1 467 075 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Detta var ju tröttsamt.P Putte 9497 skrev:
"Värsta tänkbara scenariot för elbilen är om batteriet produceras i Kina och bilen används i Polen. Detta beror till stor del på att elproduktionen i dessa två länder har mycket höga utsläpp. Ur ett livscykelperspektiv släpper elbilen i ett sådant scenario ut 37% mindre CO2 än en jämförbar bensinbil. Efter 9 700 mils körning har elbilen blivit bättre för miljön."
"Bäst tänkbara scenariot är om elbilens batteri produceras i Sverige och att bilen används i Sverige. Över hela sin livscykel släpper då elbilen ut 80% mindre CO2 jämfört med motsvarande dieselbil och 81% mindre CO2 jämfört med motsvarande bensinbil. Redan efter 1 150 mil är elbilen bättre för miljön. Det kan jämföras med att medelsvensken i snitt kör 1 200 mil per år. Så redan första året än alltså elbilen bättre ur miljösynvinkel."
Vad får dig att tro att batterier till elbilar kommer tillverkas i Sverige?D djac skrev:Detta var ju tröttsamt.
"Värsta tänkbara scenariot för elbilen är om batteriet produceras i Kina och bilen används i Polen. Detta beror till stor del på att elproduktionen i dessa två länder har mycket höga utsläpp. Ur ett livscykelperspektiv släpper elbilen i ett sådant scenario ut 37% mindre CO2 än en jämförbar bensinbil. Efter 9 700 mils körning har elbilen blivit bättre för miljön."
"Bäst tänkbara scenariot är om elbilens batteri produceras i Sverige och att bilen används i Sverige. Över hela sin livscykel släpper då elbilen ut 80% mindre CO2 jämfört med motsvarande dieselbil och 81% mindre CO2 jämfört med motsvarande bensinbil. Redan efter 1 150 mil är elbilen bättre för miljön. Det kan jämföras med att medelsvensken i snitt kör 1 200 mil per år. Så redan första året än alltså elbilen bättre ur miljösynvinkel."
Northvolts fabriker ska satsa på den tunga fordonsflottan och du får sannolikt nöja dig med Kina som leverantör framöver.
Redigerat:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Om du har rätt då är jämförelsen rätt kass, det ska ju var en komplett ice mot en komplett el annars kan det ju kvitta om det nu bara är viktskillnaden de jämför.pacman42 skrev:Jaså? De flesta verkar göra jämförelsen batteri vs bensin samt viktskillnad enbart. De tar inte hänsyn till tillverkningen och förbrukning av de delar i bensinbilen som nu inte behövs (katalysator, motorblock, kylarvätska, motorolja osv). Jag vet inte om man kan anse dessa vara marginella, men de flesta detaljerade beräkningar jag har sett har inte haft med dessa delar.
Spelar kanske ingen roll, att överhuvudtaget producera ett fordon och sen använda fordonet är dåligt för klimatet och miljön, om det är ett elfordon så är det mindre uselt över tid om man nu ändå "måste".
Varför tror folk i allmänhet att elbilen är det mest klimatsmarta?
Världen går säkert under om vi inte gör något men jag är övertygad om att världen går under av samma orsak ändå. För det är inte i Sverige vi ska rädda världen utan vi ska förmå kineserna, ryssarna och alla andra klimatförnekare att ställa om och sedan göra lika mycket som dom.
Världen går säkert under om vi inte gör något men jag är övertygad om att världen går under av samma orsak ändå. För det är inte i Sverige vi ska rädda världen utan vi ska förmå kineserna, ryssarna och alla andra klimatförnekare att ställa om och sedan göra lika mycket som dom.
Ok, du fattar inte, detta var extremer, jag tror inte heller att någon kommer pendla till Polen för att ladda.P Putte 9497 skrev:
Vad tror du själv funkar bättre av dessa två scenarion:P Putte 9497 skrev:Varför tror folk i allmänhet att elbilen är det mest klimatsmarta?
Världen går säkert under om vi inte gör något men jag är övertygad om att världen går under av samma orsak ändå. För det är inte i Sverige vi ska rädda världen utan vi ska förmå kineserna, ryssarna och alla andra klimatförnekare att ställa om och sedan göra lika mycket som dom.
