Jag stuvar om lite i sonens lgh för att rätta till grejer i hans kök som uppenbarligen är felaktiga. Eftersom diskmaskinen är felplacerad, den har skarvade ledningar, så tänkte vi placera den mer rätt i förhållande till diskbänken. Då hamnade vi i att överskåpen också måste ändras på eftersom spisen ska flyttas lite i sidled. Idag sitter ett fläktskåp som inte alls harmonierar med övriga köksskåp, så vi byter ut det och köper en ny underskåpsfläkt. Den bygger 8 cm. Idag är det 50 cm mellan bänkskiva och köksskåp, jag antar att det enda rätta är att höja alla skåpen till 58 cm så att avståndet spis och fläkt blir 50 cm?
 
Teknisk ritning, fläktkåpa, mått och perspektiv, ingenjörskonst, blått på vitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och! Är det det måttet på fläkten "80"
Jag ska rätta mig efter eller är det "106,5" ?
 
Jag tänkte mig använda mig av vanliga köksskåp, så inget speciellt fläktskåp har mindre höjd och "sväljer" fläkten. Blir avståndet bänk till köksskåp alldeles för stort tro, 58 cm?
 
Nu vet jag inte vilket typ av kök vi pratar om, årtal och stil men jag hade kapat ner fläktskåpet och byggt om det i de flesta fall .
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D DaDolly skrev:
Nu vet jag inte vilket typ av kök vi pratar om, årtal och stil men jag hade kapat ner fläktskåpet och byggt om det i de flesta fall .
Ja, men då passar inte luckan längre :(
Köket är ett halvgammalt Ikea-kök med "Ståt"-luckor.
 
K Kurtivan skrev:
Ja, men då passar inte luckan längre :(
Köket är ett halvgammalt Ikea-kök med "Ståt"-luckor.
Ok, vet inte vad ” ståt” är men är det någon form av spegel /fräsning?
det är iallafall 80 mm du ska rätta dig efter på den fläkten .
Men kan du ej kapa luckan i överkant och flytta gångjärnet så kan du ju (beroende på fläktsystem) montera en inbyggd fläkt i skåpet .
 
Skärmbild av Electrolux fläktkåpa på rea, energiklass A, outlet-pris annonserat på webbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Typ en sådan
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
K Kurtivan skrev:
Jag tänkte mig använda mig av vanliga köksskåp, så inget speciellt fläktskåp har mindre höjd och "sväljer" fläkten. Blir avståndet bänk till köksskåp alldeles för stort tro, 58 cm?
Det blir ju svårare att nå innehållet i överskåpen när hyllorna hamnar högre upp.

Finns det högskåp som du behöver ta hänsyn till?
Det kan ju se lite konstigt ut om överskåpen och högskåpen har olika avstånd till taket.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det blir ju svårare att nå innehållet i överskåpen när hyllorna hamnar högre upp.

Finns det högskåp som du behöver ta hänsyn till?
Det kan ju se lite konstigt ut om överskåpen och högskåpen har olika avstånd till taket.
Inget högskåp. Det finns en imkanal som fläkten ska ansluta till och det är på sådan höjd att om jag inte höjer skåpen minst 5 cm måste skåpet sågas sönder på översidan, höjer jag 5 cm så hamnar anslutningen i skåpets rygg.
 
BirgitS
Är det säkert att fläktens utblås får anslutas till imkanalen?
I många lägenheter är det central mekanisk frånluft och då får man antingen ha en spiskåpa eller kombinationen kolfilterfläkt och frånluftsdon framför imkanalen (det ska gå att mäta flödet genom donet).
Sen finns det också lägenheter med ett "kryddhylleaggregat" som sköter hela lägenhetens frånluft, alltså inkl. badrummets frånluft.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det säkert att fläktens utblås får anslutas till imkanalen?
I många lägenheter är det central mekanisk frånluft och då får man antingen ha en spiskåpa eller kombinationen kolfilterfläkt och frånluftsdon framför imkanalen (det ska gå att mäta flödet genom donet).
Sen finns det också lägenheter med ett "kryddhylleaggregat" som sköter hela lägenhetens frånluft, alltså inkl. badrummets frånluft.
Det var nyss en inspektion av sotningsfirma och fläkten skulle bytas till en med grundflöde, den här typen skulle det vara:
Dokument med tekniska specifikationer för en vit köksfläkt från FRANKE, prisnotering och länk till hemsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Vad bra att ni redan känner till vad det ska vara! (y)
Står det också att den måste sitta minst 50 cm över hällen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad bra att ni redan känner till vad det ska vara! (y)
Står det också att den måste sitta minst 50 cm över hällen?
Googlade fram det måttet...
 
BirgitS
[
BirgitS BirgitS skrev:
Jag letade fram monteringsanvisningen på Frankes webbplats och där står det att det ska vara minst 42 cm mellan hällen och fläkten.
[länk]
Det går alltså bra att montera den under ett överskåp som sitter 50 cm ovanför hällen.
Det var på Boverkets sida jag hittade "Avståndet mellan hushållsspis och fläkt bör vara minst 50 centimeter"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.