Jag är helt novis när det gäller bygga saker. Jag skulle helt enkelt vilja bygga själva basen för en bänkskiva som är 186x60

Konstruktionen ska likna den som jag har bild på. Funkar 45x45 reglar? Vilka skruvar ska jag ha, längd och storlek? Behövs vinklar eller bara skruva ihop allt med varandra? Behöver jag även ha vertikala reglar i mitten?
Bänken är ca 30kg och sedan ska jag bara baka pizza på den, lite skålar och ingredienser så inga mega tunga saker.
Förlåt för så dumma frågor men aldrig snickrat osv :)
 
  • Trästomme för utekök under konstruktion mot tegelvägg och fönster, trätrallgolv, verktyg synligt, byggnadsinstruktioner online.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Blir ett bra nybörjarprojekt.
Men jag skulle vilja påstå att bänken på bilden förutsätter att åtminstone bakstycket täcks av en skiva.
Annars kommer det att bli extremt instabilt.

I sin enklaste form skulle du klara dig utmärkt med bara 4 st "bordsben" 45x45. Utmaningen är att få till en tillräckligt stabil infästning av benen så att det inte blir jingligt. Ett enkelt sätt att lösa det på är en lite bredare ram upptill som benen skruvas i. Rejäla skruv, förborra och skruva inte i ändträ så är man en god bit på vägen. Vagnsbult med bricka och mutter på insidan är också en variant som då blir demonterbar. Ett annat potentiellt alternativ är att fästa bänken i en vägg med några vinkeljärn. En tredje klassiker är att skruva ihop ett par bockar.
 
C cpalm skrev:
Blir ett bra nybörjarprojekt.
Men jag skulle vilja påstå att bänken på bilden förutsätter att åtminstone bakstycket täcks av en skiva.
Annars kommer det att bli extremt instabilt.

I sin enklaste form skulle du klara dig utmärkt med bara 4 st "bordsben" 45x45. Utmaningen är att få till en tillräckligt stabil infästning av benen så att det inte blir jingligt. Ett enkelt sätt att lösa det på är en lite bredare ram upptill som benen skruvas i. Rejäla skruv, förborra och skruva inte i ändträ så är man en god bit på vägen. Vagnsbult med bricka och mutter på insidan är också en variant som då blir demonterbar. Ett annat potentiellt alternativ är att fästa bänken i en vägg med några vinkeljärn. En tredje klassiker är att skruva ihop ett par bockar.
Ja jag tror det är en rätt harmlös första projekt. Jag tänker att toppen av Konstruktionen på bilden skall vara identiskt som botten. Att man bygger en komplett ram som bänkskivan sedan vilar på?

Inga vinkeljärn? Sett många köra det
 
C
J Jazze84 skrev:
Jag tänker att toppen av Konstruktionen på bilden skall vara identiskt som botten.
Som sagt, skall du klä in den i skivor på minst en sida funkar det bra. Men annars blir inte en sådan konstruktion som på bilden tillräckligt stabil även om motsvarande ram tillkommer ovantill. Den tål extremt tryck rakt ovanifrån, men om någon lutar sig mot kortsidan av bänken kommer alltsammans att vika sig. Infästningen av "benen" i ramen går helt enkelt inte att få tillräckligt vridstyv på det där sättet.

Vinkeljärn kan man använda, men de är inte heller särskilt böjstyva. Bättre med hörnjärn eller en trekantig kloss i så fall.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
ok förstår, ska tillägga att ena långsidan kommer vara mot en vägg så den kommer aldrig stå helt solo
 
K
Benen i bilen är som sagt bra för att ta last rak uppifrån. Men du behöver också motverka skjuvkrafter, dvs. från sidan. Detta gör du antingen genom att sätta tvärslå, dvs. diagonala reglar också, eller klä in minst en långsida med horisontella brädor/en plywoodskriva. Om den står mot en vägg eller inte har inte så stor betydelse om den inte fästes i väggen.

Jag hade gått upp till 45x70, mest för att de är betydligt mer stabila än 45x45. Och för att de flesta 45x45 från bygghandeln ser ur som korkstruvar typ. Kostnaden mellan 45x45 och 45x70 är ganska marginell ändå.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Istället för ramen vid golvet så skulle jag fästa en hylla med bakstycke (mellan hylla och bordskiva) så blir bordet stadigare men funkar också bättre som arbetsbord. Hyllan vilar alltså på "samma" 45x45 som nu är vid golvnivå.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.