Skall ansluta inkommande vatten till huset.
Har PEM 40 mm som skall anslutas mot en PEX 25 mm. Hur löser jag detta på bästa sätt?
 
Ett sätt att lösa det är att ta en PRK koppling (rsk 2435535) och i den montera en Vatette klämringskoppling (rsk 1940584) och i klämringskopplingen monteras korrekt kopplingsset beroende på din PEX-slangs godstjocklek (RSK 1873807 eller 1873808).

Gängan mellan PRK och Vatette tätas med lin och pasta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ludde76
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Ett sätt att lösa det är att ta en PRK koppling (rsk 2435535) och i den montera en Vatette klämringskoppling (rsk 1940584) och i klämringskopplingen monteras korrekt kopplingsset beroende på din PEX-slangs godstjocklek (RSK 1873807 eller 1873808).

Gängan mellan PRK och Vatette tätas med lin och pasta.
Tack för hjälpen, det var en bra lösning!

(denna tråd blev dubbelpostad efter en redigering, finns en som heter
PEM 40 till PEX 25 också)
 
Krilleman
L Ludde76 skrev:
Skall ansluta inkommande vatten till huset.
Har PEM 40 mm som skall anslutas mot en PEX 25 mm. Hur löser jag detta på bästa sätt?
Du behöver ingen vattenmätarkonsol? :thinking:

Vatten från en förening brukar också behövas mätas.

Behöver du ingen vattenmätarkonsol rekommenderar jag alltid en kulventil direkt på inkommande som första skarv. Ovärderligt att kunna stänga av vattnet när något går på tok!

Förr sattes det alltid dubbla ventiler med ett T-rör mitt emellan. På sticket från T-röret monteras det en tappventil i lämplig höjd. På så sätt kan du alltid ha vatten i huset om du behöver stänga av huvudmatningen.

Det var bättre förr!
 
Redigerat:
  • Gilla
Ludde76
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Du behöver ingen vattenmätarkonsol? :thinking:

Vatten från en förening brukar också behövas mätas.

Behöver du ingen vattenmätarkonsol rekommenderar jag alltid en kulventil direkt på inkommande som första skarv. Ovärderligt att kunna stänga av vattnet när något går på tok!

Förr sattes det alltid dubbla ventiler med ett T-rör mitt emellan. På sticket från T-röret monteras det en tappventil i lämplig höjd. På så sätt kan du alltid ha vatten i huset om du behöver stänga av huvudmatningen.

Det var bättre förr!
Bra tips du kommer med men mitt vattnet kommer från egen brunn som först går in i garaget där vattenfilter och hydropressen står så jag löser det mesta där. Men en avstängningskran i huset är inte fel alls, får nog lösa det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.