Hejsan. Jag är en aning osäker på vilken kategori jag ska placera min fråga, men det får bli fritidshus. I vilket fall, jag och en klasskamrat går tredje året på gymnasiet då man har en speciell projektuppgift som måste göras. Vi går tekniska linjen med inriktning arkitektur & design. Som projektuppgift har vi valt att konstruera ett barnanpassat familjehus. Detta ska vi konstruera med hjälp av något datorprogram. Men först måste vi ha lite enkla idéer om hur vi ska gå till väga.

Så vi hade varit hjärtligt tacksamma om ni skulle kunna komma med förslag på vad vi ska tänka på när det gäller just barnanpassade familjehus. Om man ska ha stora öppna ytor i huset, vad man ska tänka på när man placerar ut diverse möbler osv. Jag hoppas att jag har formulerat mig tillräckligt bra för att ni alla ska förstå.

Eftersom vi själva inte är direkt involverade i husbyggarbranschen är alla förslag på tankar och idéer inom detta ämnet varmt välkomna.


Mvh
Daniel och Armin
 
- Öppen planlösning är ju inge bra när man har barn, då får man ju jaga ihjäl sig.
- Så lite möbler som möjligt. Barn klättrar och kladdar överallt.
- Ej fönster som går från golv till tak. Barn kladdar gärna på dem o man får torka o torka o torka....
 
Jag antar att ni menar småbarn i åldrarna 1-5 typ ?
För äldre barn gäller lite andra förutsättningar.

Som tvåbarns far till en 3åring och en 1 åring fyller jag på:

För småbarnsfamiljer tycker jag följande råd är bra:
- Ett kul inrett barnrum som helst skall ligga på samma våning (om det finns flera) som allrum/kök.
- Inte rostfria vitvaror - då får man torka barnhandskladd hela tiden.
- Veranda i nivå med ingång/utgång (inga trappsteg som snubblas på när barnen snabbt vill springa ut/in).
- Staket som är barnsäkert runt verandan, dvs inte så glest att barnens huvud kommer igenom och inte för lågt. "Låsbara" grindar - så slipper man jaga runt de riktigt små runt hela tomten om man sitter och äter eller har dörrarna öppna etc
- Gärna staket/gärsgård runt tomten - så kan man släppa barnen där också.
- Öppen planlösning tycker jag är ok i kök/allrum, men en del dörrar mellan sovrum osv är bra så man kan stänga till områden där man inte vill att barnen skall in och stöka till.
- Lättstädade golv. Mjuka oljade trägolv är inte så jättebra då de lättare får report/slagmärken och inte tål vattentorkning lika bra som andra, klinkers är lite för hårt/kallt - barn ramlar ofta.
- Panel eller avtorkningsbar tapet
- Som ovan sade - inte gärna helfönster från golv till tak, utan en liten bit upp så slipper man tporka, och kan ha dom öppna på glänt utan att barnen skall fram och slänga ned grejjer eller kanske ramla ut själva.
- Om trapap till ev. övervåning finns så skall det gå att sätta upp en trappgrind, mao det måste finnas en vägg på vardera sidan, eller iaf en riktigt stadig handledare så man kan spänna upp/montera en trappgrind.
- Ev. trappa skall vara konstruerad så att barnen inte kan ramla igenom den, eller sticka in huvuden etc i ev springor.
- Köksluckor skall kunna låsas (antingen inbyggda låsanordningar eller iaf så man kan motera IKEA-standard-grejjer.
- Ett låsbart medicinskåp på hög höjd är en bra feature.
- Se upp med etageliknande konstruktioner. Allting som kan bli en klätterställning kommer att bli det. Det kan iof också vara kul, men man får då tänka på fallhöjder och att golvet är tillräckligt mjukt, samt att inget annat kan nås i "nästa steg" s.a.s-

Vill man göra huset ännu mer barnvänlig så varför inte tex två barnrum sammanbunda med en spännande tunnel. Eller en påplatsbyggd säng med slottstema och en koja under till med fängelseglugg eller liknande :)

/K
 
Man kan också vända på saken och fundera över vad barn uppskattar:

Gärna fönster som går långt ner, så att de kan se ut!

Gärna en planlösning som går att springa/köra runt i, ex från kök till hall till vardagsrum till kök. (Vi bodde förut i ett hus som delades av en genomgående hall i mitten där det gick att springa runt på båda sidor, barnen kunde alltså springa i åttor om de så ville, MYCKET uppskattat (av barnen iaf... ;-) ) )

Oömma golv som det inte blir märken i om man tappar en leksak, t ex plast- kork- eller linoleumgolv.

Gärna dörrar som man kan stå och lurpassa bakom, men inga dörrar som riskerar att smälla upp på någon verksamhet bakom, eller krocka med någon annan dörr. Skjutdörrar (släta utan speglar för att undvika klämrisk) är ett bra alternativ till sådana dörrar som oftast står öppna.

Oöm hall så att inte föräldrarna får spader när de kommer in med leriga fötter och droppar.

Gärna badkar. Barn älskar att leka med vatten. Jag såg på ett 80-talshus en badkarskran som var som ett vattenfall ner i badkaret, sådan skulle jag vilja ha. Annars är badkarsblandaren ett faromoment som de lätt ramlar och slår sig på.

Köket bör vara blaskvänligt, både kring diskhon och golvet. Annars blir det ju sådan överdriven försiktighet att barnen mer eller mindre får banlysas från köket... Inte bra med tanke på framtiden.
 
Jag tackar så hjärtligt för alla svar än så länge! Väldigt bra formulerade. Detta kommer vi ha stor användning av :):)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.