Du som haft elbil i mer än ett år, hur ofta snabbladdar du?

  • Antal röster
    116
Många, i synnerhet nya och potentiella elbilsförare, undrar mycket om snabbladdning. Jag tänkte att vi behöver en tråd särskilt om det.

Snabbladdning av elbilar ett undantag. Den mesta laddningen man gör sker hemma eller på destinationsladdare. Denna laddning tar tid, men sker på tid då bilen ändå står still. Den kan vi prata om i andra trådar. Här pratar vi om den snabbladdning som ändå behövs, och problem med och tankar kring den.

Tesla har ett eget laddnätverk. På vissa av dess stationer får alla elbilar ladda, på andra bara Teslor. Ju populärare en laddstation är desto större sannolikhet att bara Teslor får använda den. Generellt sett kan man fortfarande (juni 2023) säga att Tesla ligger långt före de flesta andra nätverk i både prissättning och teknisk uppbyggnad.

Jämte Tesla finns ett relativt stort nätverk ägt av flera europeiska bilproducenter, Ionity. Vill man vara ofin kan man säga att det är dyrt, tekniskt underlägset och byggs ut på platser där det inte finns något att göra mer än handla hos Circle K.

Jämte dessa bilproducentägda nätverk finns flera andra. Elbolagen Fortum och Eon har sina, många bensinbolag har både egna och samarbetar med elbolag eller (i fallet Circle K) Ionity. Det finns även helt fristående nätverk, som Allego och Mer. För att ytterligare komplicera det hänger flera nätverk ihop så att det enas laddbricka eller app funkar på det andras laddare. Det står ofta ingenstans, utan sånt måste man bara veta.

Elbil Sverige gjorde 2021 en översikt över vilka nätverk som hänger ihop. Den är fortfarande till stor del aktuell.

Jag har när jag skriver det här inlägget 19 laddappar i min telefon. Alla är inte för snabbladdare, utan någon har jag laddat ner vid ett enstaka hotellbesök och någon annan har jag aldrig använt. Men 7–8 stycken är för snabbladdning. Plus ChargeFinder. Vi återkommer till ChargeFinder.

Man behöver många appar eller laddbrickor om man ofta kör långt och därtill olika vägar. Några laddare tar betalkort, men många inte. Jag bedömer att det tar fem minuter att normalt ladda ner en ny app, registrera sitt betalkort och komma igång med laddningen. Undantaget OKQ8:s app har det alltid funkat rätt smidigt för mig. Visst, jag är ingen teknisk idiot, men det är normalt inte svårare än att registrera sig i en annan webbshop. Laddbrickor/tags/blippar använder jag inte. Det är bara en smaksak. Vid varje enskild laddning är det säkert snabbare, men jag gillar att se min pågående laddning i telefonen, så jag har ändå en app. Andra gör säkert annorlunda.

Många elbilar har smarta navigeringssystem som planerar in laddstopp åt en. Jag tycker dels att Google maps är överlägset dessa system för navigering och vill dels styra mer över min laddning själv. Så jag navigerar med Google och letar reda på laddare med ChargeFinder. Förr eller senare kommer Google, Waze eller Apple maps bli så bra på att visa ut info om laddare att jag bara kör dessa. Men inte än. Och även om A better routeplanner är ett roligt och bra verktyg att före en resa tänka igenom laddstopp så är det en kass navigator. Och blir man en van elbilsförare så slutar man planera i vardagslag.

Så ChargeFinder, vad är då det? Det är en app som dels har alla publika laddare (även andra än snabbladdare) listade, men även laddeffekt, pris, om laddaren är ledig eller upptagen, om det finns några restauranger eller annat att sysselsätta sig med i närheten osv.

