Cheesen
Alltså... Såg i forumet om en europeisk Ford som hade denna dimension på skallen vid bromsoken.
Har själv råkat ut för detta på en mercas oljeplugg. Lika frustrerade varje gång när man sätter en 13s nyckel och drar något runt.
Idag skulle jag kolla fettnivån i växeln på min Stihl för första gången. Kom ihåg att jag stött på 1/2' tidigare på grästrimmern och det var tur det för pluggen satt nå grönjävulst hårt. Och ja naturligtvis 1/2'. Testade när jag monterat tillbaks om det ens gick att dra den med en 13 men nejdå.
Notera att skruven har urtag för en 27 torx... Så mer modernt metriskt kan det knappast bli.
Närbild på grönigt igentäppt maskindel i verkstad, möjligen del av trädgårdsutrustning eller verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller öppen nyckel vid gammal föremål, verktyg, arbetsmiljö, möjligtvis reparation eller underhåll pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av en STIHL-maskin, sannolikt trädgårdsutrustning, med märkeslogotyp synlig och lite smutsig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det någon fler som noterat dessa 1/2'? Jag stöter på dom titt som tätt... Bland annat på nån obskyr skruv i familjens Seat.
Varför 1/2'?
 
hsd
:Ddet är i sådana lägen det är bra med en skiftnyckel
Passar inte nyckeln som följer med stihlen ;)
 
Cheesen
hsd hsd skrev:
:Ddet är i sådana lägen det är bra med en skiftnyckel
Passar inte nyckeln som följer med stihlen ;)
Följde inte med någon... Har som ärvt den här... Ovårdad och helt bortglömd utan någon kärlek... precis som allting annat som jag ärvt därifrån.
 
hsd hsd skrev:
:Ddet är i sådana lägen det är bra med en skiftnyckel
Passar inte nyckeln som följer med stihlen ;)
Ja med en skiftnyckel kan man runddra alla dimensioner av muttrar.
 
  • Gilla
  • Haha
ClasseClas och 8 till
  • Laddar…
Tur att man inledde bilkörandet i en äldre Volvo med blandade tum- och mm-dimensioner. Det sitter liksom i ryggmärgen att hålla öppet för att det kan vara "fel" typ.
 
hsd
Cheesen Cheesen skrev:
Följde inte med någon... Har som ärvt den här... Ovårdad och helt bortglömd utan någon kärlek... precis som allting annat som jag ärvt därifrån.
Ser det, ny trimmerspole behövs -ska vara en metallbussning där tråden kommer ut, förmodligen funkar inte trådmatningen i nuläget
Startar den som den ska så är det annars en bra maskin
Glöm inte att den ska ha oljeblandad bensin, rekommenderar Aspen 2t
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
hsd
B Bigfoot skrev:
Ja med en skiftnyckel kan man runddra alla dimensioner av muttrar.
Beror helt och hållet på användaren ;)
 
hsd hsd skrev:
Beror helt och hållet på användaren ;)
Äh, det är väl inte så svårt, det klarar nog de flesta. Börjar man lite försiktigt med hörnen så blir det lättare sen att runddra det sista. :rolleyes:
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Måste vara en jäkligt stor trimmer om den där skruvskallen är en halv fot stor.
 
  • Gilla
JFrisk och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
hsd hsd skrev:
Ser det, ny trimmerspole behövs -ska vara en metallbussning där tråden kommer ut, förmodligen funkar inte trådmatningen i nuläget
Startar den som den ska så är det annars en bra maskin
Glöm inte att den ska ha oljeblandad bensin, rekommenderar Aspen 2t
Jag har kört alla mina motorsågar och röjsågar på färdigblandad alkylatbensin i snart 25 år.

Trådmatningen har då fungerat utmärkt både förra och förrförra säsongen. Funkade även bra igår.
Kan rekommendera Oregon fyrkant tråd, har helt reformerat mitt sätt att se på grästrimmern.
https://amzn.to/3MJnQ0a
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Cheesen
Dagens 1/2'... Med grov gäng... Jonsered jordfräs....
Undras vart jag kan köpa en mutter ikväll...
 
  • En skiftnyckel på en MDF-skiva bredvid en metallstång med gängor. Slitna verktyg, arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inte den heller 1/2"? Nyckeln måste väga en hel del...
 
  • Gilla
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.