Jag planerar ha en ack tank på 1kubik kopplad till en pelletskamin (Baxi twist 20/80, några få liter tror jag) och golvvärmeslinga för 139kvadratmeter (Wirsbo). Jag ska även ha 13kvadrat solslinga till tanken så den kan bli rejält varm om somrarna.

-Hur var det nu med dimensioneringsreglerna för expansionskärlet? Ska man ha 10% eller räcker det med 5% av totala volymen? Jag har för mig att jag borde ha en 80liters tank, kan det stämma? Jag vill ha en så liten som möjligt pga. utrymmesbrist men jag vill absolut inte underdimesionera.
 
Vi har 1500 liter acc, och i offerten står det 150 liters expansionskärl. Det är i minsta laget.
 
För det första måste du bestämma dig för om det är öppen eller tryckexpansion. Vid öppen räcker 5%, vid tryckexp. bör 10% räcka om du inte har några element över tanknivån.
 
Det blir nog trycksatt tank, jag trodde att det klarade sig med mindre kärl om den var trycksatt..? Jag har enplans hus så det blir inga element över tanknivå. Eller föresten, ventilationen har en vattenvärmeväxlare för att värma inkommande luft och den kommer nog att vara strax under taket.
 
Har man tur räcker 10% med slutet kärl.
Jag tycker man ska räkna med minat 15%
Med mitt första kärl va det ungefär 12% av total volymen. Det räckte inte
 
Nån som vet hur mycke ett golvvvärme system rymmer? Wirsbo 139 kvadrat med push 22?

Det lutar mot ett 120liters kärl eller 150 rentav :(
 
Vad är det för dimension på slangen?
 
jakim skrev:
Nån som vet hur mycke ett golvvvärme system rymmer? Wirsbo 139 kvadrat med push 22?

Det lutar mot ett 120liters kärl eller 150 rentav :(
Ta ett 150 liters, Ser att det skilljer 320:- hos rinkabyrör mellan 80 o 140 l kärl...

Jag har ett kärl som är 14% av systemvolymen o där pendlar trycket 0,55 med temp 25-95° i tanken..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.