Hej, håller på att bygga ett a-hus på totalentreprenad, så här ser några av takstolarna ut.
Jag vet att a-hus tidigare haft vissa problem med mögel på deras takstolar vid leverans, men detta ser ju mer ut som att de legat ute och fått vatten/smuts på sig?

Hur hade ni gjort?

Inomhusbyggarbetsplats med träreglar och isolering, byggmaterial och fönster i bakgrunden. Under konstruktion eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
du menar att de är lite mörka i kanten?
 
Ja precis, de ser ju bra ut på sidorna men på just kanten ser de lite vissna ut.
Kanske räknas som normalt iom transport och annat?
 
ja ser man det där som problem på virke då tror jag man skulle få det jobbigt på de flesta byggen. Virke som ligger utåt i buntar påverkas ju alltid av väder eller annat.
 
  • Gilla
Skåning82 och 1 till
  • Laddar…
När jag bygger själv så väljer jag ju virke som är rent, rakt och snyggt (Är nog lite väl petig).
Tänkte kanske att något som ändå byggs på en fabrik inomhus skulle vara samma.

Bra ändå att veta att detta räknas som helt normalt.
 
Ja du låter lite petig.........;)
 
  • Gilla
David L
  • Laddar…
Men hur sitter takstolen fast? Den ser ut att sväva i luften vid upplaget? Visserligen någon klen plåtvinkel som sitter där...
 
Svårt att se på bilden, men den vänstra av dem ligger på stöd, den högra verkar faktiskt sväva i luften.
Syns lite tydligare om man zoomar in:
Trästolpe, metallbeslag, fönster, inomhus, suddig bakgrund, konstruktionsdetalj, ljusinsläpp, möjlig renoveringsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstolsritningen har dem faktiskt inritade så, ser ju lite märkligt ut.
 
Ja, det kanske räcker. Jag skulle nog kolla med KA.

Vid dimensionering brukar en väldigt väsentlig faktor vara uppläggsytans storlek. Att du har dubbla reglar där, indikerar att den utsätts för hög belastning. Det bör framgå av konstruktionsritningen hur stor yta som krävs.
 
  • Gilla
David L
  • Laddar…
D David L skrev:
Hej, håller på att bygga ett a-hus på totalentreprenad, så här ser några av takstolarna ut.
Jag vet att a-hus tidigare haft vissa problem med mögel på deras takstolar vid leverans, men detta ser ju mer ut som att de legat ute och fått vatten/smuts på sig?

Hur hade ni gjort?

[bild]
Precis som ovan så känns det som en större sak att takstolen nästan helt hänger i luften. Vinkeljärnet är bara skruvad med en skruv också... Såg även att en annan takstol var trasig i underdelen, spelar säkert ingen roll men är nog en större sak än att träet är lite skitigt eller minimalt med mögel.

edit: den andra är väl inte en takstol, mellanbjälklag kanske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.