Hej

Undrar om ni har några tankar om mina bastuplaner

Ska bygga en bastu mot en åker så utförandet blir som en klassisk lada

Det jag har mest bryderier i är om jag ska göra ett omklädningsrum eller ej. Bastun kommer att stå 15-20 meter från boningshuset, så det är ju inga problem att byta om där. Men kommer man att sakna ett omklädningsrum i vissa lägen?

Andra synpunkter på mina skisser?

Så här ser dom två alternativen ut

Tekniska ritningar med mått, två alternativa utformningar av ett objekt eller delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blir den vedeldad?
Och själv tycker jag det är skönt att göra korta avbrott i bastandet och då är det bra att ha någonstans att sitta.
Så jag skulle definitivt ha ett extra rum för både kläder och sittplats, ännu större än det du ritat.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det blir vedeldat

Måtten i dom båda alternativen är givna, förutom mellanväggen i alternativ 2. Men vill inte gärna göra det utrymmet djupare då det inkräktar för mycket på bastudelen.

Utanför dubbeldörrarna blir det trall så att man kan gå ut och sätta sig. Dubbeldörrarna är glasade bastudörrar monterade karm mot karm, alternativt en dörr och en fast ruta i samma storlek.
 
Är det en byggsatser utifrån de givna måtten?
Ska du använda den på vinter och när det regnar är det skönt att ha sittplats inne.
Kunna ställa dryck, kanske läsa/dator/mobil, etc.
Gör du något som sedan inte blir "bra" kommer användandet bli utifrån det.
Även skönt att kunna skölja av sig med vatten under bastandet, som lätt blir en timma.
 
Självklart skall det finnas omklädning. Man tvättar ju sig i bastun och vill naturligtvis byta om också. Dessutom bör man ha ett barnbekväma stolar så att man kan ta en öl medan man svalnar av.
 
Självklart blir det möjlighet till tvagning i bastun. Men eftersom det är så nära till huset tänker jag att ombyte kanske lika gärna kan ske där.

Man kanske skulle skippa vinkeln på lavarna i alternativ två så får man en större yta att tvaga sig på, plats för bänk och ved etc. Lavarna blir ändå minst 2 meter breda

Teknisk ritning, planvy, måttangivelser, geometriska former, alternativ 3, ingen färg, byggnadsdesign eller konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Precis, man behöver väl minst en kvart efter bastandet för att svalna lite innan man duschar av sig.
Vad är orsaken till de mått som anges, är det byggsatser?
 
Tanken är att använda Lakkapääs Timmerlada U6 eller U10 som grund
 
Fundera kanske lite mera kring hur ni kommer att använda bastun och antal personer i 90% av badandet (de flesta gångerna). Bygg inte utifrån att vi "kan" vara x personer utan behovet är y personer.
Kommer du dra ut vatten till bastun, utan det blir det idag opraktiskt med att tvätta sig där.
Vi tvättar oss aldrig inne i bastun utan duschar före och efter, samt använder sitthandduk.
 
  • Gilla
Ragren
  • Laddar…
Det ska dit en vattenledning
 
  • Gilla
Sågat
  • Laddar…
Sommarvatten är väldigt bra att ha, koppla på ett nedgrävt 16mm rör med en Gardenakoppling så behöver du inte hålla det frostfritt.
 
  • Gilla
Ragren
  • Laddar…
Det finaste med min bastu är att hela ena väggen är glasad ut mot hagen. Nu är min bastu väldigt liten men det är njutbart att fästa blicken mot naturen.

Om man sätter ett större, fast fönster mot åkern och låter passagen ut i det fria gå via omklädningsrummet räcker det med en dörr i bastu. Man sparar då lite bastuutrymme. Varför dubbeldörrar?

Kommer bastun användas främst på sommaren eller vintern? Hos mig ligger den i huset i anslutning till bad/duschrum men den extra uteduschen används mest under vintern.
 
  • Gilla
Ragren och 1 till
  • Laddar…
Vi kommer att basta året runt

Bakåt finns lite insyn, framåt är man mer privat. Så ett önskemål var att kunna gå ut direkt från bastun

Dubbla dörrar mest för att en dörr kostar lika eller mindre än ett fönster i samma storlek. Utanpå bastudörrarna sitter det vanliga ladugårdsdörrar så att man kan stänga helt när bastun inte används. Då ser det ut som en vanlig lada, förutom skorstenen då. Tanken är också att ha grästak på ladan

Enkel linjeteckning av en stuga med måtten 2650mm angivet på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag tillhör också dem som gillar att ha en relax. Skulle titta på en U16 om platsen finns och ekonomin kan bära det. Halva bastu, halva relax. Kanske ännu lite mindre bastu och en duschhörna in bakom bastudelen om det ska dras in vatten. Eller ett litet förråd.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Känns som att den skulle behöva vara bredare om man vill ha bastun i den ena öppningen. Bastudelen skulle bli antingen ganska smal eller väldigt bred (om man placerar den på andra gaveln) beroende på hur man delar. Men det skulle säkert gå att få till. Känns dock inte optimalt i vårt fall.

U16
Teknisk ritning eller schema, innehåller mått, symmetrisk layout, sannolikt industriell eller arkitektonisk designelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


U25 är bredare, där kanske man hade fått till en vettig bastu i ena delen. Men då får man en gigantisk relax :)

U25
Teknisk ritning eller skiss av en struktur med måttangivelser på 4990, 4810 och 2495 millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.