På vår tomt finns det en befintlig sluttning med 80 cm fall. Vi ska nu anlägga en liten stödmur på 40 cm för att förstora själva tomten. Allt arbete ska göras själv. Det ska vara så billigt som möjligt. Det finns att köpa färdiga L-element i cellplast med fiberbetong ditmonterade. Dessa är väldigt billigt om man jämför med rejälare i ren betong som kostar ca 10x och dessutom väger de ca 10-15x så mycket beroende på sort. Kanske inte lika snyggt som riktiga betongmurar men vi kommer inte se dem. Då detta är bort från vår tomt där ingen kan beskåda den. Min fråga är. Kommer det funka med L-element i cellplast då de de tål fukten från jord m.m. I detta fall är det inte en överdrivet "hög" mur så krafterna bör inte bli allt för stora?

Tack på förhand!
 
Nej det kommer inte att funka. Dom kan inte hålla emot trycket
 
Kommer de ge med sig omedelbart tror du?
 
Det kanske kan hålla ett par veckor med lite tur?
 
Jag har inte kollat nyligen men gabioner var billigare än att gjuta eget för några år sedan. Har ni tur finns det någon som har grov betongkross att sälja i närheten så blir fyllnadsmatetialet billigt. Alternativt att ni dammsuger marknaden efter begagnade markstenar, betongpsnnor etc och fyller med det. helt eller i alla fall delvis.
 
Tack för alla bra svar! Kommer släppa tanken om L-stöd i cellplast!
 
Hej!
Ska ni göra allt jobb själva och kostnaden är fokus (inte egen arbetstid) så skulle jag gissa på att bygga formar och platsgjuta L-stöden själv är ganska billigt.

Köpa hem nån pall cement och ett lass grus och börja blanda!
 
Egentligen är själva betongen billig att blanda ihop men lite jobbigt om muren är för lång.
Och framförallt, förskalning är lite så man går runt i cirklar innan man kommer igång. Tänker i sådana fall att samla ihop gratispallar, billigt och så har man en start inte helt från noll. :thinking:
 
Det finns ju också massa murblock som kan ta upp de höjdskillnader det handlar om här. Blir lite mindre omfattning på grundläggningen med den lösningen. Framför allt lättare att hantera utan lyfthjälp.
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
W Wolm skrev:
På vår tomt finns det en befintlig sluttning med 80 cm fall. Vi ska nu anlägga en liten stödmur på 40 cm för att förstora själva tomten. Allt arbete ska göras själv. Det ska vara så billigt som möjligt. Det finns att köpa färdiga L-element i cellplast med fiberbetong ditmonterade. Dessa är väldigt billigt om man jämför med rejälare i ren betong som kostar ca 10x och dessutom väger de ca 10-15x så mycket beroende på sort. Kanske inte lika snyggt som riktiga betongmurar men vi kommer inte se dem. Då detta är bort från vår tomt där ingen kan beskåda den. Min fråga är. Kommer det funka med L-element i cellplast då de de tål fukten från jord m.m. I detta fall är det inte en överdrivet "hög" mur så krafterna bör inte bli allt för stora?

Tack på förhand!
de är för husgrunder. inte för att hålla jordmassor på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.