Hej alla bästa!

Dags att lägga om taket här hemma.
För ca 1 år sen: Rev vinden upp till nock, spikade luftspalt inifrån , isolerade, plastade ångspärr, glesade osv. detta med vetskapen att taket skulle läggas om inom ett år. Nu är det dags.

idag ligger där tegel , läkt, board på takstolar som verkar vara dimensionerade för lätt tak. Hus från 1940.

vad hade ni valt. Riva luftspalten och köra frihängande duk eller att köra board?
Inga kupor (skulle vilja ha om bygglov går igenom) , 2st takfönster helt vanligt sadeltak 120m2

Stort tack på förhand
 
Jag skulle kört råspont, underlagspapp och sedan ytskiktet.
 
  • Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag skulle kört råspont, underlagspapp och sedan ytskiktet.
nämnde just lätt tak uppe i texten. Råspont är uteslutet och klassikern som alla verkar sålda på är inte riskfri den. Utan rejäl luftspalt har även ett par av mina vänner sett svartmögel /röta på undersidan
 
Vad ska ligga som yttertak ?
 
K
Acora Acora skrev:
Hej alla bästa!

Dags att lägga om taket här hemma.
För ca 1 år sen: Rev vinden upp till nock, spikade luftspalt inifrån , isolerade, plastade ångspärr, glesade osv. detta med vetskapen att taket skulle läggas om inom ett år. Nu är det dags.

idag ligger där tegel , läkt, board på takstolar som verkar vara dimensionerade för lätt tak. Hus från 1940.

vad hade ni valt. Riva luftspalten och köra frihängande duk eller att köra board?
Inga kupor (skulle vilja ha om bygglov går igenom) , 2st takfönster helt vanligt sadeltak 120m2

Stort tack på förhand
Med board är det typ masonit du menar?
 
K Krux skrev:
Med board är det typ masonit du menar?
ja precis
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad ska ligga som yttertak ?
tegel
 
Acora Acora skrev:
nämnde just lätt tak uppe i texten. Råspont är uteslutet och klassikern som alla verkar sålda på är inte riskfri den. Utan rejäl luftspalt har även ett par av mina vänner sett svartmögel /röta på undersidan
Det är synd att utesluta råspont om du i framtiden tänker bygga kupor, anslutningar genom befintligt tak kommer vara mycket lättare att få täta om du har spont och papp.
 
  • Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…
Acora Acora skrev:
tegel
Jag skulle aldrig använda en sådan konstruktion, känns riskabel.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag skulle aldrig använda en sådan konstruktion, känns riskabel.
masonit+tegel menar du?
Tegel och duk då? Råspont är uteslutet
 
Duk är något säkrare men räcker med ett litet hål för att det ska bli problem.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Duk är något säkrare men räcker med ett litet hål för att det ska bli problem.
absolut! Hört så mycket olika. Vissa säger att materialet håller riktigt bra andra nämner getingar som gjort hål osv. Svårt att bestämma mig minst sagt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.