Tjena!

Vet någon av er exakt vilka grejer som gäller i "handverktyg" för snickare!
Många "mindre" företag kräver att man skall stå för detta själv!
Har själv varit med ett tag, men kan inte säga på rak arm vad det är som gäller...
Samtidigt så är småskuttarna på lärlingar etc och ber dem köpa allt själva, enligt mig dålig stil!
 
Celtic skrev:
Tjena!

Vet någon av er exakt vilka grejer som gäller i "handverktyg" för snickare!
Många "mindre" företag kräver att man skall stå för detta själv!
Är det verkligen sant? Ska kunden hålla med verktyg när hantverkaren kommer?
Man får verkligen hoppas att snickaren inte gör allt för stort bruk av sina handverktyg, i alla fall inte när han jobbar på löpande räkning. Man kan riktigt se kronorna rulla medan snickaren monterar gips med hjälp av en drillborr och skruvmejsel i stället för skruvdragare, eller spikar råspont med en hammare i stället för spikpistol.
 
andersmc skrev:
Är det verkligen sant? Ska kunden hålla med verktyg när hantverkaren kommer?
Man får verkligen hoppas att snickaren inte gör allt för stort bruk av sina handverktyg, i alla fall inte när han jobbar på löpande räkning. Man kan riktigt se kronorna rulla medan snickaren monterar gips med hjälp av en drillborr och skruvmejsel i stället för skruvdragare, eller spikar råspont med en hammare i stället för spikpistol.
Jag syftade i första hand på företagets anställda som får stå för handverktygen själva...
men även många företag kräver att kunden skall stå för vissa maskiner/verktyg utanför sortimentet, dvs verktyg och maskiner som inte används vanligtvis!
 
Celtic skrev:
Jag syftade i första hand på företagets anställda som får stå för handverktygen själva...
men även många företag kräver att kunden skall stå för vissa maskiner/verktyg utanför sortimentet, dvs verktyg och maskiner som inte används vanligtvis!
Då syftar det väl mer på att kostnaden för hya av de maskinerna hamnar på kunden.
 
hempularen skrev:
Då syftar det väl mer på att kostnaden för hya av de maskinerna hamnar på kunden.
Även detta är nog både och!
vet en granne till mig som anställde en firma för att bygga ut/om/till på hennes kollonilott.
Dem skickade alla räkningar/fakturor till henne, och det var bosch vinkelslip, bosch slagborr, panasonic borr/skruvdragare, långpass m.m.... bara den notan slutade på 10 000 kr.
så fräcka hantverkare finns det nog också! till saken var också att dum som hon var betalade hela beloppet, men fick inte behålla maskinerna efteråt...

men låt oss säga att man skall stå och bila i en hel dag, då går man inte och köper en bilmaskin för åtskilliga tusen för att bara användas en gång, då hyr man självklart! vems bekostnad det skall hamna på är ju en grej som kunden och hantverkaren får komma överrens om...
 
I
Har aldrig varit med om att kunden/beställaren ska stå för några verktyg/maskinhyror e.dyl. Det märks att det är andra tider nu och ännu mer ruffel och båg i byggbranschen från dem som kan kallas 'lycksökare'.

Allt arbete sker på entreprenad oavsett om det upphandlas löpande eller till fast pris. Dvs. någon åtager sig att för annans räkning utföra ett specificerat arbete fram till färdigt jobb.

Om det är fast pris är allt så mycket enklare. Då ingår allt som behövs fram till färdigt jobb. Även större maskiner.

I de fall det är löpande, kan givetvis inte entreprenören hålla med grävmaskin (om det inte är en schaktentreprenör eller trädgårdsanläggare), lyftkran och större maskiner, inte ens en trycklufts- eller eldriven spikpistol. Den hyrs. Kostnaden för den hamnar på fakturan till kunden.

Men talar vi om handverktyg, även el.drivna sådana som skruvdragare, kap- o. geringssåg, borrmaskin, o dyl. är det skit till hantverkare om de inte har någon sådan. Gränsen kan väl anses gå vid en btg.omrörare eller borrhammare modell större.
___________________
Byggaren
 
i en fastpris entreprenad måste SAMTLIGA kostnader ingå. Det säger regelverket punktlsut...
Vid ett löpande räkningsjobb så ingår de typer av maskin som anses vara rimliga för typen av arbete... Detta kan iofs vara svårt att reda ut. Men normalt sätt så kan jag säga att jag aldrig skulle låta tex ett klingbord ingå i en timpenning det skulle jag pressa in i en GK.... Samtidigt är löpanderäkning en ok entreprenadform men just detta med maskinparken kan ställa till bekymmer för både kund och företagare......
 
