Om grannens barn springer över på min tomt och min robotgräsklippare köttar sönder deras fötter.. Ligger ansvaret på mig då? Jag vet att det skulle göra det om jag haft en pool som barn hade drunknat i. Men är det samma sak med robotgräsklippare?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
Lisv och 11 till
  • Laddar…
Har du en pool får du ju ta de säkerhetsåtgärder som krävs, staket eller poolskydd.
Normalt har väl robotgräsklippare säkerhetsfunktioner, som att stanna om de lyfts eller vänds, sensorer för att undvika föremål, och avstånd till knivarna för att undvika fotskador.
Så om din klippare är så bestyckad att den köttar sönder barnfötter ligger det nog på ditt ansvar. Du kan ju testa funktionen med en simulerad barnfot.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Arg
nissenhj och 23 till
  • Laddar…
Det står då och då i tidningen om husdjur som skadas av tobotgräsklippare, t ex en hund som fick svansen kluven. Och Per testade att låta automower köra över hans sko. Han var glad att han inte testade barfota och att det var skon som blev sönderklippt om man säger så.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
  • Arg
nissenhj och 26 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det står då och då i tidningen om husdjur som skadas av tobotgräsklippare, t ex en hund som fick svansen kluven. Och Per testade att låta automower köra över hans sko. Han var glad att han inte testade barfota och att det var skon som blev sönderklippt om man säger så.
Undrar om det finns några rättsfall så att man kan se praxis
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Barnen är det värdefullaste du har. Det är också ditt ansvar att se till att hålla dem hela och rena. Mätta och glada.
Det är ett ansvar man har både juridiskt Men framförallt moraliskt.
Det är för mig självklart att man har ett ansvar för att gräsklipparen inte får någon chans att köra över någons fötter.
Jag är tämligen säker på att du ansvarar för gräsklipparen. Annars skulle det vara tillverkarens ansvar. leta fram manualen, den, där står det säkert en del.friskrivmingar.

Det är jobbigt, men livet består av massa ansvar.
Om gräsklipparen kör över dina barns fötter så kommer det inte blöda mindre eller göra mindre ont, bara för att du hittat att någon annan skulle kunna tvingas ta ansvar. Därför är det bara att se till att gräsklipparen inte är ute när barnen är det. För det ansvaret kan bara du ta.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Bengt Blomberg och 36 till
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Undrar om det finns några rättsfall så att man kan se praxis
Varför är det så viktigt att någon annan ska ta ansvar?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Åsa Å och 16 till
  • Laddar…
Låter som att problemet egentligen är att grannens barn genar över din tomt?
 
  • Gilla
Proffstyckaren och 51 till
  • Laddar…
Prova att läsa rubriken
Är inte grannen ansvarig för sina barn ?????

Bananskalare Bananskalare skrev:
Barnen är det värdefullaste du har. Det är också ditt ansvar att se till att hålla dem hela och rena. Mätta och glada.
Det är ett ansvar man har både juridiskt Men framförallt moraliskt.
Det är för mig självklart att man har ett ansvar för att gräsklipparen inte får någon chans att köra över någons fötter.
Jag är tämligen säker på att du ansvarar för gräsklipparen. Annars skulle det vara tillverkarens ansvar. leta fram manualen, den, där står det säkert en del.friskrivmingar.

Det är jobbigt, men livet består av massa ansvar.
Om gräsklipparen kör över dina barns fötter så kommer det inte blöda mindre eller göra mindre ont, bara för att du hittat att någon annan skulle kunna tvingas ta ansvar. Därför är det bara att se till att gräsklipparen inte är ute när barnen är det. För det ansvaret kan bara du ta.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 58 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Barnen är det värdefullaste du har. Det är också ditt ansvar att se till att hålla dem hela och rena. Mätta och glada.
Det är ett ansvar man har både juridiskt Men framförallt moraliskt.
Det är för mig självklart att man har ett ansvar för att gräsklipparen inte får någon chans att köra över någons fötter.
Jag är tämligen säker på att du ansvarar för gräsklipparen. Annars skulle det vara tillverkarens ansvar. leta fram manualen, den, där står det säkert en del.friskrivmingar.

