Hej,

Jag har fått beviljat ett högre bolån och ska lösa dyra krediter men det var svårare än jag trodde att få lösenuppgifter och helt plötsligt tar bankgirobetalningar 3 dagar så det blir dubbla räntor på dyra lån några dagar som kostar några tusen i onödan. Jag funderar på att göra en extra amortering på lånebeloppet på krediterna som säkert går samma dag och sen vänta till nästa månad och slutbetala den upplupna räntan de annars vill baka in i slutbetalningen och lägga på extra dagar. Hur räknas det fram ränta när man gör extra amortering inne i en ränteperiod/månad, manuellt eller automatiskt?

Någon som har något tips eller råd hur jag bäst går tillväga för att lösa lånen snabbt till lägst ränta?

Vänligen
 
Har du pratat med lånegivarna om att få lösa lånen tidigare? Då borde du fått ett totalbelopp att betala in.

Några tusen extra för några dagar??
Hur höga lån och räntor har du?
Menar för ett lån på 200k med 10% ränta blir ju kostnaden för räntan ca 55kr/dag.
 
Redigerat:
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
ringer man kreditgivaren och säger att man ska lösa lånet så brukar de ju låsa skulden och du får en summa att betala in.
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ringer man kreditgivaren och säger att man ska lösa lånet så brukar de ju låsa skulden och du får en summa att betala in.
Hej,

Ja det stämmer men de behövde tre extra dagar för att regga betalningen med ränta men jag gjorde bara en extra amortering så löstes det på samma dag.
 
B Bambi2 skrev:
Hej,

Ja det stämmer men de behövde tre extra dagar för att regga betalningen med ränta men jag gjorde bara en extra amortering så löstes det på samma dag.
vet inte hur du menar där men låser de skulden så tickar ju ingen ränta och det spelar ingen roll om det tar 1 eller 4 dagar för pengarna att komma.
 
S Stefan1972 skrev:
vet inte hur du menar där men låser de skulden så tickar ju ingen ränta och det spelar ingen roll om det tar 1 eller 4 dagar för pengarna att komma.
Aha, nä så funkade inte mina krediter, utan de la på tre dagars ränta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.