Hej

Jag är i färd att byta min 45 år gamla vattenutkastare som inte håller helt tätt. Först hade jag tänk byta allt, dvs nytt rör som går igenom väggen och koppla om inne i huset.
Kopparfärgad handduksstång med monteringsbeslag och skruvar på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men som det ser ut så kanske det räcker det att byta kran utomhus, dvs till en ny tappkran enbart.
Så här ser kranen i fråga ut.
Utomhus vattenkran fäst vid tegelvägg, med ansluten trädgårdsslang och säkerhetsbygel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad säger ni som kan detta, är det dumt att enbart byta tappkranen till en sådan här eller liknande?
Metallisk vinkelkontrollventil med manliga gänganslutningar och svart plasthandtag med blå markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Excel
Ja dumt, riskerar att frysa sönder.
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
Den översta dränerar hela röret och den andra så har du vatten utanför den isolerade väggen.
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
Jag som försöker komma undan lättast möjligt :) så kommer ni med kloka kommentarer.

Kranen sitter inne i ett ouppvärmt garage, som sitter ihop med huset jag bor i, så det blir inte superkallt därinne. Tror inte att kyla är ett problem, men är inte 100% säker.

Jag vet inte om nuvarande kran har dränering, men den har aldrig orsakat frostproblem.

Finns det inte tappkranar med dräneringsfunktion?
 
Redigerat:
gryden gryden skrev:
..
Finns det inte tappkranar med dräneringsfunktion?
Jo... kallas vattenutkastare;)
Men skämt o sido har du inte minusgrader där så spelar det ingen roll.
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
Hur ser det ut på baksidan av den du har idag?
 
Om du får minusgrader en enda gång så kommer kranen frysa sönder med vattenläckage som följd. Om du kan undvika detta med hjälp av en frostvakt eller genom att stänga av vattnet inne i huset på hösten och dränera kranen så är det ju inget problem. Annars så är lösningen att använda en klassisk utkastare som dräneras varje gång som du stänger av den.
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
Jag har en avstängningsventil inne, så jag kan tömma röret på hösten, men då ska man komma ihåg det också.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
gryden gryden skrev:
Jag har en avstängningsventil inne, så jag kan tömma röret på hösten, men då ska man komma ihåg det också.
:Ddet är så det händer:D
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.