Vi dränerade runt vårat hus m källare tidigt i somras. Källaren var då i ganska dåligt skick, mycket fukt och även mögellukt i vissa utrymmen. Problemet är att jag tycker inte att det har blivit något bättre, just med lukten. Det luktar verkligen "källare". Jag tror att vi måste göra om väggar och tak därnere för att det ska bli bättre.
Men nu undrar jag också: Vad gör man med väggarna? Det går ju inte att gipsa och väva, så vad använder man sig av? Nu sitter det gammal mörk brun panel som bara är fanér, alltså ganska tunn. Den ska ju givetvis bort, men vadtar man i stället?
 
Jag skulle börja med att rensa ut allt organiskt material omgående, och sedan låta källaren stå i 1-2 år, gärna med lite värme på. Då kommer du se hur fukten försvinner och putsen kommer släppa.

Källardoften kan också komma från golvet, vilket ju är ett eget projekt att åtgärda. Minimum är att se till att fukten från den gamla (oisolerade) plattan kan vandra upp ur golvet, så ta bort gammal täckande färg

Därefter kommer frågan om hur man återställer. Frågan har varit uppe i flera trådar om källarprojekt, se klistrad tråd med alla projekt samlade! Gips kan funka på plåtregel och utan isolering men helst borde du ha putsade väggar med fuktgenomsläpplig färg direkt på grunden.

Vi valde en blandning av vägglösningar, putsat där vattentrycket är störst och gips på andra sidan. Tvättstugan har kakel utan fuktspärr och ganska breda fogar. Dessutom har vi grävt ur golvet så det är en enorm skillnad i källarlukt mot innan. Nu är det nästan som vanlig boyta.
 
1-2 år alltså? Känns som lång tid, vi som hade tänkt börja med gillestugan nu i vinter. Men du har nog rätt, bättre att låta den stå ett tag och få det så bra som möjligt.

Blir det inte väldigt mycket "betongkällare" med putsade väggar? Vi vill ju verkligen ha lite "myskänsla" i alla fall i gillestugan!
 
Innerväggarna putsades med gipsputs som ger en relativt grov yta som faktiskt ger en mer gemytlig känsla än gipsväggarna och det som är slätputsat. För en mjukare känsla kanske tyg som "tavlor" på väggen kan vara ett alternativ.

Vi väntade 2 år från dränering till första rivningen och då är det lätt att se vilken puts som sitter fast och vilken som är lös. Kanske kan processen snabbas upp om du värmer till rumstemperatur? Som jag nämnde ovan är golvet också viktigt för myskänslan.
 
Den största källan till källarlukt har ni sannolikt i de där innerväggarna (låter som bilhandlarpanel).

Vi har en liknande källare och har rivit bort allt organiskt utom dörrkarmarna samt även tagit bort plastmattor på golvet. Bara jag får bort plastfärgen så ska väggqarna putsas och målas med putsfärg och golvet ska få klinker utan golvvärme.
 
Wigert: Vad menar du med att du "grävde ur golven"?

I våran gillestuga stog det ett par cm dagvatten några mån efter att vi köpt huset, så där har vi rivit upp golvet och hittade ingjutna träreglar i betongen. De har vi också rivit ut så nu ligger golvet helt öppet, frågan är bara vad nästa steg blir? Vad är bästa alt. att jämna ut golvet med? Bör man isolera?Har också hört att klinkers är bäst att ha på källargolv, men finns det något annat alternativ? (Enligt vissa vi pratat med så finns det absolut inga alt)
 
Med att gräva ur menar jag källarprojekt där betonggolvet bilats bort och man därefter isolerat och lagt golvvärme:

http://forum.byggahus.se/golv/28585-kaellarprojekt.html

Stora projekt men kan vara värdefulla om möjligheten till större ytor geom utbyggnad kan vara begränsade.

När är ert hus byggt?
 
Jag har ett hus som är från -46 som har källare. I källaren fanns ett rum med gipsväggar på träregel. Det luktade dåligt och fick underkänt på besiktningen. Jag rev rummet under sommaren; jag började med väggar, sedan tak, sedan golv och därefter gick jag lös på putsväggarna. Rummet stod några veckor sedan var det inga problem med att börja riva ned putsen den lossnade i stora flak. Så att det skall behöva stå 1-2 år känns lite väl mycket. Ta ned fuskväggarna och testa efter någon vecka.

När putsen är borta tänkte jag laga och jämna ut väggarna med nån av Maxits produkter och sedan sätta kakel alt. måla väggarna.
 
Huset är ett Götenehus, byggt -62. Det är ett enplan med källare. Vi köpte det för ett och ett halvt år sedan och har totalrenoverat. Nu är det bara gillestugan och hallen i källaren kvar. Det var där det var mest problem med fukt. Vi ska i alla fall riva ner all fuskpanel på väggarna nu. Hade ett tag en liten tanke om att "lightrenovera" och måla panelen vit men inser att det är nödvändigt att ta ner skiten...
Det är sant som de säger, man blir verkligen aldrig färdig med ett begagnat hus...
 
Mitt motiv till att vänta var att källaren dränerats med pordrän och det tar sin tid att få ur fukten ur väggarna även om man värmer upp rummet. Jag är tveksam till att börja putsa och återställa innan man är säker på att källarmuren är stabiliserad på en långsiktig fuktnivå. Risken att behöva göra om delar av arbetet kan vara onödig.
 
Nej tack! Så roligt är det inte att renovera så man vill göra om det. Låter källaren stå nu i vinter och vår och då lägger vi krutet utomhus med plattor och även en ny altan står högt på listan. Som sagt, det medför ju lite jobb att dränera...
Tack i alla fall för råd och tips!
 
Glöm inte att riva så fort du kan så du hjälper fukten att försvinna. Lägg gärna upp bilder på din bilhandlarpanel!
 
  • Gilla
SaraLinneaS
  • Laddar…
Du skulle inte tro det var sant om du såg den... Fruktansvärt ful är den i allafall. Är inte så händig med datorn och kameran, men jag lovar att göra ett försök!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.