på min fråga. Det är så att jag och min sambo gör om ett tvåvåningshus till två lägenheter - en på övervåningen och en på entreplan. Nu har vi upptäckt att det är väldigt lyhört mellan våningarna. Dels hör man när man pratar men det största problemet är stegljud och annat skrammel som fortplantar sig från övervåning till undervåningen. På entreplan (som i stort sett är klar nu) har vi gipsat tak samt slagit ett 12mm innertak i de flesta rummen, det blev liite bättre mot rösterna men problemet kvarstår ändå, framförallt stom/stegljud.

När vi nu ska ta oss an övervåningen så vill vi försöka åtgärda problemet uppifrån. I dagsläget finns ett ca 33mm tjockt trägolv lakt direkt på golvbjälkarna, och mellan golvbjälkarna är det sågspån. Vår första ide är att ta bort trägolvet och sätta:

- 22mm spånskiva
- 2 lager 12mm gips (omlott)
- Nytt trägolv

Vi funderar också på att lägga nån foam eller så mellan bjälklaget och spånskivan, samt akustikfog i springorna mot väggarna. Ang sågspånet så hade vi tänkt fylla på det med kutterspån då vi har fri tillgång till det.

Denna lösning känns relativt kostnads- och tidseffektiv, men vi är oroliga för om den är nog bra? För när man läser runt på nätet dyker ju åtskilliga lösningar upp, såsom stegljudsskivor, mattor och konstruktioner med luftspalter av olika slag. Men dessa lösningar verkar i regel för dyra och/eller tidskrävande.

Så vad tror ni om vår ide ovan, hur stor effekt kommer den ha på stegljud och röster? Bör vi komplettera den med något, eller bör vi tänka om helt?

Kom med synpunkter och fritt tänkande :)
 
Redigerat:
Vad säger startbeskedet/bygglovet angående brandskyddet?

Hur säkerställer ni att brandskyddet mellan lägenheterna är minst REI 60?

Har ni haft bjälklaget uppbrutet?
Hur ser det ut med isolering i bjälklaget?

Hur är det med ventilationen?


Lägenhetsskiljande bjälklag,
https://www.traguiden.se/konstrukti.../stomme/bjalklag/lagenhetsskiljande-bjalklag/


Konstruktionslösningar - Brand,
https://www.fsbsverige.se/dokument/6%20Konstruktionsl%C3%B6sningar.pdf


Brandskydd i flerbostadshus - MSB RIB,
https://rib.msb.se/filer/pdf/29712.pdf
 
  • Gilla
Wajr
  • Laddar…
Byt isolering till sten/glasull som är mer kompakt och dämpar ljud bättre.
 
  • Gilla
Wajr
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Byt isolering till sten/glasull som är mer kompakt och dämpar ljud bättre.
Hej! Tack för svar. Jo vi har tänkt på mineralull/glasfiber också, men jag nämnde nog aldrig det ovan att vi har som mål att göra våra renoveringar så miljömässigt hållbara som möjligt. Och då vill vi helst undvika dessa material. Tar gärna emot tips på miljövänliga isoleringsmaterial med hög ljudisoleringsförmåga.
 
W Wajr skrev:
Hej! Tack för svar. Jo vi har tänkt på mineralull/glasfiber också, men jag nämnde nog aldrig det ovan att vi har som mål att göra våra renoveringar så miljömässigt hållbara som möjligt. Och då vill vi helst undvika dessa material. Tar gärna emot tips på miljövänliga isoleringsmaterial med hög ljudisoleringsförmåga.
Tror det finns skivor av naturmaterial som linull och liknande. Kostar fläsk men bra kvalitet
 
  • Gilla
Wajr
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad säger startbeskedet/bygglovet angående brandskyddet?

Hur säkerställer ni att brandskyddet mellan lägenheterna är minst REI 60?

Har ni haft bjälklaget uppbrutet?
Hur ser det ut med isolering i bjälklaget?

Hur är det med ventilationen?


Lägenhetsskiljande bjälklag,
[länk]


Konstruktionslösningar - Brand,
[länk]


Brandskydd i flerbostadshus - MSB RIB,
[länk]
Hej och tack för svar!
Ja vi har redan idag uppnått den brandklass som vi fått godkänt i startbeskedet, det är rätt många lager panel mm i taket på undervåningen. Men såklart är det ju ingen nackdel om brandskyddet blir ännu bättre.

Tack för länkarna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.