Det är jobbigt, men livet består av massa ansvar.
Om gräsklipparen kör över dina barns fötter så kommer det inte blöda mindre eller göra mindre ont, bara för att du hittat att någon annan skulle kunna tvingas ta ansvar. Därför är det bara att se till att gräsklipparen inte är ute när barnen är det. För det ansvaret kan bara du ta.
Nu var frågan gällande grannens barn. Borde inte ansvaret ligga på grannen om de låter sina barn springa in på min tomt?
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 51 till
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Nu var frågan gällande grannens barn. Borde inte ansvaret ligga på grannen om de låter sina barn springa in på min tomt?
Det här med läsförståelse är inte lätt... :giggle:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Chubba och 25 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Barnen är det värdefullaste du har. Det är också ditt ansvar att se till att hålla dem hela och rena. Mätta och glada.
Det är ett ansvar man har både juridiskt Men framförallt moraliskt.
Det är för mig självklart att man har ett ansvar för att gräsklipparen inte får någon chans att köra över någons fötter.
Jag är tämligen säker på att du ansvarar för gräsklipparen. Annars skulle det vara tillverkarens ansvar. leta fram manualen, den, där står det säkert en del.friskrivmingar.

Det är jobbigt, men livet består av massa ansvar.
Om gräsklipparen kör över dina barns fötter så kommer det inte blöda mindre eller göra mindre ont, bara för att du hittat att någon annan skulle kunna tvingas ta ansvar. Därför är det bara att se till att gräsklipparen inte är ute när barnen är det. För det ansvaret kan bara du ta.
Nu var det ju iof grannes barn vilket är lite svårare att styra när det är ute. Går ju inte att köra den på natten när barnen sover heller för då är igelkottarna ute..
 
  • Gilla
  • Wow
amhal och 13 till
  • Laddar…
M mattiplutt skrev:
Prova att läsa rubriken
Är inte grannen ansvarig för sina barn ?????
Jo grannen har naturligtvis ansvar för sina barn. Men man har ett ansvar för sin egen gräsklippare.
Om man vet att gräsklipparen kör över barns fötter, då är du skyldig att förhindra det.
Om man har problem med att grannens barn springer över ens.tomt. Samt en.gräsklippare som äter barnfötter. Då ser jag ett ansvar. oavsett juridik.
Ansvar, något folk inte vill ta.
Om någon blir ihjäl körd på ett övergångsställe, vad hjälper det då att det inte gångarens fel. man kan skriva på gravstenen att man dog.med rätten på sin sida
 
  • Gilla
  • Haha
AnnikaME och 18 till
  • Laddar…
vqhj806ddft71.png
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
TCG och 15 till
  • Laddar…
Ja, vi kan vända på det. Ingen får vistas på din tomt utan din tillåtelse. Om du säger till grannen att du är orolig för att barnen kan skada sig på din robotgräsklippare och uttryckligen varnar dem för att gå in hos dig så borde du verkligen ha ditt på det torra.
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 29 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jo grannen har naturligtvis ansvar för sina barn. Men man har ett ansvar för sin egen gräsklippare.
Om man vet att gräsklipparen kör över barns fötter, då är du skyldig att förhindra det.
Om man har problem med att grannens barn springer över ens.tomt. Samt en.gräsklippare som äter barnfötter. Då ser jag ett ansvar. oavsett juridik.
Ansvar, något folk inte vill ta.
Om någon blir ihjäl körd på ett övergångsställe, vad hjälper det då att det inte gångarens fel. man kan skriva på gravstenen att man dog.med rätten på sin sida
Men tomten är en hemfridszon, här gäller varken trafikregler eller allemansrätten.
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 25 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.