Jag testar lite olika varianter att bevattna nysatta buskar. För att slippa ha en slang liggandes framme vill jag ställa en 100 l tunna 1-2 meter ovanför buskarna och låta självtrycket droppbevattna buskarna. Kanske 2-3 l/h. Det funkar ju ju fint med vattentryck, men självtryck är det som önskas nu. Lite trixigt får jag säga. Har testat samma munstycken (Gardena) som till växthusbevattningen, men det blir inga större mängder som droppar ut, kanske 2-3 l/dygn på sin höjd. Borra hål i fördelningslangen blir väldigt ojämt.

Någon här med erfarenhet av självtryck, typ regnvattentunna och dropp/strilbevattning?
 
Jag gjorde en egen droppslang genom att borra hål i en gammal trädgårdsslang
 
Använde du den för självtryck? Hur hanterade du tryckfallet längs slangen?
 
Ja det var självtryck, och jag märkte inget problem med tryckfall, inte så lång slang och få hål
 
Jag inser att tillverkarna av bevattningsutrustning helst tjänar pengar på tryckstegrare (pumpar) och trycksänkare (reduceringsventiler) och naturligtvis alla tillbehör som kräver vattentryck. Finns inga som helst lösningar för självtryck på marknaden.
Tänkte till lite och löste det med en superenkel konstruktion. PEM-rör (8:-/m), gängat hål vid tappstället och en skårad plastbult (1:-/st) som flödesjustering och droppmunstycke. Alldeles för billigt för att det skall finnas marknad för detta. :D

Närbild på ett svart PEM-rör med gängat hål använd som enkel droppbevattningslösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkelt bevattningssystem med PEM-rör och plastbult för flödesjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkelt hemmagjort irrigeringssystem med PEM-rör och skårad plastbult, monterat på trästöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkelt bevattningssystem med PEM-rör och plastbult för självtryck, monterat på träklots.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vatten strilar från en hemmagjord konstruktion med PEM-rör och en justerbar plastbult monterad på trästöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkelt bevattningsmunstycke av PEM-rör med plastbult för justering av vattenflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jr_carlsson och 4 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jag inser att tillverkarna av bevattningsutrustning helst tjänar pengar på tryckstegrare (pumpar) och trycksänkare (reduceringsventiler) och naturligtvis alla tillbehör som kräver vattentryck. Finns inga som helst lösningar för självtryck på marknaden.
Tänkte till lite och löste det med en superenkel konstruktion. PEM-rör (8:-/m), gängat hål vid tappstället och en skårad plastbult (1:-/st) som flödesjustering och droppmunstycke. Alldeles för billigt för att det skall finnas marknad för detta. :D

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
vilken smart lösning! Kommer du ihåg vad för storlek du har på skruvarna?
Och så här 2år senare, har det fungerat bra?
 
M6. Plastskruvar (nylon?) från Hornbach specialsortiment. Funkar hur bra som helst, men man måste justera alla utlopp manuellt. De är för det första handgjorda och systemet har ju varierande tryck beroende på vätskepelarens höjd.
 
  • Gilla
Jr_carlsson
  • Laddar…
Lite injustering räknar jag med att det kommer bli, själv tänker jag koppla in mig på en vattenpump.
 
  • Gilla
SanSa
  • Laddar…
Jr_carlsson Jr_carlsson skrev:
Lite injustering räknar jag med att det kommer bli, själv tänker jag koppla in mig på en vattenpump.
Då skulle du ju kunna ha an reduceringsventil som stryper det generella trycket.
 
Snyggt! såhär ännu fler år senare tänkte jag bygga ett bevattningssystem till tobakslandet. Fanns det färdigskårade skruv att hitta eller gjorde du skårorna själv? Har inte hittat några skårade på nätet än iaf...
 
Rinkaby rör har rea på droppknappar annars, så vill få förutsägbart flöde, slippa skåra skruven och kan tänka sig betala tre gånger mer så är det ett bra alternativ.
 
K kalle1991 skrev:
Snyggt! såhär ännu fler år senare tänkte jag bygga ett bevattningssystem till tobakslandet. Fanns det färdigskårade skruv att hitta eller gjorde du skårorna själv? Har inte hittat några skårade på nätet än iaf...
Skårade själv med liten bågfil. Skåran är djupare mot spetsen för att simulera en ventil och öka flödet ju mer utskruvad
 
S Svante Svenson skrev:
Rinkaby rör har rea på droppknappar annars, så vill få förutsägbart flöde, slippa skåra skruven och kan tänka sig betala tre gånger mer så är det ett bra alternativ.
Dessa fungerar inte med det låga tryck självtryck ger. Gardenas variant fungerar inte heller.
 
Ok, kanon! Tack för hjälpen
 
Sättet man en ventil med fottör i en separat tank så kan man hålla jämnt flöde. Tanken fylls på när nivån sjunker och då kommer trycket vara jämnt tills "påfyllnadstanken" är tom.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.