1. "Hörru du Kina, ställ om allt till att vara klimatneutralt eller bättre! Och gör det nu! Jag skiter i hur du gör, men när du är klar ska jag göra likadant."
eller
2. Hörru du Kina, ställ om allt till att vara klimatneutralt eller bättre! Här har du en fungerande och beprövad metod för hur du kan göra."
Det är inte i Sverige vi ska rädda världen, nej, det är sant. Men som du kanske vet är Sverige en del av världen, vi bör alltså rimligen bidra med det vi kan. Om det är att ligga i framkant för att vi har möjligheten så är det också vad vi bör göra, även om vårt totala bidrag är en droppe i havet.
Eller? Tycker du att alla ska vänta så att vi först ska nolla den största miljöboven, sedan nästa osv. Eller samarbeta och ta så mycket vi bara kan på en gång?
Du har precis börjat fundera på detta antar jag, en ledtråd är att de du rabblar upp har det lägsta avtrycket, de kommer i takt med ökat välstånd få ett större, vi och andra i västvärlden behöver minska vårt avtryck.P Putte 9497 skrev:Varför tror folk i allmänhet att elbilen är det mest klimatsmarta?
Världen går säkert under om vi inte gör något men jag är övertygad om att världen går under av samma orsak ändå. För det är inte i Sverige vi ska rädda världen utan vi ska förmå kineserna, ryssarna och alla andra klimatförnekare att ställa om och sedan göra lika mycket som dom.
Självklart håller jag med dig om att vi ska bidra, men inte mer än övriga världen.tveksamt skrev:Vad tror du själv funkar bättre av dessa två scenarion:
1. "Hörru du Kina, ställ om allt till att vara klimatneutralt eller bättre! Och gör det nu! Jag skiter i hur du gör, men när du är klar ska jag göra likadant."
eller
2. Hörru du Kina, ställ om allt till att vara klimatneutralt eller bättre! Här har du en fungerande och beprövad metod för hur du kan göra."
Det är inte i Sverige vi ska rädda världen, nej, det är sant. Men som du kanske vet är Sverige en del av världen, vi bör alltså rimligen bidra med det vi kan. Om det är att ligga i framkant för att vi har möjligheten så är det också vad vi bör göra, även om vårt totala bidrag är en droppe i havet.
Eller? Tycker du att alla ska vänta så att vi först ska nolla den största miljöboven, sedan nästa osv. Eller samarbeta och ta så mycket vi bara kan på en gång?
Självklart behöver vi minska vårt avtryck NU. Men då gäller det inte 5% av den västliga bilflottan utan mer eller mindre 90%.D djac skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
tveksamt skrev:Vad tror du själv funkar bättre av dessa två scenarion:
1. "Hörru du Kina, ställ om allt till att vara klimatneutralt eller bättre! Och gör det nu! Jag skiter i hur du gör, men när du är klar ska jag göra likadant."
eller
2. Hörru du Kina, ställ om allt till att vara klimatneutralt eller bättre! Här har du en fungerande och beprövad metod för hur du kan göra."
Det är inte i Sverige vi ska rädda världen, nej, det är sant. Men som du kanske vet är Sverige en del av världen, vi bör alltså rimligen bidra med det vi kan. Om det är att ligga i framkant för att vi har möjligheten så är det också vad vi bör göra, även om vårt totala bidrag är en droppe i havet.
Eller? Tycker du att alla ska vänta så att vi först ska nolla den största miljöboven, sedan nästa osv. Eller samarbeta och ta så mycket vi bara kan på en gång?
3. Vi flyttar det mesta av produktion till tex Kina. Oj vi har ingen fungerande och beprövad metod och ett minskat välstånd. Extermt beroende, makten flyttades osv
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Northvolt bygger en batterifabrik tillsammans med Volvo personvagnar i Torslanda, i direkt anslutning till bilfabriken. Det bör väl räckaP Putte 9497 skrev:
Är det en bra väg att gå tycker du? Okej, det får väl stå för dig, jag tycker det verkar dumt.G OMathson skrev:
Om vi kan bidra mer (som i att utveckla tekniker mm) än stora delar av övriga världen, varför ska vi inte göra det?P Putte 9497 skrev: