Myst83
Har kopplade fönster från mitten på 30-talet i mitt hus, har börjat titta runt på olika metoder för att kunna byta ut befintliga Glas i bågarna mot något modernare, både ur energi och ljudnivå syfte.

har letat och sökt efter olika tillvägagångssätt, sättet jag tror skulle passa mig bäst är att skruva ihop bågarna och sen fräsa ut bågarna ut till ytterglaset och sen montera en 3-glas isolerkassett. dock hittar jag inte någon information om tillvägagångsättet för denna metod.

har hittat en film där dom fräser ut bågarna likt så jag tänkt, men det jag funderar på är hur kassetten monteras i bågen, Tättning/fogning i framkant, lister på insidan etc ??


om någon har gjort något liknande och vill dela med sig så hade jag blivit lite lycklig.
 
Åsa Lund
Det finns en firma som heter Grundels och håller på med precis sådana här jobb.
Snoka lite på deras hemsida efter tips?
 
Att ersätta inre bågens glas med en 2-glas isolerruta är väl rätt vanligt men att skruva ihop bågar eller göra en sådana brutal urfräsning som filmen visar är en annan nivå. Vill man verkligen gå så hårt fram på 30-talsfönster som troligtvis inte har dött modernt planglas utåt? Att även överväga är om den kvarvarande bågens trä pallar isolerglasets vikt då ett modern 3-glas är betydligt tyngre än två kopplade planglas.

Att praktiskt göra det är väl rimligtvis inte allt för svårt och borde göras enligt samma princip som annars tex sättkitt mot bågen innåt kombinerat med en lämplig list samt kit utåt.

Jag byter själv stegvis inre glasrutan mot en tvåglas isolerruta i mina 2-glas 60-talsfönster och upplever en väldigt mycket bättre komfort. Arbetsinsatsen är i princip minimal om man accepterar ett något mindre glasdagmått än orginal. Om man vill behålla glasdagmåttet så får man fräsa ut 5-7mm ytterligare i bredd så att isolerrutans aluminiumdistans göms i bågen men med en något grundare list så behöver man inte fräsa något på djupet. Utåt så behålls det äldre glaset och utseendet fullt ut.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Myst83
M myrstack skrev:
Att ersätta inre bågens glas med en 2-glas isolerruta är väl rätt vanligt men att skruva ihop bågar eller göra en sådana brutal urfräsning som filmen visar är en annan nivå. Vill man verkligen gå så hårt fram på 30-talsfönster som troligtvis inte har dött modernt planglas utåt? Att även överväga är om den kvarvarande bågens trä pallar isolerglasets vikt då ett modern 3-glas är betydligt tyngre än två kopplade planglas.

Att praktiskt göra det är väl rimligtvis inte allt för svårt och borde göras enligt samma princip som annars tex sättkitt mot bågen innåt kombinerat med en lämplig list samt kit utåt.

Jag byter själv stegvis inre glasrutan mot en tvåglas isolerruta i mina 2-glas 60-talsfönster och upplever en väldigt mycket bättre komfort. Arbetsinsatsen är i princip minimal om man accepterar ett något mindre glasdagmått än orginal. Om man vill behålla glasdagmåttet så får man fräsa ut 5-7mm ytterligare i bredd så att isolerrutans aluminiumdistans göms i bågen men med en något grundare list så behöver man inte fräsa något på djupet. Utåt så behålls det äldre glaset och utseendet fullt ut.

Låter som du tänkt igenom det både en och två gånger, låter ju kanske som jag skall tänka om lite, framförallt vikten har jag nog förbisett lite.
Utseendet har jag inget problem med då
Min rutor är i dåligt skick efter misskötsel

Får jag fråga vilka isolerglas du använt dig av?
 
Vi lät en firma renovera våra 30-talsfönster. De bytte samtidigt innerglaset mot energiglas. Jag vet inte U-värde på det, men det innebar åtminstone inget ingrepp på fönsterbågarna. Det yttre glaset är original så att vågigheten är kvar.

Komforten blev mycket bättre, men det går ju inte att veta hur mycket det beror på energiglaset och hur mycket det är för att dom bytte alla tätningslister.
 
