Strip Strip skrev:
Det där får du gärna utveckla.
Skulle det vara bättre att köra omkring fibrerna, processa dem på olika sätt och sen köra tillbaka dem till ruta A?
Ja, det är bättre att använda en flergångs plastpåse för maten och att återanvända bomullsfibrerna i nya kläder än att använda de begagnade bomullsfibrerna i en flergångs matkasse av bomull. Påverkan av nyproduktion av bomull är så sjukt stor. Vi pratar om att man måste använda runt 1000 engångsplastkassar för att nå samma klimatpåverkan som en bomullskasse har. Och då är tvättning av bomullskassen inte inräknad.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, det är bättre att använda en flergångs plastpåse för maten och att återanvända bomullsfibrerna i nya kläder än att använda de begagnade bomullsfibrerna i en flergångs matkasse av bomull. Påverkan av nyproduktion av bomull är så sjukt stor. Vi pratar om att man måste använda runt 1000 engångsplastkassar för att nå samma klimatpåverkan som en bomullskasse har. Och då är tvättning av bomullskassen inte inräknad.
Facebookfakta :rofl:

Men, ok, du jämför alltså återbruket av en insamlad, återvunnen och färdigprocessad fiber och menar att det ger olika klimatnytta beroende på vad man använder den till? Säkert sant, men man behöver inte köra sina brallor till kina för att sy en påse av dem, det går bra hemma också ;)
 
  • Gilla
dibb och 1 till
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
I vår familj har vi faktiskt blivit väldigt dukiga på att släpa omkring våra återbrukbara lite kraftigare påsar. Vi har både den vanliga, inte så miljövänliga varianten man köper i affären, och de lite trevligare påsarna som är sydda av överblivet material. Nyckeln för vår del var att ha tillräckligt många påsar, och en logistik som gör att påsarna hamnar där de ska vara (i bilen, exempelvis).
För mig spelar det ingen roll om jag har 100 påsar i bilen. Jag kommer på att jag behöver en påse när jag går in i butiken eller står vid kassan.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Använder plastpåsar från min lokala butik som är gjorda sockerrör, dessa har funnits under de sista 10-15 åren, när jag använt dom klart, blir dom avfallspåsar, har aldrig tänkt tanken på andra påsar, har testat papperskassar ibland, men dom har blivit så tunna under senare år, så dom går ofta sönder istället, botten eller handtagen brukar gå sönder.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Japp, men passa dig, nu kommer jag och sprider det i din säng !

:crysmile:
Slusk som besöker andras sängar:rofl:
 
Man kan ju utveckla en statlig hampa som alla svenskar odlar i sin Märtaträdgård för att rädda klimatet. Hampan kan vi döpa till Greta. Och modellen på kasse till Per.

Givetvis måste man bygga en vävstol också men det gör man lätt från statliga ritningar med hjälp av spillvirke.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Har haft samma tygpåse i 2 år nu och handlar varje dag, nästan i alla fall. Fan så mycket bättre än både plast och papper! Förbjud plastpåsar helt eller höj skatten mångdubbelt.
 
M
kashieda kashieda skrev:
Är det inte bättre att vi slänger lite mer plast i haven, så att vi kan konkurrera ordentligt med Asien? Tänk på de stackars fiskarna som bara får äta utländsk plast!
problemet med pås-skatten är ju att nu har man faktiskt betalt för att få förorena havet och om man inte vill lura sig själv så är man mer eller mindre tvungen att slänga påsarna i havet. Det tycker jag är himla krångligt så därför köper jag inte påsar. Dessutom så är jag snål..
 
  • Vit textilkasse med svart text: "Jag bryr mig inte om miljön jag är bara snål". Humoristiskt budskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Har haft samma tygpåse i 2 år nu och handlar varje dag, nästan i alla fall. Fan så mycket bättre än både plast och papper! Förbjud plastpåsar helt eller höj skatten mångdubbelt.
Jag köper nu typ en tygpåse för 10-15 spänn varje gång jag handlar för att jag alltid glömmer påse eller inte vet i förväg att jag ska handla. Bra för miljön?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
harry73
S Styrman_jansson skrev:
Jag köper nu typ en tygpåse för 10-15 spänn varje gång jag handlar för att jag alltid glömmer påse eller inte vet i förväg att jag ska handla. Bra för miljön?
Nej, och det hade inte heller varit bra för miljön ifall du hade köpt plastpåsar hela tiden.
Det är ditt handlande som är dåligt för miljön, inte plastpåseskatten.
 
  • Gilla
Ganescha och 3 till
  • Laddar…
347232993_130699643346467_3002962311974650608_n.jpg
 
  • Gilla
  • Haha
arasmus och 9 till
  • Laddar…
Jag har alltid med mig en egen påse/kasse nuförtiden när jag ska handla. Inte alls svårt att få in den rutinen tycker jag.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jag köper nu typ en tygpåse för 10-15 spänn varje gång jag handlar för att jag alltid glömmer påse eller inte vet i förväg att jag ska handla. Bra för miljön?
Ha alltid en flergångspåse från Biltema eller IKEA i dataryggsäcken eller bilen eller lådcykeln så slipper du det problemet.
 
harry73 harry73 skrev:
Nej, och det hade inte heller varit bra för miljön ifall du hade köpt plastpåsar hela tiden.
Det är ditt handlande som är dåligt för miljön, inte plastpåseskatten.
Var får dig att dra den slutsatsen? Vet du t.ex. hur ofta jag handlar ;)
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Ha alltid en flergångspåse från Biltema eller IKEA i dataryggsäcken eller bilen eller lådcykeln så slipper du det problemet.
Jag har minst tre-fyra påsar i bilen. De kommer jag aldrig ihåg, eller så vet jag inte i förväg att jag ska handla. Väska/ryggsäck använder jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.