Så här ser våra fönster ut. Ingen rolig syn, och det är dags att renovera dessa. Karmar och plåtar ska skrapas och målas om, och foder ska bytas. Eventuellt sätts en liten plåt undertill (man kan se på bilden att det har suttit ett fönsterbleck tidigare (Ja, det satt två bleck)), men den stora frågan är:
Vilket virke använder jag till det nya fodret, och hur sätter jag det på bästa sätt?

Input uppskattas! ☀️
 
  • Fönster i vitram på gulfärgad vägg speglar molnig himmel och byggnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitna träytterpaneler och fönsterkarmar med flagande färg vid ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byt plåt istället för att måla om. Blir mycket bättre (och enklare).

Vilken sorts virke du använder är inte lika viktigt som hur du ytbehandlar den, dvs måla med lämplig lackfärg som kan andas (ej plastbaserad). Har du tid och råd så använd gran istället för vanlig furu, men det är överkurs.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Byt plåt istället för att måla om. Blir mycket bättre (och enklare).

Vilken sorts virke du använder är inte lika viktigt som hur du ytbehandlar den, dvs måla med lämplig lackfärg som kan andas (ej plastbaserad). Har du tid och råd så använd gran istället för vanlig furu, men det är överkurs.
Tack för input!

Hade också velat byta plåt, men den sitter fast i reveteringen (värma och skrapa bort befintlig färg och sedan måla med plåtfärg känns som att det får duga i detta fall). Det känns som ett extremt hårt jobb att ge sig på den. Men jag har kanske fel?

Gran istället för furu, är det för att gran är hårdare? Jag tänker att när jag nu ändå ger mig på detta så kan jag lika gärna göra det rätt, så om gran är ett bättre val för dubbla priset, så får det vara värt det.
 
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Hade också velat byta plåt, men den sitter fast i reveteringen
Säker på det? På nedre bilden ser det ut som om den är inbyggd bakom karmen. Men oavsett vilket är det där ingen match för en kofot.

Att skrapa och måla plåt är ett mycket större jobb än man kan tro. Det är också svårt att få till det bra på egen hand, så att det inte flagar eller så. Hellre då en industrilackad plåt tycker jag.

Gran är faktiskt mjukare än furu, men har å andra sidan en stängd cellstruktur, vilket gör att den tar upp mindre fukt än vad furu gör. Därför är den lämplig för utomhusbruk.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Säker på det? På nedre bilden ser det ut som om den är inbyggd bakom karmen. Men oavsett vilket är det där ingen match för en kofot.
Helt säker. Ta bort plåten är nog inga problem, det är snarare arbetet med att återställa reveteringen som jag bävar inför. Men jag hör vad du säger, ska kolla hur mycket jobb det faktiskt blir.

Tillägg: Har snackat med muraren som hjälpt med andra delar av huset, och han gissar att blecket dessutom är fastspikat i regeln bakom fasaden. Han menar att det är ett stort jobb att byta plåt – lättare att renovera det befintliga. Men han kan ju ha fel, när det gäller sånt här är det ju i grund och botten bara gissningar till dess att man öppnar upp och kollar.
Men för tillfället kör jag på renovering av den befintliga plåten.
 
Redigerat:
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag har snackat med min snickar-kompis nu som precis som du @ricebridge menar att det inte är några större problem att byta plåten. Så jag har nog övertänkt det hela. Han tyckte också att vi ska ersätta allt träfoder med vit plåt, och han har en grym plåtis att rekommendera!

Han ska komma hit i morgon och kolla, och sen vet vi mer. :)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Jag har snackat med min snickar-kompis nu som precis som du @ricebridge menar att det inte är några större problem att byta plåten. Så jag har nog övertänkt det hela. Han tyckte också att vi ska ersätta allt träfoder med vit plåt, och han har en grym plåtis att rekommendera!

Han ska komma hit i morgon och kolla, och sen vet vi mer. :)
Grattis! Bra hantverkare ska vårdas, odlas, skämmas bort och på alla sätt ges omsorg, ty de är värda sin vikt i guld.

Övertänkeri är husägarens värsta fiende — säger jag av erfarenhet…
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.