Jag ser att de flesta räknar med att klipparen kör på barnen framifrån, och ser inte det som en risk.
Passar på att ställa en funktionsrelaterad fråga till er som har robot:

En sak som gör att vi inte har någon robotklippare är att vi för ca 10 år sen var med när en kompis barn lekte medan klipparen var ute.
Problemet då var inte att den körde på dem, utan att de tyckte den var spännande och gick upp bakom och gjorde så just när den stötte på ett hinder. Då vänder ju maskinen, och backar först några cm innan den vrider sig.

Inget hände den gången, men vi kände ändå att det kunde slutat riktigt illa.

Frågan alltså: om man står bakom/vid sidan av klipparen och den gör sitt back-vrid när den kör på något, kommer man åt knivarna då?

Kan tänka mig att de små klipparna är sämre i det här hänseendet då det finns mindre yta under, eller finns det en "regel" som säger att knivarna måste vara en viss bit in från alla riktningar, även bakåt?
 
A Andersk123 skrev:
Ställ in gräsklipparen att gå på natten? Du slipper oroa dig men får gräsmattan klippt ändå och barnen får vara barn :D(y)
Jag var aldrig orolig. Barnen kan vara barn på sin egen tomt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jag hade inte ställt mig frågan om det är mitt ansvar eller någon annans. Om det fanns minsta risk att grannarnas barn springer på min tomt, oavsett om de får eller ej, så hade jag sett till att den var säker för dem. Barn kan skjuta över en boll, de kan ha kompisar där som hoppar över staketet utan att bry sig osv osv... OM någon av dem hade fått sina små fötter förstörda hade jag inte mått bra resten av livet!

Hade jag dessutom suttit och funderat på det i förväg, frågat en massa främlingar om jag är ansvarig och sen skitit i det eftersom jag lyssnade på de känslokallaste svaren i tråden hade det varit ännu värre!

Nä, om du ser minsta risk att barn (BARN) kommer in på din tomt och skadar sig allvarligt så för fanken kör gräsklipparen när du har uppsikt.

Om ett barn springer över gatan, skiter du i att bromsa då också för att det ju ändå inte är ditt ansvar?
Vad får dig att tro att jag skiter i ansvar? Man måste kunna ställa frågan för att det är intressant att veta?
 
J
L llundberg skrev:
Kanske var jag inte tydlig; Om de stannar utanför min tomt så kommer de inte att bli skadade av min gräsklippare. Om de går in på min tomt objudna så kommer jag inte att ta ansvar.
fast juridiskt så kommer du inte kunna använda det argumentet. Om barn skulle springa in på en fastighet och dem skadar sig så kan fastighetsägaren anses ha ansvar i skuldfrågan. När det handlar om barn ser juridiken annorlunda ut..
 
L llundberg skrev:
Jag var aldrig orolig.
J Janetgorgis skrev:
fast juridiskt så kommer du inte kunna använda det argumentet. Om barn skulle springa in på en fastighet och dem skadar sig så kan fastighetsägaren anses ha ansvar i skuldfrågan. När det handlar om barn ser juridiken annorlunda ut..
Jag kan väl använda vilket argument jag vill. Sen är det upp till domaren att bestämma.
 
P
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ja, vi kan vända på det. Ingen får vistas på din tomt utan din tillåtelse. Om du säger till grannen att du är orolig för att barnen kan skada sig på din robotgräsklippare och uttryckligen varnar dem för att gå in hos dig så borde du verkligen ha ditt på det torra.
Helt rätt, svårare än så ska det inte behöva vara.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
L llundberg skrev:
Jag var aldrig orolig. Barnen kan vara barn på sin egen tomt.
Har du barn? Gå bara över till din granne och prata med han/hon så får de prata med sina barn. Fungerar det inte kanske man ska fundera på om man tycker det är värt att leva med att barnen ska få tårna avklippta eller om man kan göra åtgärden att ställa in gräsklipparen att gå på natten, för mig hade valet varit enkelt.
 
