[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jag hänvisar till svaret i inlägg #84
Du menar inlägget som visade att di haft fel hela tiden?
 
F fsn skrev:
När det gäller robotklipparen så är det högst sannolikt att den standard som finns för produkten och det faktum att tillverkarna följer standarden det som i kombination med att klipparen används enligt instruktionerna och enligt säkerhetsföreskrifterna just det som diskvalificerar vårdslöshet. Och med all rätt kan man väl också säga.
Finns det än standard bland robotklippare?
 
Själv kör jag min klippare på vardagar medans barnen (och då även grannens) är i skolan/förskolan att klippa mellan 08-16 räcker gott och väl. Övrig tid får den snällt stå och ladda, jag vet inte riktigt vad ni kör med för gödsel om ni behöver köra precis varje dag samt natt. =)

För att tillföra en ren åsikt till övriga killgissningar så tror jag även att behovet av uppmärksamhet står lite i relation till avskildheten på gräsmattan. I mitt fall går klipparen på nedre delen av min tomt och man skall runda mitt garage för att komma dit, dvs ingen råkar bara hamna där av ouppmärksamhet. Skulle jag istället bott i radhus där tomterna sitter ihop utan staket mellan gräsplättarna, är det ju en helt annan historia för då skulle ju klipparen gå längs en osynlig gräns som man knappast kan förutsätta att barn ska ha koll på när de leker.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Se inlägg #58.
Och då kan du ju med fördel se inlägg #100 som svar på det. Ditt antagande är alltså fel, och det blev det på den första manualen jag hittade. Det faller liksom lite på sin rimlighet och är snudd på efterblivet.
 
F
M Markarbetaren skrev:
Knappast, jag vill inte sjunka i nivå och bli otrevlig som många på forumet. En pissig attityd bidrar knappast till diskussion, kanske något att fundera på?
Är pilkastning i gummibåt nåt du ofta pysslar med? Det finns ju tex en Paddningstråd att läsa om man vill se vad du är för nåt..
 
  • Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du menar inlägget som visade att di haft fel hela tiden?
Nej, nu har du problem med läsförståelsen.
Även i denna tråd
Edit: förlåt, men följer du diskussionen från inlägg #57 så hamnar du på banan
 
Redan trådstarten angav tonen för denna tråd eftersom den är rent spekulativ både i sin titel och innehåll: hänvisar till ett hypotetiskt scenario som iofs är tänkbart men som jag faktiskt aldrig sett i någon nyhetsrapportering. Känner heller inte igen problematiken från erfarenheter av fyra klipprobotinstallationer, extremt långsökt att det skulle kunna hända.

Kom igen nu... det finns en enorm installerad flotta av klipprobotar och är detta verkligen ett problem som uppdagats, rapporterats om? Värt att ens fundera på?

Annars, släpp detta. Själva poängen med att ha robotar att sköta om gräsmattan är ju att de ska kunna fixa detta autonomt och utan tillsyn.

Alla förslag om att omgärda klippområdet med taggtråd, elstängsel och höga barriärer typ Kumla-anstalten är ju spännande iofs men fullkomligt skrattretande i sammanhanget.

Trådstarten gav uppenbarligen en hel del svar men nu får det väl ändå vara nog, börjar bli en av de tramsigaste trådarna jag någonsin sett här på Byggahus.

Over and out.
 
  • Gilla
Wip3 och 7 till
  • Laddar…
F
H Harald Blåtumme skrev:
Redan trådstarten angav tonen för denna tråd eftersom den är rent spekulativ både i sin titel och innehåll: hänvisar till ett hypotetiskt scenario som iofs är tänkbart men som jag faktiskt aldrig sett i någon nyhetsrapportering. Känner heller inte igen problematiken från erfarenheter av fyra klipprobotinstallationer, extremt långsökt att det skulle kunna hända.

Kom igen nu... det finns en enorm installerad flotta av klipprobotar och är detta verkligen ett problem som uppdagats, rapporterats om? Värt att ens fundera på?

Annars, släpp detta. Själva poängen med att ha robotar att sköta om gräsmattan är ju att de ska kunna fixa detta autonomt och utan tillsyn.

Alla förslag om att omgärda klippområdet med taggtråd, elstängsel och höga barriärer typ Kumla-anstalten är ju spännande iofs men fullkomligt skrattretande i sammanhanget.

Trådstarten gav uppenbarligen en hel del svar men nu får det väl ändå vara nog, börjar bli en av de tramsigaste trådarna jag någonsin sett här på Byggahus.

Over and out.
typ +1 på den.
 
  • Gilla
Janetgorgis och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Och då kan du ju med fördel se inlägg #100 som svar på det. Ditt antagande är alltså fel, och det blev det på den första manualen jag hittade. Det faller liksom lite på sin rimlighet och är snudd på efterblivet.
Vilket antagande? Jag citerade den exakta texten från en av stigas manualer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Nu var frågan gällande grannens barn. Borde inte ansvaret ligga på grannen om de låter sina barn springa in på min tomt?
Självklart så är det så! Grannen får se till att hålla reda på ungarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J
M Förstagångsköparen skrev:
Nu var frågan gällande grannens barn. Borde inte ansvaret ligga på grannen om de låter sina barn springa in på min tomt?
Jo men barn är barn.. av samma anledning måste du ha säkrat upp kring pooler…
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Barnen är det värdefullaste du har. Det är också ditt ansvar att se till att hålla dem hela och rena. Mätta och glada.
Det är ett ansvar man har både juridiskt Men framförallt moraliskt.
Det är för mig självklart att man har ett ansvar för att gräsklipparen inte får någon chans att köra över någons fötter.
Jag är tämligen säker på att du ansvarar för gräsklipparen. Annars skulle det vara tillverkarens ansvar. leta fram manualen, den, där står det säkert en del.friskrivmingar.

Det är jobbigt, men livet består av massa ansvar.
Om gräsklipparen kör över dina barns fötter så kommer det inte blöda mindre eller göra mindre ont, bara för att du hittat att någon annan skulle kunna tvingas ta ansvar. Därför är det bara att se till att gräsklipparen inte är ute när barnen är det. För det ansvaret kan bara du ta.
Och det är för mig självklart att grannen håller reda på SINA BARN! Jag kommer aldrig att ta ansvar för någon annans barn om jag inte har kommit överens om något annat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J
L llundberg skrev:
Och det är för mig självklart att grannen håller reda på SINA BARN! Jag kommer aldrig att ta ansvar för någon annans barn om jag inte har kommit överens om något annat.
Du är inte ansvarig för andras barn men du är ansvarig för att inte ha något som kan skada andra tex barn. Eftersom barn är barn så gör de ibland saker som är ogenomtänkta. Det gör alla barn (och vuxna)… däremot tror jag risken att ett barn skulle få sina fötter sönderklippta av en gräsklippare, minimal.
 
  • Gilla
miccet och 1 till
  • Laddar…
J Janetgorgis skrev:
Du är inte ansvarig för andras barn men du är ansvarig för att inte ha något som kan skada andra tex barn. Eftersom barn är barn så gör de ibland saker som är ogenomtänkta. Det gör alla barn (och vuxna)… däremot tror jag risken att ett barn skulle få sina fötter sönderklippta av en gräsklippare, minimal.
Kanske var jag inte tydlig; Om de stannar utanför min tomt så kommer de inte att bli skadade av min gräsklippare. Om de går in på min tomt objudna så kommer jag inte att ta ansvar.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Ställ in gräsklipparen att gå på natten? Du slipper oroa dig men får gräsmattan klippt ändå och barnen får vara barn :D(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.