Hej!
Är ny husägare så hoppas inte mina frågor är allt för dumma.
Jag har precis köpt ett äldre hus byggt 1958, jag planerar nu en renovering av köket samt att göra om ett av sovrummen på övervåningen till badrum. Jag upptäckte idag att det går ett eternitrör från köksfläkten upp till sovrummet där jag ska bygga ett nytt badrum, där det sedan är inbyggt i en låda lägst golvet och draget bort till en skorsten.
Min fråga är nu om det är en bra idé att byta ut hela röret med tanke på att det är gammalt. Helst skulle jag gärna undvika detta med tanke på att det är asbest i det och blir en rätt dyr historia. Har läst att vissa av dessa rör kan läcka i skarvar och det vore trisst att bygga ett badrum som sedan måste rivas ut för att byta ett läkande eternitrör. Ska man låta röret sitta kvar och bara koppla på en ny köksfläkt på kanalen eller byta ut allt när man ändå renoverar?
 
  • Stort isolerat rör genomskär ett tomt, beige skåp; industriellt vs. hemligt tema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat golv visar isolering och rör, förfall och byggavfall synligt. Renovering eller vattenskada kan antas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta bort röret och ersätt med nytt. Det där vill du inte bygga in om du ändå skall renovera.

Vad är det som skulle bli så dyrt?
 
Gissar att det är ev sanering som blir dyr. Det brukar gå att få isär utan att röret spricker.
Skaffa en bra mask med lämpligt filter. Och ta bort rören.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jo så tänkte jag också men det borde gå att lösa själv som du skrev. Mina gick hyfsat lätt att dela. Man fick trycka dem fram och tillbaka lite så skarvarna släppte.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker att själva sanering blir kostsam, men som du skriver är det nog bäst att ta bort det och ersätta med ett nytt.
 
J Jaam87 skrev:
Jag tänker att själva sanering blir kostsam, men som du skriver är det nog bäst att ta bort det och ersätta med ett nytt.
Som vi skrev så är det inget svårt att göra själv.. men sparar massor med pengar. Inget att vara rädd för heller.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Som vi skrev så är det inget svårt att göra själv.. men sparar massor med pengar. Inget att vara rädd för heller.
Toppen, tack för det. Får tejpa av alla utrymmen innan, allt ska dessutom ytskitrenoveras efter så alla ytor kommer att målas.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
S
J Jaam87 skrev:
Toppen, tack för det. Får tejpa av alla utrymmen innan, allt ska dessutom ytskitrenoveras efter så alla ytor kommer att målas.
Då behöver du knappast tejpa... Se bara till att du har mask
 
Precis så. Inget att noja för.
 
I princip så kan du mosa röret till damm, utan att ha några skydd på dig. Och sannolikheten att du skall bli sjuk av det är försvinnande liten. Nu skall man givetvis inte göra så, och använd skyddsmask. Det är överhuvudtaget bra att ha vid alla rivningsjobb. Byggdamm är ohälsosamt oavsett om det finns asbest eller inte. Vill man vara ännu lite försiktigare, så kan man spreja på vatten vid skarvarna när man håller på. men det är lite överdrivet (dock väldigt enkelt).

Det brukar gå att lämna asbetshaltig material på kommunens återvinningsstationer, men det gäller speciella regler, som är lite olika mellan kommunerna. Här i Stockholm har jag för mig: Dubbla plastsäckar, med tydlig märkning, som skall läggas i en speciell container med en begränsad öppning, så gräns för storlek på paketet.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
H hempularen skrev:
I princip så kan du mosa röret till damm, utan att ha några skydd på dig. Och sannolikheten att du skall bli sjuk av det är försvinnande liten. Nu skall man givetvis inte göra så, och använd skyddsmask. Det är överhuvudtaget bra att ha vid alla rivningsjobb. Byggdamm är ohälsosamt oavsett om det finns asbest eller inte. Vill man vara ännu lite försiktigare, så kan man spreja på vatten vid skarvarna när man håller på. men det är lite överdrivet (dock väldigt enkelt).

Det brukar gå att lämna asbetshaltig material på kommunens återvinningsstationer, men det gäller speciella regler, som är lite olika mellan kommunerna. Här i Stockholm har jag för mig: Dubbla plastsäckar, med tydlig märkning, som skall läggas i en speciell container med en begränsad öppning, så gräns för storlek på paketet.
J Jaam87 skrev:
Toppen, tack för det. Får tejpa av alla utrymmen innan, allt ska dessutom ytskitrenoveras efter så alla ytor kommer att målas.
Super, tack för informationen. Det är inte direkt svårt att spraya vatten så lika bra att göra när man håller på tänker jag. Bra tips! Har ett sovrum vi sover i på samma våning så tänker att det kan vara bra att täcka så mycket som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.