  • Gilla
Geografica
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Själv kör jag min klippare på vardagar medans barnen (och då även grannens) är i skolan/förskolan att klippa mellan 08-16 räcker gott och väl.
Med tanke på att sagda barn snart går ut på sommarlov och kommer att vara hemma två månader.
Om de nu inte är inbokade på enkelt sommarfritids för då är de normalt vara hemma en månad. Och om det är trängande behov så kan det finnas plats på ett uppsamlingsfritids även för den månaden om föräldern/drarna inte har möjlighet att komma ifrån sitt arbete.
Så det är ju en rätt vildvuxen gräsmatta under tiden om man kör på den varianten...
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jag känner inte igen beskrivningen av hur robotklippare beter sig. Har installerat och driftar fyra klipprobotar, av olika fabrikat Worx, LandXcape och Husqvarna. Ingen av dessa verkar kunna göra som beskrivs utan backar tillbaka så fort hinder känns av.
Känner klipparna av fallfrukt?
Eller kör klipparna över fallfrukten och "hackar sönder" fallfrukten?

Vår Gardena (Husqvarna) "hackar sönder" fallfrukten som är runt 5 cm i diameter.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Barnen är det värdefullaste du har. Det är också ditt ansvar att se till att hålla dem hela och rena. Mätta och glada.
Det är ett ansvar man har både juridiskt Men framförallt moraliskt.
Jo men då kanske det ligger på föräldrarna att se till att barnen inte springer över granntomten!?! Där ligger ansvaret tycker jag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A Andersk123 skrev:
Har du barn? Gå bara över till din granne och prata med han/hon så får de prata med sina barn. Fungerar det inte kanske man ska fundera på om man tycker det är värt att leva med att barnen ska få tårna avklippta eller om man kan göra åtgärden att ställa in gräsklipparen att gå på natten, för mig hade valet varit enkelt.
Enkelt val för mig också. Min gräsklippare går när det är passar mig, inte enligt barnens schema.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
L llundberg skrev:
Enkelt val för mig också. Min gräsklippare går när det är passar mig, inte enligt barnens schema.
Du är säkert en rolig granne. Har du pratat med föräldrarna? Är det alltså viktigare att du har ”rätt” än att barnen har fötterna i behåll?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Känner klipparna av fallfrukt?
Eller kör klipparna över fallfrukten och "hackar sönder" fallfrukten?

Vår Gardena (Husqvarna) "hackar sönder" fallfrukten som är runt 5 cm i diameter.
Min gör också äppelmos av fallfrukt, ska man ha en robotklippare som stannar för allt annat än just gräs blir det ingen kvar på marknaden.
Och diskussionen om att eventuella snokande grannbarn skulle göra sig illa på klipparen är bara onödig.
Det finns väldigt många ställen på min tomt där äventyrslystna inkräktare kan göra sig illa.
Klättra upp i ett träd och ramla ner, klättra upp på ett tak eller maskin, välta spettet över sig, klättra upp på vedhögen och falla ner, skära sig på en gammal takplåt osv, osv.
Jag kan fortsätta i all oändlighet med uppräkning av sådant som man kan göra sig illa på om lusten finns.

Resonemanget att tomtägaren är ansvarig för grannungens skador som den eventuellt kan få blir bara fånigt.
Då tvingas vi göra som i mitt raljerande inlägg #99, stängsla in hela tomten för att kunna ha en robotklippare.

Att ta ansvar för sina egna barn och sina egna handlingar är för mig heligt, jag tar också ansvar för barn som kommer och hälsar på utan sina vårdnadshavare, men objudna som vistas på min mark utan min vetskap är helt utanför mitt ansvarsområde, och kommer att så förbli.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Det har jag sagt. Men deras barn springer in hos mig ändå för jag har en rolig rutschkana och en studsmatta. Samtidigt går robotgräsklipparen runt och klipper gräsmattan.
Hade blivit tokig om grannens barn sprang in på min tomt för att leka utan tillåtelse. De kan nog skada sig värre på studsmattan/rutschkanan än på robotgräsklipparen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.