Omdömme:

Enl. forumsreglerna måste du som ny användare ange namn och annan kontaktinformation om du skall ge referenser på byggare. Denna information måste finnas i ditt inlägg så att andra som läser det har möjlighet att kontrollera att du är en person som finns.

Dessutom bör du vara lite mer detaljerad om vad som är grunden för din kritik av bolaget. Allt för att göra inlägget trovärdigt.
Om du inte uppfyller reglerna måste vi tyvärr ta bort ditt inlägg.

/Hempularen
Moderator
 
snysop skrev:
"bygg inte med ueluftsventilerad krypgrund". Det kommer vi med Smålandsvillorna inte göra heller. Den är isolerad och har inga ventiler. Nu hittar jag inte sidan men enligt SP så är detta en helt ok konstruktion. I samma klass som platta.

...eller med andra ord, man har ännu inte hittat några problem med denna typ av grundläggning.
Problemet är bara att man endast haft denna typ av konstruktion sedan den uteluftsventilerade visat sig vara kass. Ingen vet något om den faktiska långtidseffekten. Man kan bara teoretiskt anta.

Jag hade inte velat vara försökskanin.
 
kungkokos skrev:
Pajkastning är det bara när man inte har belägg för det man säger. Att Älvsbyhus är populära beror nog mest på att de är billiga.
Eller så kan man höra med byggnadsinspektören eller konsumentvägledaren på orten vad de har för erfarenheter av Älvsbyhus.
Jag har ännu inte hört någon av dessa tala sig varma för Älvsbyhus.

De allvarligaste bristerna är de att kunderna inte får en ordentlig besiktning utförd av auktoriserad besiktningsman och att man mer eller mindre tvingar kunderna att välja en viss kvalitetsansvarig.
 
jag vet bara vad man INTE ska välja-
 
Jag har tvärtom hört mer gott om Älvsbyhus än Myresjöhus. Kanske beror på vilken säljare man har att göra med, samt hur huvudkontoret hanterar missnöjda kunder. Kan personligen inte rekommendera Myresjöhus. Själv är jag nyfiken på LB-hus. De har ju sin prisvärda Ugglan-serie och jag har inte hört något negativt om dom.
 
Hestia skrev:
De har ju sin prisvärda Ugglan-serie och jag har inte hört något negativt om dom.
Tyvärr har nog de flesta husbyggare misslyckats någon gång, så även LB-hus. Kolla här: http://www.byggahus.se/bygga/blindback.htm
 
CatharinaG,

Jag blev full i skratt när jag läste inläggen som svar på din fråga om vilken huskleverantör ni ska välja och att diskussionen enbart handlar om grunden...

Ni ska börja med att botanisera i alla planlösningar ni kan hitta på enplanhus från så många hustillverkare ni kan, så att ni får en bra bild av vilka behov ni har - antal rum, placering av dessa etc etc. När ni har botaniserat så kan ni ställa de rätta frågorna till de hustillverkare ni är intresserade av. Jag tror att de stora hustillverkarna är seriösa och att de flesta ändå tillverkar hus med bra kvalitet. Ja, alla har säkert dåliga exempel, men de som är välkända och levererar många hus per år måste väl göra det mesta rätt annars skulle de inte finnas kvar.

Om ni ska välja mellan Älvsbyhus och Myresjöhus så skulle jag välja den senare,om budgeten tillåter. De gör finare hus och inte så tråkigt standardmässiga. Jag tror Myresjöhusen behåller värdet bättre än Älsbyhus.
 
Har precis skrivit på och beställt ett Landsort av Myresjöhus. Visst, det har slutat lite dyrare än vad vi räknat med men vi har fått det precis som vi ville ha det och jag har väldigt höga förväntningar på deras Totalentreprenad, vilken var största skälet till att jag valde Myresjöhus.
Jag har under resans gång fått svar nästan uteslutande samma dag och vi pratar säkert 300 mail fram och tillbaka. :)

Än så länge kan jag bara rekommendera Myresjöhus. Om man jämför skräckhistorier så är ju inte deras så märkvärdiga jämfört med Älvsbyhus etc...
 
Monoman, får man fråga om priset, med platta och uppåt (men utan tomt, markarbet och alla trista avgifter).
 
Kurage skrev:
CatharinaG,

Jag blev full i skratt när jag läste inläggen som svar på din fråga om vilken huskleverantör ni ska välja och att diskussionen enbart handlar om grunden...
Ja, precis som när man skal välja bil. "-Jag vill ha en blå som är fin."
Nä, bättre att kolla vilka hus som har bra kvalitet och därefter diskutera om tillverkaren kan anpassa huset så att den passar behovet. De flesta "dyrare" husbolagen kan erbjuda dig precis vilken planlösning du vill.
 
Kungkokos,

nej - samtliga husleverantörer kan inte anpassa planlösningen. inte om man har en begränsad budget, som CatharinaG sade i sitt inlägg.

Och, ja hellre en fin blå bil än en ful, välbyggd skoter....
 
Bra kvalité? Innefattar det att det är golvvärme, infällda spottar, lyx lyx överallt?

Tycker att t.ex Smålandsvillan får oförtjänt dåligt rykte. Det viktigaste, ytterväggar - är samma som Myresjöhus har.

Tänk också på att t.ex Smålandsvillan gör det möjligt för de som inte badar i pengar (eller vill låna ihjäl sig) att bygga ett eget hus. I storstadsområderna så är det svårt att hitta en tomt för under 2 miljoner. Detta betyder att man får punga ut med minst 5 miljoner för ett nybygge av eran så kallade "bra kvalité".

/Nöjd utan golvvärme, lyx och flärd - är glad åt läcker planlösning med vinkel och sover gott om nätterna utan stooora banklån!
 
Vi bygger just nu med Myresjöhus och är väldigt nöjda. Vi har visserligen inte flyttat in än men än så länge så fungerar allt super. Bra kvalite.

Jag tror också jag får hålla med tidigare postare om att jag tror att man får vad man betalar för.

Smygtitta på http://familjenklinger.blogspot.com/.
 
Det är väl klart att man får vad man betalar för??? Utrustningsväg så är smv efter, men det behöver inte vara ett sämre hus bara för att det inte är fyllt av lyx??
 
Kurage skrev:
Kungkokos,

nej - samtliga husleverantörer kan inte anpassa planlösningen. inte om man har en begränsad budget, som CatharinaG sade i sitt inlägg.

Och, ja hellre en fin blå bil än en ful, välbyggd skoter....
Ja, då är vi väl helt enkelt olika. Jag investerar mycket hellre i ett hus som jag vet inte kommer att innebära massa problem i framtiden. Då får det gärna vara fult och jag kan faktiskt tänka mig att betala lite extra initialt för att i framtiden slippa en fuktangripen grund. Det är vad som får mig att sova gott iaf.
Att bygga hus innebär en oerhört stor kostnad (därmed en risk) som man ofta tar på mycket lång sikt. Det är inget jag tycker man skall göra om man inte läser på ordenligt först och t.ex. så anser jag att skadestatistik från en oberoende myndighet talar sitt tydliga språk. Ett hus kan tyvärr aldrig bli en bra affär enbart på egenskapen att det är billigt.


Snysop - Ur vilken aspekt anser du att ytterväggen är det viktigaste i ditt hus? Läs t.ex. slutsatsen (något enkelt sammanfattad) här som även stämmer bra överrens med annan litteratur från KTH och fuktcentrum vid Lunds universitet:

http://www.ocab.se/pdf/Torpargrund Krypgrund.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.