Här kan vi exempelvis se att 26/28 laddare hos Tesla i Halmstad är lediga just nu och att man kan få sig en korv eller hamburgare medan man laddar. Mer info finns att tillgå om både laddarna och annat.
Laddstationsskärm. Halmstad Supercharger för Tesla. Tillgänglighet, matställen, hotellangivelser. ChargeFinder-appen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är dyrt att snabbladda och finns relativt få snabbladdare per elbil. Vissa sträckor kommer det också att bli laddköer vissa dagar, i synnerhet på vissa nätverk. Mer om det i senare inlägg.
 
  • Gilla
Lundstroem1 och 7 till
  • Laddar…
Låt oss titta lite på abonnemang. Det finns idag (tror jag) framför allt två laddnätverk som folk har abonnemang för snabbladdning på: Tesla och Ionity. Även Mer har iofs. abonnemang, men då de har relativt få laddstationer och ofta bara en enstaka laddare på varje plats så tror jag att de oftast används av personer som inte har tillgång till egen laddning hemma, alltså egentligen som destinationsladdare, i den mån de alls har abonnenter i Sverige. Vi lämnar dem därför därhän. Övriga närverk har mig veterligen inte abonnemang, men jag kan ha missat någon och det kan ändra sig över tid.

Tesla och Ionity alltså.

Ett abonnemang med billigare laddning på Teslas laddare ingår om man köper en Tesla, men även med andra bilar kan man ha ett abonnemang där. Det kostar just nu 129 kr/månad och ger (på vår exempelladdare i Halmstad, det kan diffa på olika stationer och över tid, en rabatt på 1:50–1:70/kWh. Laddar man uppåt 90 kWh/månad (strax under två normala laddningar från 10 till 80 % laddning på många bilar) så tjänar man alltså på det. Med min teori att snabbladdning är relativt ovanligt är det alltså oftast bättre att inte vara medlem. I synnerhet som det inte alltid är en Teslaladdare som ligger bäst till.
Tesla Supercharger, prenumerationsalternativ, prissättning, medlemskap fördelar, svenska, mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Information om Tesla Supercharger i Halmstad med priser och tillgänglighet visas via ChargeFinder-appen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ionity då. För många som köper någon form av VW, Volvo eller Mercedes exempelvis ingår ett år fritt Ionity-medlemskap under bilmärkets eget namn.

Jag kör VW och då heter tjänsten Elli. Då är alternativen de här (och ett meningslöst mellanalternativ).
Bild av elbilsladdningspriser och -erbjudande från Volkswagen Group Charging GmbH med olika kWh-priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Erbjudande om laddning: 154 kr/månad, olika priser för AC och DC, gratis laddkort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För 154 kr/mån går man alltså från hutlösa 9 kr/kWh till relativt dyra 5:70. Det är 30 öre billigare än det orabatterade off-peakpriset på den Teslastation vi tittade på tidigare. Ionitys pris utan Elli-filtret är för övrigt 8:70, så det är tre kr billigare än det. Men det är som sagt ett väldigt högt pris även med snabbladdarmått mätt. Priset på andra företags snabbladdare är så oförmånligt att jag inte studerat det närmare.

I mina ögon har Ionity fullständigt misslyckats med sin prissättning nu. Det var mycket billigare med abonnemang före 1 juni i år, men nu går det inte annat än att avråda från att använda nätverket. Ett abonnemang är oförmånligt, och drop in-laddning är dyrt. Därtill är många Ionityladdare placerade så att det bara finns en Circle K nära, så man får ett påvert matutbud till råga på allt om man stannar där.

Det enda positiva jag kan säga om Ionity är att de alltid har flera laddare på varje plats och att dessa är väldigt snabba. Och har man ett gratisabonnemang genom nybilsköp kan det vara motiverat att ladda där under gratisabonnemanget.

Priser ändrar sig över tid. Det ovan skrivna var sant i juni -23. Läser du det långt senare kan saker ha ändrat sig. Men just nu: vill du ha ha ett laddabonnemang för att du laddar mycket snabbladdning – välj Tesla.
 
