Ska försöka hålla mig kort. Önskar hjälp vid val av LLVP och placering av innerdel. Främst för att kyla en 2-plansvilla om total 200 kvm med 100 kvm per plan. Sovrummen på övre planen. Sällskapsytor nere med öppen planlösning.

Har 2 offerter:
  • Mitsubishi LN35 + montage = 28000
  • IVT Aero 807 + montage = 29500
Vilken ska jag köra på?

Sen innerdelen: Placeras nere eller uppe? Finns någon chans att sprida kyla mellan planen eller bara ge upp den tanken? Om den placeras nere så kommer den sitta när kamin och kan hjälpa sprida värmen på vintern i alla fall.

Uppskattar all input jag kan få!
 
Mitsubishi LN35 anses vara en absolut toppmodell och som nu funnits några år. IVT Aero kan jag tyvärr knappt något om. För att kyla hela huset måste luftvärmepumpen sitta på övervåningen. Finns de som lyckas sätta den mitt i trappan och få upp kylan till övervåningen men då tror jag man måste ha bra med tur också för att det ska bli bra. Hör med installatören.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Mitsubishi LN35 anses vara en absolut toppmodell och som nu funnits några år. IVT Aero kan jag tyvärr knappt något om. För att kyla hela huset måste luftvärmepumpen sitta på övervåningen. Finns de som lyckas sätta den mitt i trappan och få upp kylan till övervåningen men då tror jag man måste ha bra med tur också för att det ska bli bra. Hör med installatören.
Kör själv LN 25 och är riktigt nöjd!
Kolla din profil och såg du bor i SE4, så kan rekommendera Treza som är återförsäljare för Mitsubishi https://mitsubishielectric.se/mitsubishi-aterforsaljare/treza-solutions-ab/

LN35 installerad för 25 395,00 kr
https://www.treza.se/webshop/all/mitsubishi-hero-2-0-ln35-luftvarmepump/

Har du plats finns det SUMO 35 som har större inner del o ska vara lite. Går på 28 900 kr hos dem.
 
B buffyin skrev:
Kör själv LN 25 och är riktigt nöjd!
Kolla din profil och såg du bor i SE4, så kan rekommendera Treza som är återförsäljare för Mitsubishi [länk]

LN35 installerad för 25 395,00 kr
[länk]

Har du plats finns det SUMO 35 som har större inner del o ska vara lite. Går på 28 900 kr hos dem.
Q qvrk skrev:
Ska försöka hålla mig kort. Önskar hjälp vid val av LLVP och placering av innerdel. Främst för att kyla en 2-plansvilla om total 200 kvm med 100 kvm per plan. Sovrummen på övre planen. Sällskapsytor nere med öppen planlösning.

Har 2 offerter:
  • Mitsubishi LN35 + montage = 28000
  • IVT Aero 807 + montage = 29500
Vilken ska jag köra på?

Sen innerdelen: Placeras nere eller uppe? Finns någon chans att sprida kyla mellan planen eller bara ge upp den tanken? Om den placeras nere så kommer den sitta när kamin och kan hjälpa sprida värmen på vintern i alla fall.

Uppskattar all input jag kan få!
Kör en LN35 med liknande planlösning som du beskriver, värme går upp på vintern men att få upp kyla är helt kört. Så ska installera en till lite mindre för att kunna kyla på övervåningen
 
Har bra erfarenhet av den äldre Mitsubishi FH35. Säkert 6-7 år se'n den blev installerad, funkar ypperligt, värmer bra, och skapligt tyst. Så LN35 skulle jag välja, Mitsubishi verkar göra bra grejer.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Joshuahh Joshuahh skrev:
Kör en LN35 med liknande planlösning som du beskriver, värme går upp på vintern men att få upp kyla är helt kört. Så ska installera en till lite mindre för att kunna kyla på övervåningen
Har min i trappan, men har inte räknar att få upp kylan bara värme. Köpte en portabel AC till sovrummet på 2 våning och byggde eget fönsterkit. Så får se i sommar hur denna kombon fungerar! Vill dock ej ha någonting körande när vi ska sova.
 