Bra tankar men det var inte det frågan gällde, när man blir anställd som snickare är det ofta sagt att man själv ska hålla med en komplett uppsättning handverktyg, vad ingår där?
Är det verktygen som följer med i "Lådan" från skolan?
 
I
Hur det är idag, vet jag inte riktigt. Skulle dock inte tro att det skiljer så mycket mot hur det har varit.

'Lådan-från-skolan' ska innehålla en bassats verktyg som du själv får komplettera/ersätta (byta ut) efter behov och lust.

Ibland tillhandahåller byggaren/arbetsgivaren (förutom hjälm och skydds-/regnkläder men ej skyddsskor) elektrisk borrmaskin, elektrisk handcirkelsåg och batteridriven skruvdragare, som egentligen är handverktyg som snickarna själv ska hålla sig med.

Större och speciella maskiner som kap- o geringssåg och spikpistol ska arbetsgivaren hålla med. Det är inte handverktyg.

Du kan ju kolla med facket vad de säger.
____________________
Byggaren
 
I
Tillägg:

Listan på vilka handverktyg som ingår kan göras hur lång som helst. Följande är inte helt komplett, men så när det går att komma.

Tumstock (brukar man kunna tigga sig till av arbetsledaren)
Timmermanspenna (dito)
Hammare
Yxa
Vinkelhake, kort och lång
Smygvinkel
Geringslinjal med gradskala
Vattenpass, kort och långt
Snörlod
Märksnöre/snörslå med färg (färg brukar man kunna tigga sig till av arbetsledaren)
Muraresnöre (brukar man kunna tigga sig till av arbetsledaren)
Stämjärn av olika bredder, även skölpar
Borrsving med borr (Irwinborr = flata med centrumspets, spiralborr för trä, ställbart borr för trä med extra skär)
Fogsvans
Fanérsåg
Bygelsåg (blad brukar man kunna tigga sig till av arbetsledaren)
Sticksåg (men numera brukar man använda en elektrisk sådan)
Hyvlar (rubank, putshyvel, stöthyvel, event. nätdriven handhyvel)
Skruvmejslar
Slidkniv
Gångjärnsknäckare för fönster och dörrar
Syl och pryl (syl = rund eller fyrkantspets, pryl = flat spets)
Kofot/bräckjärn
Rasp, flat, halvrund, rund
Järnfil flat (grov och fin huggning), trekant, fyrkant, rund, event. låsfilar (samtl. fin huggning)
Sågfil
Skränktång
Slippapperskloss
Nätdriven handcirkelsåg
Nät eller batteridriven borrmaskin (borrsats spiralborr för järn och trä, hålsågar av några förekommande dimensioner)
Batteridriven skruvdragare
Event. ett långt måttband (10 meter eller mer)




Fyll gärna på, ni som är snickare
__________________________
Byggaren
 
imported_Byggaren skrev:
Tillägg:

.....................
Byggaren


När började Elverktyg ingå där?
jag fick för mig att det skulle vara "bältet" med tillbehör, alltså det enklaste vanligaste bara...
 
I
Celtic skrev:
När började Elverktyg ingå där?
jag fick för mig att det skulle vara "bältet" med tillbehör, alltså det enklaste vanligaste bara...

Har aldrig haft en byggnadssnickare anställd som inte haft mer i verktyg med sig än han kunnat bära i ett midjebälte. Det får väl ändå anses som ganska torftigt att bara komma med en hammare och diverse småverktyg i bältet och kalla sig för snickare? Det är ju ren amatörklass och sådana skulle inte platsa på mina byggarbetsplatser i.a.f.

