M Förstagångsköparen skrev:
Undrar om det finns några rättsfall så att man kan se praxis
Har aldrig hört om något barn som skadat sig på robotgräsklippare.
 
  • Gilla
nissenhj och 17 till
  • Laddar…
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Barnen är det värdefullaste du har. Det är också ditt ansvar att se till att hålla dem hela och rena. Mätta och glada.
Det är ett ansvar man har både juridiskt Men framförallt moraliskt.
Det är för mig självklart att man har ett ansvar för att gräsklipparen inte får någon chans att köra över någons fötter.
Jag är tämligen säker på att du ansvarar för gräsklipparen. Annars skulle det vara tillverkarens ansvar. leta fram manualen, den, där står det säkert en del.friskrivmingar.

Det är jobbigt, men livet består av massa ansvar.
Om gräsklipparen kör över dina barns fötter så kommer det inte blöda mindre eller göra mindre ont, bara för att du hittat att någon annan skulle kunna tvingas ta ansvar. Därför är det bara att se till att gräsklipparen inte är ute när barnen är det. För det ansvaret kan bara du ta.
Är det TS ansvar att hålla grannens barn mätta, rena glada och resten av dravlet med? Alla som utvecklar en en maskin eller konsumentprodukt vet att den inte får vara onödigt farlig och det finns garanterat en standard som tillverkarna har skyldighet att förhålla sig till. Följer man det som står i manualen så är det säkert safe.

Allt som görs inom produktutveckling får en rating baserat på konsekvens och sannolikhet och man kan man spontant fundera på hur låg rating det blir på sannolikheten att en robotklippare kör över foten på ett barn som har kapacitet att springa över grannens tomt. Det låter som sannolikhet superlåg och i kombination med tiltstopp och beröringsbrytare nära nog noll i konsekvens.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 29 till
  • Laddar…
M
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ja, vi kan vända på det. Ingen får vistas på din tomt utan din tillåtelse. Om du säger till grannen att du är orolig för att barnen kan skada sig på din robotgräsklippare och uttryckligen varnar dem för att gå in hos dig så borde du verkligen ha ditt på det torra.
Svårt att friskriva sig från lagen om olyckor. Alla känner vi väl till klassikern om inbrottstjuven som ramlar i trappan eller slinter i snön på din tomt.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 7 till
  • Laddar…
F
M Markarbetaren skrev:
Svårt att friskriva sig från lagen om olyckor. Alla känner vi väl till klassikern om inbrottstjuven som ramlar i trappan eller slinter i snön på din tomt.
Det finns ingen ”lag om olyckor” som per definition gör dig skyldig till andras olyckor på din fastighet. Och den där ”klassikern” om inbrottstjuvar som snubblar i en trappa (oavsett om den är skottad och saltad eller inte) och får feta skadestånd är inget annat än urban legends som jag trodde alla vuxna vi det här laget hade förstått att det bara var dumma påhittade grejer.

Det är inte svårare än så att om du använder en produkt som är CE-märkt på det sättet den skall användas utan försumlighet, enligt föreskrifter så är man generellt rätt skapligt safe.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Roger Fundin och 28 till
  • Laddar…
Vad kostar en massakrerad stortå?
Kan telingen bli hockeyspelare med en sån?
 
F
H Hybro skrev:
Vad kostar en massakrerad stortå?
Kan telingen bli hockeyspelare med en sån?
Beror på ditt försäkringsskydd. Jag har en god vän som fick ut 70000kr för en mindre nervskada i lilltån/yttersidan av foten och två ärr. Ärren gav bra pengar i förhållande till lidande faktiskt.
 
  • Gilla
  • Arg
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Har aldrig hört om något barn som skadat sig på robotgräsklippare.
Inte jag heller, men min arbetskollega förlorade alla tio tårna med en vanlig motorklippare. Han snavade till framåt men det var lätt uppförsbacke så han lyckades ta emot sig mot klipparens handtag, för att istället falla bakåt och på något sätt fick han motorklipparen över fötterna. Han var drygt 30 år när detta hände och han hade foppatofflor på fötterna...
 