Kyla borde vara svårt att få uppåt tänker jag? Värme stiger, och kyla sjunker, är det inte så?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Har min i trappan, men har inte räknar att få upp kylan bara värme. Köpte en portabel AC till sovrummet på 2 våning och byggde eget fönsterkit. Så får se i sommar hur denna kombon fungerar! Vill dock ej ha någonting körande när vi ska sova.
jag har kört två somrar med en sån portabel modell och egenbyggtfönsterkit. Det blir ju svalt när den är igång (låter tröskverk) men sedan tar det ca 15 minuter så är det bastu igen… så nu får det vara nog kan man säga :)
 
Joshuahh Joshuahh skrev:
jag har kört två somrar med en sån portabel modell och egenbyggtfönsterkit. Det blir ju svalt när den är igång (låter tröskverk) men sedan tar det ca 15 minuter så är det bastu igen… så nu får det vara nog kan man säga :)
Attans, hade hoppas att den lira lite med LN25 i trappan… får testa eller sälja den i värme böljan (köptes när de såldes ut billigt i november).

Min sitter så här och har samma öppning. Så räknar med ingen kyla uppe.
Modernt vardagsrum med soffa, eldstad, unika ljuskronan och vit trappa. Neutralt färgtema med gröna växtdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vilken modell/märke skulle fungera som på @buffyin "s bild med kyla uppåt resp värme nedåt? (Dvs att gå emot naturlagen.)
 
Vet inte hur det funkar med dagens IVT, men vår ca 20 år gamla "Nordic inverter" (egentligen en Sharp i grunden) har en fiffig funktion att kunna rikta luftflödet snett uppåt i kylläge, en knapptryckning bara. I och med att vi satte vår innerdel i bjälklagsnivå i trappen upp till övervåning så kan den kasta kalluften upp dit under sommarmånaderna, perfekt.

I värmedriftsläge kör den varmluften genom de öppna trappstegen snett nedåt och värmer i princip hela bottenvåningen plus övervåningen i och med central placering i kåken och öppen planlösning. Nästan obegripligt att den fortfarande funkar perfekt efter så lång tid men så kan det vara.

Uppvärmningsmässigt har den blivit ett komplement bara till den fjärrvärme som installerades för ca 15 år sedan men ett väldigt bra komplementsystem som kan anpassas för att få max värmeutbyte av varje insatt krona i uppvärmning.

Många tror att kyldriften är dyr men detta är verkligen inte vår erfarenhet, vare sig av denna skitgamla anläggning eller långt modernare LLVP typ Daikin Caldo XRH40 vi har i stugan. Tvärtom, extremt billigt att hålla kåkarna svala och sköna och värt varenda spänn.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Tack för tipsen alla, blir nog en LN35 då!

För att förtydliga: Jag är medveten om att kylan inte sprids uppåt. Min fundering var mer att vi kan placera den på övervåning framför trapp, så att kylan (teoretiskt) sprids neråt. Eller funkar det rätt dåligt också?

Fördelen med nedervåning är att det blir svalt där man umgås samt att vi kan använda den för att blåsa runt värmen från kaminen på vintern.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Som jag sa, det finns anläggningar som kan blåsa kalluften snett uppåt och att det kan funka i vissa fall för att tex kyla en övervåning från en position i mellanliggande bjälklagsnivå. Jag vet inget om hur dessa funktioner kan se ut i dagens maskiner om de ens finns, bara säger att det fanns för 20 år sedan.
 
Q qvrk skrev:
Tack för tipsen alla, blir nog en LN35 då!

För att förtydliga: Jag är medveten om att kylan inte sprids uppåt. Min fundering var mer att vi kan placera den på övervåning framför trapp, så att kylan (teoretiskt) sprids neråt. Eller funkar det rätt dåligt också?
Kylan sjunker automatiskt ner till den nedre våningen i stort sett oavsett hur innerdelen är placerad på övervåningen men det tar lång tid för kylan att sprida sig i huset.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Buffar egna tråden lite:

Hur mycket spridning av kyla kan kan räkna med i horisontell led? Förstår att man kan ställa spridningen 90 grader vertikal (ned till golv eller utmed tak). Men oerhört svårt att hitta en siffra på hur mycket man kan styra luftflödet vänster/höger? Kan man hitta det någonstans (gärna för Hero LN35)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.