  • Gilla
EmilÖrn och 1 till
  • Laddar…
Myst83 Myst83 skrev:
Låter som du tänkt igenom det både en och två gånger, låter ju kanske som jag skall tänka om lite, framförallt vikten har jag nog förbisett lite.
Utseendet har jag inget problem med då
Min rutor är i dåligt skick efter misskötsel

Får jag fråga vilka isolerglas du använt dig av?
I mitt fall har jag ersatt inre rutan med ett gasfyllt tvåglas och växlat lite mellan 16 och 18mm tjockt dvs 10 eller 12mm gas/luft mellan två rutor. Med grundare lister klarar jag djupet i mina bågar så min fräsning jag gjort har varit lite utåt för att behålla glasdagmåttet snarare än på djupet för att få in ett tjockare glas. När jag började låg en sådan ruta på U1.6 eller liknande men är betydligt under 1.5 idag. Har växlat mellan lokala glasmästaren och onlinealternativ. Går man på inre bågen mer så man kan köra ett djupare glas så minskar U-värdet rätt mycket ytterligare. Komforten är otroligt mycket bättre än innan
 
Redigerat:
  • Gilla
Myst83
  • Laddar…
Vi valde att själva byta innerrutorna till 4mm Energiglas i vårt 30-tals tegelhus när fönstren ändå skulle målas om. Vi gillar att åtgärden visuellt inte skiljer något alls på karm och fönster - vi vill bevara husets karaktär, men ändå minskar kallraset - för en bättre komfort. Limmade dit silikonlister. Mycket nöjda!!

Några av de yttre rutorna var inte längre original - hade orken varit högre skulle jag ha satt in ”kulturglas” där. (Svårt att flytta befintliga rutor - pga tunna/ömtåliga). MEN - vi tänker inte på det, det syns knappt…

Som vid all fönsterrenovering - tänk på ventilationen när ni tätar era gamla 30-talshus. Vart kommer den nödvändiga luften in - om du tätar alla fönster? Vi gick till FTX-ventilation och kan därför täta så gott det går…. (dvs motorstyrka ventilation, året om). Vet du inte vad FTX är (vilket är normalt) så har du självdragsventilation - dvs ”övertäta” då inte fönster utan rimlig kunskap i frågan….
 
Redigerat:
Gillart!!

M mrsnhp skrev:
Vi lät en firma renovera våra 30-talsfönster. De bytte samtidigt innerglaset mot energiglas. Jag vet inte U-värde på det, men det innebar åtminstone inget ingrepp på fönsterbågarna. Det yttre glaset är original så att vågigheten är kvar.

Komforten blev mycket bättre, men det går ju inte att veta hur mycket det beror på energiglaset och hur mycket det är för att dom bytte alla tätningslister.
 
Myst83 Myst83 skrev:
Har kopplade fönster från mitten på 30-talet i mitt hus, har börjat titta runt på olika metoder för att kunna byta ut befintliga Glas i bågarna mot något modernare, både ur energi och ljudnivå syfte.

har letat och sökt efter olika tillvägagångssätt, sättet jag tror skulle passa mig bäst är att skruva ihop bågarna och sen fräsa ut bågarna ut till ytterglaset och sen montera en 3-glas isolerkassett. dock hittar jag inte någon information om tillvägagångsättet för denna metod.

har hittat en film där dom fräser ut bågarna likt så jag tänkt, men det jag funderar på är hur kassetten monteras i bågen, Tättning/fogning i framkant, lister på insidan etc ??

[media]
om någon har gjort något liknande och vill dela med sig så hade jag blivit lite lycklig.
Är lite inne på samma grej, filmen har försvunnit, tyvärr.
Gick du vidare med detta?
 
Att montera en treglaskassett i gamla kopplade fönster blir förmodligen för tungt i och med att konstruktionen är ganska klen och oftast är det bara två gångjärn.

Om man inte tycker det räcker med 4 mm energiglas så kan vakuumglas vara ett alternativ, t.ex. Pilkington Spacia. 6 eller 8 mm tjocklek så man slipper fräsa i bågarna.

https://www.svenskbyggtidning.se/2023/01/20/trendspaning-fran-ryds-glas/

https://www.pilkington.com/sv-se/se/produkter/funktionsomrade/varmeisolering/pilkington-spacia
 
Pilkington spacia verkar ju vara en mycket intressant produkt. Jag har renoverat flera fönster med 1+1 glas och tyvärr är inte komforten något vidare sedan vi bytte till golvvärme. Det blir alltför mycket kallras och framförallt mycket kondens på insidan vintertid. Har några nytillverkade fönster med 2+1 och trots att glasytan är större blir det inte någon kondens alls.
Jag har tänkt att kanske prova byta ut ett par innerbågar och se hurdant det blir.
Var handlar ni måttbeställda glaskassetter/pilkington spacia till vettiga priser?
 
Åsa Lund
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.