  • Gilla
jocke31 och 7 till
  • Laddar…
Det borde finnas fler ställen med många snabbladdare på samma ställe

Det här kan synas trivialt, men är lite av ett problem. Vi tittar lite närmare på Nyköping, där det ofta passar mig bra att ladda. Där finns snabbladdare på fyra ställen, varav tre bara har en laddare var. Det fjärde har fyra.
Kartapplikation med laddstationer för elbilar nära Nyköping, Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De tre singelladdarna har snabbmat nära sig, den större stationen ligger i ett industriområde vid en bilhandlare. Även om den senare har snabbare laddning blir det dödtid att ladda där, om man inte vill köpa en Audi eller rasta hunden. Själv äter jag gärna medan jag laddar, och/eller ”rastar” mig själv.

Singelladdarna är besvärliga för att de är så oberäkneliga. Laddaren vid Max må vara ledig nu, men en annan elbil kanske svänger in där precis före mig. Ju fler laddare på ett och samma ställe desto lägre risk att alla plötsligt blir upptagna.
Skärmdump av en laddstationssöktjänst, ChargeFinder, visar information om elbilsladdare i Nyköping, Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kör jag E4 mot Stockholm och vet att jag inte klarar mig hela vägen hem stannar jag därför hellre i Norrköping, på Eon i Klinga eller Tesla i Ingelsta. De är säkrare val även om jag hade kommit 5–10 mil till utan problem.
Skärmdump från ChargeFinder-appen visar laddstation för elbil i Norrköping, Sverige med prisinformation och tillgänglighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Karta över Tesla Supercharger i Norrköping, 17 av 20 lediga laddpunkter, priser angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kommer naturligtvis fler och fler större stationer, men jag vil ändå lyfta ett varningens finger för singelladdarna från snabbladdningens barndom. De är en rest från en annan (förvisso närliggande) tid och borde inte vara någons förstaval.
 
  • Gilla
Lundstroem1 och 4 till
  • Laddar…
Vilken bil kör du?

Mitt svar var för det privata körandet. Har endast ”snabbladdat” en handfull gånger på 3år med e-up.

Men nästa bil för jobbet kommer bli elbil. Har redan nu lagt om i huvudet för att planera. Men det kommer inte bli många dagar där det behövs snabbladdning. Utan den absolut största delen kommer bli destinations laddning hemma eller vid hotellen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi har bytt till två elbilar och laddar med Ionity för att det ingår ett år fritt med vissa Mercedes.

Har ingen laddare hemma så jag laddat på jobbet eller på resor. Har laddat ca 2500kWh på Ionity senaste året. Totalt har bilarna rullat 3200mil under samma tid.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Vilken bil kör du?
En VW ID4. Kommer till landet i Småland utan laddning på sommaren, men behöver ladda på vintern. Kör även av andra skäl (inklusive skidresor norrut) uppåt 50 mil enkel resa ibland, och då behövs laddning oavsett årstid.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Sedan oktober 2022 då jag fick min Kona har jag ännu inte snabbladdat. Däremot är min erfarenhet med det lilla batteriet att jag inte alltid kunnat ladda vid lågpris eller mycket sol så jag har bytt till en Kona med stora batteriet. Det gör att jag nu kan köra längre sträckor utan att behöva stanna och ladda för ofta.

Jag har 15 appar för laddning samt ChargeFinder och ABRP samt ett par parkeringsappar för destinationsladdning. Även om jag ännu inte snabbladdat så har jag haft ett öga på utvecklingen och sett prishöjningarna för dropinladdning. I mina ögon ser det ut som om nätverken vill tvinga på oss abbonnemang för att få en mer förutsägbar inkomst.

Det började med Bonnet som plötsligt höjde sina priser till skyarna. Sedan Ionity. Tesla var tidigare dyrast för ägare av annat än Tesla men ser nu ut att vara bland de billigare. Inte mig emot, den nya superchargestationen i Mantorp ligger perfekt för mig två tredjedelar av vägen till Stockholm. 5,70 kr/kWh i skrivande stund. Det finns även en Nio som tar 6,85 och en Ionity som tar 8,70. De lär stå oanvända och alla tar Tesla och det finns 40 laddpunkter där. 6 st Ionity och 4 st Nio. Ganska beskrivande vilken soppa det har blivit.
 