  • Ledsen
  • Wow
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför är det så viktigt att någon annan ska ta ansvar?
Du menar att någon annan ska ta ansvar för din uppenbart livsfarliga robotgräsklippare ?
 
  • Wow
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jo grannen har naturligtvis ansvar för sina barn. Men man har ett ansvar för sin egen gräsklippare.
Om man vet att gräsklipparen kör över barns fötter, då är du skyldig att förhindra det.
Om man har problem med att grannens barn springer över ens.tomt. Samt en.gräsklippare som äter barnfötter. Då ser jag ett ansvar. oavsett juridik.
Ansvar, något folk inte vill ta.
Om någon blir ihjäl körd på ett övergångsställe, vad hjälper det då att det inte gångarens fel. man kan skriva på gravstenen att man dog.med rätten på sin sida
Man måste ju ha sunt förnuft, såklart. Men ska jag inte kunna använda min robotgräsklippare om dagarna? Förnuftet säger också att jag antar att grannarna har koll på sina egna barn och ser till att de inte springer in på min tomt när jag inte är hemma. När ska jag klippa gräset då?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ja, vi kan vända på det. Ingen får vistas på din tomt utan din tillåtelse. Om du säger till grannen att du är orolig för att barnen kan skada sig på din robotgräsklippare och uttryckligen varnar dem för att gå in hos dig så borde du verkligen ha ditt på det torra.
Det har jag sagt. Men deras barn springer in hos mig ändå för jag har en rolig rutschkana och en studsmatta. Samtidigt går robotgräsklipparen runt och klipper gräsmattan.
 
  • Wow
  • Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
pacman42 pacman42 skrev:
Inte jag heller, men min arbetskollega förlorade alla tio tårna med en vanlig motorklippare. Han snavade till framåt men det var lätt uppförsbacke så han lyckades ta emot sig mot klipparens handtag, för att istället falla bakåt och på något sätt fick han motorklipparen över fötterna. Han var drygt 30 år när detta hände och han hade foppatofflor på fötterna...
Jag använder alltid skyddsskor vid gräsklippning, ett bra tips. Stabila och bra att gå i också.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Har aldrig hört om något barn som skadat sig på robotgräsklippare.
Det är ju tur det! Men det lär ju ha hänt. Varannan villaägare har ju en robotgräsklippare nu för tiden. Hade varit intressant att veta vems ansvaret är.
 
  • Gilla
  • Arg
Ewa i Tofta och 4 till
  • Laddar…
Köp en get istället ! / PK-maffian
 
  • Haha
  • Gilla
SonnyListon och 21 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Köp en get istället ! / PK-maffian
Lär vara farligare än robotklipparen och kommer tyvärr inte med CE märkning.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Jag känner inte igen beskrivningen av hur robotklippare beter sig. Har installerat och driftar fyra klipprobotar, av olika fabrikat Worx, LandXcape och Husqvarna. Ingen av dessa verkar kunna göra som beskrivs utan backar tillbaka så fort hinder känns av.

Givetvis, är "hindret" en bar hand på gräset eller en bar fot så kan de kanske klättra upp på detta hinder och orsaka en del skada men knappast av allvarligare art såvida inte personen som "blir attackerad" är full, medvetslös eller oförmögen att reagera av andra anledningar.

Till och med vår halvdöva gamla katt begriper att man inte lägger sig framför robotklipparen när den är igång, alla fåglar osv verkar ha fattat galoppen också.

Borde inte vara så svårt att få *grannens ungar* märk väl, att hålla sig borta från tomten när klipparen är igång, där är det främst föräldraansvaret som griper in. Skulle personligen aldrig acceptera att ha grannungar rännande på min tomt men det får väl var och en bestämma hur man vill ha det med det.
 
  • Gilla
  • Wow
amhal och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.