Minst en öppen låda med handtag för verktyg (inkl. fogsvans och bygelsåg) var normalt på min tid (utan bälte, man hade grejorna man behövde för just det arbetsmomentet i fickorna på hängselbyxorna) att ha med sig ut på bygget och därtill en låst låda i verktygs- och spikboden med allt det andra som man inte skulle ha med sig ut för stunden (i den kunde finnas både borrmaskin och elektrisk handcirkelsåg m.m.). Hur det är nu vet jag inte, men har man rustat ner sig till enbart midjebälte med småplock har det sannerligen gått undan med nedrustningen och då är det fråga om man ska betala dem som snickare :)
_____________
Byggaren
 
Byggaren, det var en rejäl lista, ersätter du arbetarens verktyg när dom går sönder? surt att t.ex bränna borrmaskin när man borrar 100mm hålsåg i bjälklag, cirkelsåga minerit osv..
Det finns alltså ingen bassats som anses Ok från både arbetare och anställare utan det beror på vilken sida man frågar, jag har hört både "Verktygen i bältet" och "Full uppsättning handverktyg" .
Knepiga yrken det här, snickaren ska hålla med verktyg, målaren med penslar/rollrar, el och röris vet jag inte men tänk om t.ex bilmecken, sjuksköterskan, datasupportaren hade samma regel??
 
I
Norell skrev:
Byggaren, det var en rejäl lista, ersätter du arbetarens verktyg när dom går sönder? surt att t.ex bränna borrmaskin när man borrar 100mm hålsåg i bjälklag, cirkelsåga minerit osv..
Det finns alltså ingen bassats som anses Ok från både arbetare och anställare utan det beror på vilken sida man frågar, jag har hört både "Verktygen i bältet" och "Full uppsättning handverktyg" .
Knepiga yrken det här, snickaren ska hålla med verktyg, målaren med penslar/rollrar, el och röris vet jag inte men tänk om t.ex bilmecken, sjuksköterskan, datasupportaren hade samma regel??

Man får givetvis använda rätt doningar och med förstånd. Om du då bränner din egen borrmaskin eller arbetsgivarens går på ett ut, förutsatt att det är samma dyra fabrikat. Samma med cirkelsågen. Oförstånd i kombination med fel utrustning visar inte på att du är fackman precis.

Men det går även för en fackman att bränna en cirkelsågklinga oavsett om det egen eller tillhandahållen cirkelsåg genom att såga i cementbundna spånskivor. Det går inte med vilken såg och sågklinga som helst.

De cirkelsågar som säljs idag är ett skämt. Min gamla B&D HD1000 har jag använt i mer än 30 år utan att köra slut på den. Men så är den oxå en rejäl doning som väger lite mer än dagens cirkelsågar. Och jag använder aldrig annat än de bästa HM-klingor du kan få tag i. Gärna en Festo. Och min gamla (>40 år) envarvs B&D borrmaskin har jag både rört lim till lättbtg. med så det osat bränt om maskinen och andra behov utan att den slutat fungera. Prova att göra det med en Skil eller annan borrmaskin av samma storleksklass. De bränner innan första satsen är vispad.

Kniv, använd som skruvmejsel eller bräckjärn, är ett lika dåligt exempel. Ändå dinglar det ofta en privat sådan från bältet på snickaren. Går den sönder förutsätts arbetsledningen hålla med en ny om de inte redan hållit med den första. Varför? En kniv är till för att skära med. Går den sönder har man inte använt den till vad den ska.

Hålla med verktyg gör inte heller läkaren, tandläkaren och många andra yrkesgrupper. För andra är närmast en fråga vad man själv vill uppnå. För en kock kan en privat uppsättning japanska kockknivar inte ersättas av arbetsgivaren tillhandahållna kockknivar av enklare slag. En elektriker vill gärna ha sin egen avbitare, kabelskalare, skruvmejslar etc., men ser gärna att arbetsgivaren har en multimeter att tillhandahålla. Det handlar om att verktygen ska ligga bra i handen och kännas rätt för personen. Det behöver inte multimetern göra.

Stöldrisken är väl annars det som avhåller fackfolk från att skaffa egna verktyg. Själv har jag i början av min yrkesbana blivit av med en stor Bacho hylsnyckelsats, utlånad till en hissmontör, som aldrig lämnade igen den. Lånar ut mina verktyg och maskiner gör jag därför inte längre och har inte gjort på länge.

Förmodligen har 'utvecklingen' inom bygg gått samma väg som många andra saker i vårt samhälle. Den går samtidigt framåt som nedåt. Den har i varje fall gått neråt kvalitetsmässigt när det rör sig om elektriska cirkelsågar och andra småmaskiner. DeWalt är ett strålande exempel på det. Även resten av det B&D-ägda sortimentet.
___________________
Byggaren
 
imported_Byggaren skrev:
Minst en öppen låda med handtag för verktyg ...
_____________
Byggaren
Lite halv-OT, men...var köper man en sån låda nuförtiden? Har varit på jakt efter en till mina snickeriverktyg i flera år?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.