Har gjort hål i en vägg i förrådet för att sätta i en dörr. Men när jag väl fått dit dörren visade det sig att väggen lutar!
Dörren står nu rakt, men det är en helt otroligt stor glipa och det ser inte klokt ut! Om man sätter dörren i samma lutning som väggen går det inte att stänga. Hjälp! Vad ska jag göra???
 
  • dörr.jpg
Någonstans mitt emellan kanske kan fungera?
 
Jag hade nog satt dörren rakt och så långt "in" att karmen inte sticker ut i överkant, och täppt till glipan med något foder. Hellre en dörr som beter sig som den ska och en glipa man snart glömmer bort, än att behöva krångla med dörren varenda gång.
 
Jo, det känner jag oxå. Dörren måste ju funka i första hand. Men hur får man det där att inte se helt vansinnigt ut??!
 
S
Men dörren borde ju gå att stänga även fast karmen/vägg lutar.
Enda inverkan det kan ha är ju om den antingen stänger sig själv eller öppnar sig för fort.

Annars har du ju nödlösningen som "OlaF" skrev, klyv till en kilformad smygbräda inte så speciellt snyggt kanske men hellre det än inget alls.
 
Jag försöker hitta en bild på en sådan där kil/smygbräda på ett "skevt hus" men hittar ingen bra. Har sett den lösningen på flera bodar och härbren och jag tycker det ser ofta helt OK ut. Speciellt om de och dörrfodret är målat i samma färg så de "flyter ihop". Karmen jäms väggen i överkant och så kil. Tycker inte att din vägg är så ofantligt skev heller så jag hade definitivt monterat dörren rakt och passat in en kil.

Letar vidare efter bild. Ingen här som har en skev stuga att fota?
 
I ett tv-program, jag tror att det var "Från koja till slott" hade man samma problem. Snickarbasen sa att det fanns bara ett sätt att sätta dörren, nämligen i lod. Sedan får man fuska till med fodren så att det inte ser alldeles galet ut.
 
En bild skulle verkligen hjälpa!
(Framför allt uppmuntra kanske... kändes lite snopet efter allt jobb att få dit dörren...) :)
Ingen som har hittat någon??
 
Vi hade samma problem fast med våra fönster. Snickaren satte våra fönster en bit in in från ytterväggen och i lod så att inte karmen "stack ut". Sedan gjorde han raka utsalningar, utan att kila dem. Utsalningen fick bli en gyllene medleväg... de satt 4-5 mm innanför fasaden i övre änden och 4-5 mm utstick i nedre änden. Sedan tog han fram elhyveln och drog av lite på fasadplankorna i överkanten och sedan satte han foder utanpå detta.

Det hela gör att man inte kan se att väggen är sned och fönstren sitter rakt!! Han menade på att det är lättare att lura ögat på detta vis mot att göra utsalningen som en kil, det ser man direkt.
 
Tack för tipset! Förstår ungefär hur du menar. Men vad menas med utsalningar??
Har du ingen bild av hur det blev?
 
Utsalning/foder är den del av fodret som snickarn satte vinkelrät ut från fönstret. Snickarn kallade det för utsalning så jag hängde bara på... Tyvärr så har jag inga bilder just nu men det går nog att ordna när det blir dagsljus igen.
 
Tack för förklaringen.
En bild skulle vara mkt intressant. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.