Hej!
Håller på med renovering av tvättstugan och på måndag kommer kommunen och stänger av vattnet då jag behöver plocka bort vattenmätare för att montera en genomföringshylsa över vattenledningen som kommer upp genom golvet.
Detta för att få det tätt och ha något o lägga tätsikt emot.

Tanken är ett 50mm rör runt och sen har jag köpt rätt gummitätning mellan rör och vattenledning.

Men.. när jag ändå har vattenmätare bortplockat. borde jag trä på en rörmanschett?

Jag har ej bestämt mig ännu om jag ska köra vätskebaserat tätsikt eller foliebaserat...
Vet ej vad som är enklast att lyckas med första gången man gör det själv!


Men fick lite panik då jag ej bestämt mig ännu. men behöver en rörmanschett.. OM man använder detta vid bägge tätsikt?

Så min enkla fråga är..

Är det samma typ av rörmanschett som används vid vätskebaserat och foliebaserat tätsikt?

Mvh Robin
 
Kramla
Det enkla svaret, ja!

Bestäm dig också för vilket fabrikat så du har rätt märke, de är endast godkända i sitt eget system och du kan inte blanda tillverkare.

//Kramla
 
Kramla Kramla skrev:
Det enkla svaret, ja!

Bestäm dig också för vilket fabrikat så du har rätt märke, de är endast godkända i sitt eget system och du kan inte blanda tillverkare.

//Kramla
Bra på de första!

men suck på det andra haha!

så med andra ord måste jag bestämma det i helgen..

några rek på prisvärt bra system?
Helst något som finns på t ex byggmax/hornbach då det är ställena jag kan få tag på saker till måndag..
 
Kramla
är inte bekant med byggmax produkter men skulle tro att det fungerar utmärkt i en tvättstuga.

//Kramla
 
Kramla Kramla skrev:
är inte bekant med byggmax produkter men skulle tro att det fungerar utmärkt i en tvättstuga.

//Kramla
Ja.. jag kom nu fram till att jag nog bör köra vätskebaserat..
Eftersom när jag sen satt tillbaka vattentätaren så kan jag ju ej trä över folien om jag ej får hit kommunen igen.:crysmile:
 
Kramla
det ska inte spela någon roll, du kan skära ur folien för genomföring och göra ett snitt som du sedan sätter ett överlapp på, bara du skarvar över de rekommenderade 50mm (vanligtvis)
sedan på med rörmanschetten.

//Kramla
 
  • Gilla
davveno1 och 1 till
  • Laddar…
Kramla Kramla skrev:
det ska inte spela någon roll, du kan skära ur folien för genomföring och göra ett snitt som du sedan sätter ett överlapp på, bara du skarvar över de rekommenderade 50mm (vanligtvis)
sedan på med rörmanschetten.

//Kramla
jaha!
Trodde ej man fick snitta upp den..

vad är enklast o montera korrekt då om man aldrig utfört det tidigare?
 
Kramla
känner du dig bekväm med att tapetsera och inte få blåsor med luft kvar under, full täckning med limmet/2k, läsa monteringsanvisning noga så säger jag duk.

//Kramla
 
Kramla Kramla skrev:
känner du dig bekväm med att tapetsera och inte få blåsor med luft kvar under, full täckning med limmet/2k, läsa monteringsanvisning noga så säger jag duk.

//Kramla
jo men de känner jag mig bekväm med..
Har länge varit insatt på folie då det känns enklast av någon anledning.. och säkrast..

sen bör de ju ej vara något utsatt då det är en tvättstuga :crysmile:

då ska jag bara se om hornbach eller någon annan har något bra..
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Kramla
Lycka till (y)

//Kramla


A amoreex skrev:
jo men de känner jag mig bekväm med..
Har länge varit insatt på folie då det känns enklast av någon anledning.. och säkrast..

sen bör de ju ej vara något utsatt då det är en tvättstuga :crysmile:

då ska jag bara se om hornbach eller någon annan har något bra..
 
  • Gilla
amoreex
  • Laddar…
K
Rörmaschett bör användas.

Har inte kört vätskebaserat men folien var väldigt lätt att jobba med. Körde LIP system. Värt att tänka på är att ta alla delar från samma tillverkare. Även om de sannolikt fungerar att mixa så vid ev otur och vattenskada så ger man ju försäkringsbolaget öppet mål om man blandar olika tillverkare. Direkt ”ej fackmannamässigt”. Ska du kakla tvättstugan sen? Instruktionerna till oss var att använda kakelfix från samma tillverkare även där, då de är testade ihop.
 
  • Gilla
amoreex
  • Laddar…
K kniv skrev:
Rörmaschett bör användas.

Har inte kört vätskebaserat men folien var väldigt lätt att jobba med. Körde LIP system. Värt att tänka på är att ta alla delar från samma tillverkare. Även om de sannolikt fungerar att mixa så vid ev otur och vattenskada så ger man ju försäkringsbolaget öppet mål om man blandar olika tillverkare. Direkt ”ej fackmannamässigt”. Ska du kakla tvättstugan sen? Instruktionerna till oss var att använda kakelfix från samma tillverkare även där, då de är testade ihop.
tack för en enkel sammanfattning!
Vi skall ha klinkers på golvet. Men ej väggarna då vi endast ska ha 10cm uppvik på väggarna o sen målat med någon vattenavstötande färg :)
 
Ligger tvättstugan under eller ovan mark, isolerad gjuten platta eller ej?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ligger tvättstugan under eller ovan mark, isolerad gjuten platta eller ej?
Första våningen krypgrund.
Bjälklag förstärkt till cc30 och kortlat :)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vad tror ni om byggmax rollbara tätskikt?

tänker enkelheten med nära och lokal butik..

hornbach har förvisso sika.
Men samtidigt känner jag lite att det kommer vara en tvättstuga..
Så borde ju räcka gott o väl väll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.