Nicke Nyfiken
Har kört elbil sedan 2015. Har aldrig haft något abonnemang och har noll laddappar i telefonen.

Är på min tredje Tesla. Hade gratis snabbladdning på alla Teslas snabbladdare i hela Europa med de två första bilarna, men får betala för laddningen sedan ett år tillbaka då jag köpte bilen jag har nu.

Snabbladdar några gånger i månaden. Veckopendlar 60 mil ToR till jobbet utan möjlighet att ladda på jobbet. (Det finns laddboxar men högsta chefen har förbjudit oss att ladda, fast vi vill betala. Ett principbeslut helt enkelt)

Kör även några längre semesterresor varje år. Bl a till fjällen ett par gånger varje vinter, vilket blir runt 200 mil per resa. Och då blir det naturligtvis flertalet snabbladdningar på vissa dagar.

Har aldrig snabbladdat på annat än Tesla under alla år. Och där behövs inget abonnemang eller app/kort/tagg för att ladda en Tesla.

Priset per kWh har varierat lite under året men är helt okej tycker jag. Laddade senast i måndags och då kostade det 3,10:-/kWh.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Bilens laddhastighet har stor inverkan vid sträckkörning.

En id4/enyaq (som kan ladda 5-70% i 135kW konstant) kommer fram till södra europa knappt 5% snabbare om man sträckkör i optimal fart kring 150km/h jfr lugnare 120km/h. Laddkostnaden stiger dock med ca 56%. Snittfarten går från 95km/h till 100km/h (laddstopp inräknat).

Man kan förstå tjusningen med elvägar där man kan ladda sammtidigt som man kör...
 
engs
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Elbil Sverige gjorde 2021 en översikt över vilka nätverk som hänger ihop. Den är fortfarande till stor del aktuell.
Hah, vilken röra. Typ Plugsurfing "Ingår i ett samarbete med Recharge laddnätverk.Obs! Hos MER kostar det 13.20 kr/kWh".

Sen att nån tar betalt per minut isf kWh, så det är omöjligt att jämföra annat än man vet hur snabb laddning man råkar få.

Känns som denna marknad är mycket mer omogen än själva elbilarna.

Ellis 70% höjning på ionity gjorde mig bra less, (det var efter en hyfsad höjning vid årsskiftet dessutom) de blåste där sin största konkurrensfördel. Hade jag valt bil idag hade det blivit en Tesla pga detta. I höstas när det var dags gick det inte att beställa Tesla som tjänstebil hos oss, nu går det och lovar det är inte många som beställer en ID4/enyak nu.

Kollar man prislistan så ser det ut som de är dyrare än om man betalar direkt på andra DC-laddare dessutom. Bara första bästa station jag kollade.
Laddning hos MER med DC genom We Charge / elli: 7.53 kr/kWh
Laddning direkt hos MER utan abb: 7,10 kr/kWh

Innebär detta att man absolut inte ska aktivera PlugCharge? Dvs om man nu får med x månader gratis eller ändå skaffar We charge Plus. När man är på en icke ionity DC-laddare. Så vill man kunna välja. Antar det inte går om det är PlugCharge aktiverat utan då går det på elli direkt.
(Hittar inget om att We Charge Plus är gratis eller rabatterat först 12 månaderna som tidigare, men det kanske kvittar, månadskostnaden är det lilla i sammanhanget).

Till skillnad mot många andra man ser i denna tråd och andra så kommer jag behöva snabbladda ofta. Och/eller på hotell.

Just nu ser väl Tesla ut att vara bäst om man tecknar abb, nackdelen är att ID4 har laddporten på fel sida så man kommer få krångla med det.

