Hej,

ska bygga attefallshus och funderar nu på avloppet..

Blir inte riktigt klok på om jag behöver avloppsluftning i attefallshuset eller inte. Är ju så litet hus.. Men kanske inte spelar någon roll? Kan inte se något attefallshus som har huv på taket, alltså verkar det som att dom inte dragit upp luftare.. Slipper ju helst dra genom tak.

Räcker det med vakuumventil i badrum eller måste jag dra upp rör på tak alternativt utsidan av huset..?

//
 
Tomture61
En avloppsavluftare behövs av många olika själ så ja , du behöver en .
Man får bättre flöde i rören + tar bort ev övertryck / undertryck .
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
En avloppsavluftare behövs av många olika själ så ja , du behöver en .
Man får bättre flöde i rören + tar bort ev övertryck / undertryck .
ok, tack. Vet du om det räcker med vakuumventil i något skrymsle eller måste jag dra ett rör upp på taket tro?
 
Om du har en toalett så behöver du luft. Det funkar med en vakuumventil på ett avstick under handfatet eller liknande.
 
  • Gilla
Sallader och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om du har en toalett så behöver du luft. Det funkar med en vakuumventil på ett avstick under handfatet eller liknande.
ok, toppen! Tack!
 
Har detta funkat bra? Är inne på samma lösning nu...
 
useless useless skrev:
Om du har en toalett så behöver du luft. Det funkar med en vakuumventil på ett avstick under handfatet eller liknande.
Sanning med modifikation.
Det beror mycket på fallhöjd, på en övervåning kan det vara vettigt med en vakuumventil för att undvika att laddningen som spolas ner från wc tömmer vattenlås i tex golvbrunn.
I ett enplanshus med kommunalt avlopp kan det funka alldeles utmärkt utan avluftning. Jag har medvetet struntat i avluftning i ett par byggen och det har funkat utan problem i många år nu.
 
  • Gilla
Sallader
  • Laddar…
S Sandro09 skrev:
Har detta funkat bra? Är inne på samma lösning nu...
Tyvärr är jag inte så klar med huset så jag kan säga om det funkar eller inte :/ Men skriver här så fort jag vet :D
 
Jag kör med vakuumventil i Attefallaren och det fungerar utmärkt. Sitter på amma rör som toaletten en bit ifrån.
 
  • Gilla
Sandro09 och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Jag kör med vakuumventil i Attefallaren och det fungerar utmärkt. Sitter på amma rör som toaletten en bit ifrån.
Toppen skönt å höra! :)
 
Hur ser en sån vakumventil ut, kan någon vara snäll och dela exempel (bild)?

Vi har ett attefallshus, levererades nyckelfärdigt, och jag har inte ens haft en tanke på om vi har avloppsavluftare… Men det kanske finns här någonstans, vad vet jag? :)
 
Claes Sörmland
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
[länk]
Kom på att det kunde jag ju ha googlat själv, sorry! Och om jag har en sådan i attefallshuset, så sitter den troligen i badrummet, under handfatet?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
L Lillekitte skrev:
Kom på att det kunde jag ju ha googlat själv, sorry! Och om jag har en sådan i attefallshuset, så sitter den troligen i badrummet, under handfatet?
Ja vad jag förstår det så är det där man brukar sätta den
 
Tack för svar!
Och ber om ursäkt till @Sallader för kapande av tråd - men jag kanske får några svar som du också har intresse av...

Kan inte se att vi har en sådan vakuumventil i badrummet i attefallshuset. Inte heller någon ”huv på taket”. Gissar att vi då INTE har någon avloppsavluftning?

Fler "dumma frågor" (detta med rör, avlopp etc är inte direkt min paradgren...):

@Tomture61
Du skrev att att man behöver en för att "Man får bättre flöde i rören + tar bort ev övertryck / undertryck."

Vilka problem ger övertryck/undertryck?

Vi har en "speciallösning", där avloppet från attefallshuset inte går direkt ut till kommunala avloppet, utan leds in i huvudhuset, och ner i avloppet där (via en pump/kvarn).* Röret har inte så bra fall, så ibland blir det "semi-stopp" någonstans innan pumpen. Om det gick att få bättre flöde i rören, skulle det ju vara en fördel.

Är det troligt att en vakuumventil skulle hjälpa?

*) Lösning som valdes för att slippa att gräva upp antingen en stenläggning och en asfalterad uppfart, eller halva trädgården + en mur + en häck. Vi har självklart ändå betalat "lägenhetsavgift" till kommunen för att vi har lagt till en bostadsenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.