Är i tidig planeringsfas av ett husbygge och funderar på hur grunden ska se ut. Har sett flera nybyggen där man lägger alla ledningar inuti själva plattan, d.v.s. vatten, elledningar och golvvärme. Är det standard idag att göra så?
Vad händer om en vattenledning inuti plattan brister? Eller om den ingjutna golvvärmen slutar fungera? Det känns liksom orimligt ur hållbarhetsaspekt att bygga något som inte går att laga utan att bila upp grunden, eller?
 
S siri123 skrev:
Är i tidig planeringsfas av ett husbygge och funderar på hur grunden ska se ut. Har sett flera nybyggen där man lägger alla ledningar inuti själva plattan, d.v.s. vatten, elledningar och golvvärme. Är det standard idag att göra så?
Vad händer om en vattenledning inuti plattan brister? Eller om den ingjutna golvvärmen slutar fungera? Det känns liksom orimligt ur hållbarhetsaspekt att bygga något som inte går att laga utan att bila upp grunden, eller?
Det ligger i 99.9% utav gångerna i skyddsrör / RiR och ska (enligt mig) läggas så att det går att byta ut i efterhand.
Vissa kan slarva med inkommande vatten /PEM men läggs det i kabelrör är det oftast inga problem.

Golvvärme ligger däremot inte i skyddsrör men ska provtryckas innan gjutning.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Det är nog extremt ovanligt att ett ingjutet rör brister. Och om det skulle bli problem så ska som sagt var rören ligga i ett skyddsrör så det går att byta.
Största anledningen till att behöva bila i en någorlunda modern platta är nog för att man vill ändra planlösning och måste flytta vatten och avlopp.

Golvvärme i plattan skulle jag personligen fundera både en och två gånger extra på. Visst är det enkelt och billigt att gjuta in rören när man ändå håller på och bara ställa dit huset uppepå. Men det finns en del nackdelar med tröghet, svårighet att ändra i efterhand mm.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är nog extremt ovanligt att ett ingjutet rör brister. Och om det skulle bli problem så ska som sagt var rören ligga i ett skyddsrör så det går att byta.
Största anledningen till att behöva bila i en någorlunda modern platta är nog för att man vill ändra planlösning och måste flytta vatten och avlopp.

Golvvärme i plattan skulle jag personligen fundera både en och två gånger extra på. Visst är det enkelt och billigt att gjuta in rören när man ändå håller på och bara ställa dit huset uppepå. Men det finns en del nackdelar med tröghet, svårighet att ändra i efterhand mm.
Tack för svar! Om man vänder på det - måste man gjuta in vatten/elledningar i plattan? Kan de inte komma in genom en vägg istället? Vad är för/nackdelar med respektive?
 
Vattenledningarna måste ligga tjälfritt. Då är det svårt att komma in via väggen.
 
useless useless skrev:
Vattenledningarna måste ligga tjälfritt. Då är det svårt att komma in via väggen.
Okej, ursäkta på förhand om detta är en dum fråga. Men kan man då gjuta en platta, men ha något annat material/annan lösning just där vatten/avlopp går in/ut ur huset? Hur gör folk som inte vill gjuta in rören?
 
Vattenröret ligger ju "löst" i ett grövre skyddsrör som gjuts in, så jag förstår inte riktigt problemet?
 
S siri123 skrev:
Okej, ursäkta på förhand om detta är en dum fråga. Men kan man då gjuta en platta, men ha något annat material/annan lösning just där vatten/avlopp går in/ut ur huset? Hur gör folk som inte vill gjuta in rören?
Är det här något du tänkte göra själv?

Om du/ni känner att det är såpass problematiskt med rör i platta så kanske ni ska fundera på plint/krypgrund istället.
 
useless useless skrev:
Vattenröret ligger ju "löst" i ett grövre skyddsrör som gjuts in, så jag förstår inte riktigt problemet?
Har hört om flera fall där vattenledningar inne i plattan har brustit, vilket har lett till stora vattenskador (källarplanet blir som en swimmingpool) och att enda sättet att laga det var att bila upp grunden. Dessa hus är dock byggda på 70/80-talet, så jag antar att byggnadskonsten har förfinats något sen dess. :)
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
P PRLS skrev:
Är det här något du tänkte göra själv?

Om du/ni känner att det är såpass problematiskt med rör i platta så kanske ni ska fundera på plint/krypgrund istället.
Absolut inte själv som i jag själv. Men försöker läsa på så mycket som möjligt innan vi drar in arkitekt, byggare, mm. Ska renovera/bygga ut/ersätta ett suterräng hus där källarplanet består av någon form av betongplatta (utan ingjutna ledningar). Som huset är byggt nu kommer vattnet in i markplan och sen hänger ledningarna i källartaket. Alla ledningar är på så vis mycket lättåtkomliga.
 
  • Gilla
PRLS
  • Laddar…
På 70talet fanns de inte en chans att kunna byta rör.
Idag är det snarare standard att rören läggs så de kan bytas och de är snarare en fördel om de är ingjutna (då rör sig inte ytterslangen)
Så en standard "röret sprack" är löst på 30min med rätt verktyg.
Utom såklart golvvärme...
Skulle sen allt skita sig och man måste dra om rören så kan man göra som du skrev att dra den i tex väggen.
Men golvet är klockrent att dra el, vatten mm
 
  • Gilla
siri123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.