Letade efter en mer levande / uppdaterad prisjämförelsesite.
Hittade denna http://laddpriser.se/
Men den saknar många nätverk och olika abbmöjligheter. Förstår att det inte är enkelt läsa på och hålla sig uppdaterad om villkor hit och dit för så många olika varianter. kWh / min -priser. abb-varianter. Teslas dynamiska priser osv.

Känns som att om branschen inte styr upp sig själva illa kvickt så måste det till lagstiftning.
* Priser i kWh.
* Förbud mot "roaming" avgifter.
* Visa priser lokalt , Dvs vad man får betala utan abb/medlemskap etc. På skyltar vid stationen, precis som mackarna alltid haft. OKQ8 skyltar med vad man betalar om man inte är medlem där osv. Dvs för flytande bränslet ivf.
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Jag har fyra rfid-taggar, Mer, InCharge, Fortum och Eways. Jag använder nästan uteslutande de två första. Jag har ytterligare fyra abonnemang där jag själv fått välja tagg att registrera, så de är alla kopplade till InCharge-taggen. Men det är ju bara vid långkörningar de används och det är inte så ofta man gör dessa. Och vid dessa så blir det ofta 11/22kW laddning ändå, då man gärna stannar till på vägen och gör saker.

De flesta erbjuder ju betalning via kreditkort, så det sker ju ibland när man inte har den tagit som krävs, det blir ändå inga stora pengar man förlorar den gången.

Nästa bil blir troligen en Tesla just för bekvämligheten med laddningen, men jag kommer ju ändå att behöva taggar för långsamladdningen.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
engs
Har kort på Mer också, eller det står fortfarande Clever på mitt. Nätverket har väl bytt namn / ägare 2 ggr sen dess. Jag använder det aldrig numera, har hybrid nu och det känns inte schysst att blocka en laddplats hela natten på hotellet när man har en sådan, nu när elbilar börjar bli vanligare. Tidigare stod de platserna nästan alltid tomma så det kvittade.

En nackdel med MER är att man bara får en faktura på x kWh. Det borde nästan vara olagligt. Naturligtvis ska det specificeras precis när och var varje laddning har skett och till vilket aktuellt pris. På fakturan. Kanske det syns i appen, måste testa.

Edit: Laddade ner MERs app. Tänkte det är väl en enkel sak att logga in för jag är ju redan kund. Hittar inte så skapar konto tänker det kanske ska kopplas ihop efteråt. Hittar inte ändå. Tittar i FAQ. "Möjligheten att koppla ditt appkonto till ditt befintliga abonnemang är under utveckling. I dagsläget är det två separata konton". Brukar inte säga så ofta men LOL, amatörernas afton vad gäller snabbladdsmarknaden.
 
Redigerat:
  • Gilla
antett
  • Laddar…
engs
Kollade OKQ8 då jag oftast tankar och har tankkort/kreditkort där idag. Även där gick det inte att logga in med befintligt medlemskap utan man var tvungen skapa en ny användare.

5,79 kr / kWh utan abb står det men de lockade med att det finns ett "hemligt" pris för reggade priset var "Endast tillgängligt för registrerade användare".
Så skapade ett konto mest för att se priserna och vad är de? Jo exakt samma. 5,79...

Jävla klåpare.
 
  • Haha
Johannes Carlsson och 4 till
  • Laddar…
B
@engs du får säkert en generös återbetalning på 2öre/kWh från ok...
 
  • Haha
buffyin
  • Laddar…
engs engs skrev:
Innebär detta att man absolut inte ska aktivera PlugCharge?
Ja, så ser jag det. I alla fall om man värderar pris över bekvämlighet. Det är synd, för det hade ju varit smidigt om man själv fått välja vilket konto som ska belastas för vilket nätverk, inte att man blev utnyttjad av VAG med deras höga roamingavgifter.

Sen kan man väl iofs. ha plug & charge aktiverat, men betala laddningen med kort/app innan man pluggar in bilen och på så vis välja när man använder p&c. Skulle jag tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.