är två borrhål bättre än en ?
jag har fått två olika offert från två olika företag
offert A : med ett borrhål 240m (IVT Geo 616 C bergvärmepump )
Offert B: total 280m: 2st. borrhål à 140 meter från markytan. (IVT Geo 616 C bergvärmepump)
 
  • Bild på dokument om värmepumpberäkning för villa. Innehåller teknisk information och diagram över energiförbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Två borrhål tar mer plats än ett borrhål. Om det är en bra borrare kan man borra ett hål på 280 m och använda 50 mm kollektorslang så går det bra med ett hål.
 
Fördel med ett djupt borrhål är att två hål riskerar stjäla energi från varandra om du inte har en stor tomt och kan placera hålen långt från varandra alternativt grada dem ordentligt.

En annan fördel är att ju djupare i berget du kommer desto varmare blir det.

Nackdel med ett djupare hål är att antingen behövs en större cirkulationspump eller större dimension på kollektorslangen.

I slutändan är det inte enkelt att säga vad den praktiska skillnaden blir.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag är förvirrad hur mycket borrhål krävs? ett företag sa 240m och andra sa 280m (2x140m)
Jag bor i Stockholm
 
Den ena firman räknar troligen med lite mer marginal. Hur djupt ett borrhål exakt behöver vara vet man inte i förväg.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
I dagens energikris, borra så djupt du kan inom din budget. Om det är ett eller två hål spelar inte så stor roll men om det bara blir ett djupt hål kanske det är läge att skicka ner en 50mm kollektorslang än en 40mm så cirkulationspumpen inte behöver bytas ut till en större modell för att få ut max ur borrhålet.

Jag har nyligen borrat 270m med 50mm slang och 16kW pump för att se till så att elspets aldrig mer kommer att användas, men jag hade heller inte möjlighet att borra två hål.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Fördel med ett djupt borrhål är att två hål riskerar stjäla energi från varandra om du inte har en stor tomt och kan placera hålen långt från varandra alternativt grada dem ordentligt.

En annan fördel är att ju djupare i berget du kommer desto varmare blir det.

Nackdel med ett djupare hål är att antingen behövs en större cirkulationspump eller större dimension på kollektorslangen.

I slutändan är det inte enkelt att säga vad den praktiska skillnaden blir.
I mitt fall var det enbart 2x100m borrhål som gällde; vi ville minimera riskerna med saltvatteninträngning i de 2 dricksvattenbrunnar som finns alldeles i närheten. Hade lite tur så att ena borrhålet hade mycket bra flöde; har aldrig haft minusgrader på brinen sedan vi borrade för 5 år sedan. Våra borrhål ligger nära varandra men är borrade med lutning från varandra så att de skulle ge maximalt utbyte.

Förstår att i ditt fall var enbart 1 borrhål det optimala, för trådskaparen finns det säkert också ett optimalt alternativ.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Den ena firman räknar troligen med lite mer marginal. Hur djupt ett borrhål exakt behöver vara vet man inte i förväg.
Jag tror det är stor skillnad mellan båda kalkyl
 
  • Bild på energiutvärdering för villa med föreslagen ny värmepump; innehåller tekniska specifikationer och beräkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De där båda energikalkylerna är för två olika hus som är nästan lika stora. Ena i Sollentuna och det andra i Järfälla. Kanske skiljer en del på t.ex. renoveringsstatus och fönster/dörrbyten etc så beräknad energiförbrukning skiljer sig?
 
J Josth skrev:
De där båda energikalkylerna är för två olika hus som är nästan lika stora. Ena i Sollentuna och det andra i Järfälla. Kanske skiljer en del på t.ex. renoveringsstatus och fönster/dörrbyten etc så beräknad energiförbrukning skiljer sig?
nej den är för samma hus, jarfall är bara fell
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.